Voedingsadvies bij ziekte: eet deze top 7 en je herstelt sneller

Body
griep voeding

Ben je grieperig of verkouden? Dan heb je waarschijnlijk minder eetlust dan normaal. Logisch! Je lijf heeft alle energie hard om virussen en andere ellende uit te bannen. Je kunt je lichaam daarbij ondersteunen door slimme voedingskeuzes te maken. Zo draag je bij aan het zelfherstellend vermogen van je lijf en ben je net wat sneller weer op de been. 

Voedingsadvies bij ziekte: eet deze top 7 en je herstelt sneller

1) Kippenbouillon

Zelfgemaakte kippensoep heeft een haast mythische status als griepbestrijder. Niet voor niets wordt kippensoep ook wel ‘Joodse penicilline’ genoemd. De heilzame werking die er van een pannetje homemade soep uit gaat valt niet te onderschatten. Kippensoep is een bron vitamines, mineralen en eiwitten. Precies de voedingsstoffen die je lichaam in grotere hoeveelheden nodig heeft als je ziek bent. Nog een reden voor een flinke kom is dat kippensoep het stofje cysteïne bevat. Dit aminozuur breekt slijm af en heeft antivirale en ontstekingsremmende eigenschappen. Een fijn recept voor heilzame kippensoep vind je hier.

2) Vlierbloesem thee

vlierbloesemBij ziekte denk je waarschijnlijk al snel aan gemberthee. Hoewel gemberthee hartstikke gezond is, is vlierbloesem thee je allerbeste vriend wanneer je je grieperig voelt. Vlierbloesem staat al eeuwenlang bekend om haar geneeskrachtige werking. Ook in de mythologie speelt de plant een grote rol. Volgens de Germanen woonde in de vlierboom Vrouw Holle. Deze ‘huisgodin’ beschermde mensen tegen onheil, blikseminslag én ziekte. Wat Vrouw Holle intuïtief aanvoelde, is wetenschappelijk bewezen: de proteïnen die in vlierbloesem zitten, spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van infecties. De bloesem werkt namelijk niet alleen antiseptisch (bacteriedodend), maar zorgt er ook voor dat nieuwe virussen uit je lichaam geweerd worden. Dit betekent dat je minder snel ziek kan worden. Vlierbloesem thee maak je door 150 ml heet water over 2-3 theelepels gedroogde bloemen te gieten. Laat 10 minuten trekken en zeef de bloesem er uit en klaar is je huisgodinnen thee:-).

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3) Groente en fruit met vitamine C

rozenbottelUit verschillende studies is gebleken dat vitamine C de duur van een verkoudheid verkort met ongeveer één dag. Vitamine C ondersteunt namelijk je immuunsysteem en heeft een antioxidant werking. Dit betekent dat vitamine C het aantal vrije radicalen in je lichaam binnen de perken houdt. Voel je griep of verkoudheid opkomen? Eet dan snel extra fruit en groente met veel vitamine C. Benieuwd waar de meeste vitamine C in zit? Dit is de – best wel verrassende – top 5:

1) Rozenbottel (560 mg per 100 gr)
2) Rode paprika (190 mg per 100 gr)
3) Witlof (112 mg per 100 gr)
4) Kiwi (98 mg per 100 gr)
5) Broccoli (93 mg per 100 gr)

In groente en fruit zit overigens niet alleen veel vitamine C maar ook andere bioactieve stoffen die bijdragen aan een sterk immuunsysteem. Denk aan vitamine A, vitamine B6, vitamine B12, vitamine E, essentiële aminozuren, essentiële vetzuren, foliumzuur, zink, ijzer, koper en selenium.

4) Voeding met zink

Zink is een mineraal dat een cruciale rol speelt bij talloze lichaamsfuncties. Het versterkt je immuunsysteem en vermindert de duur en de ernst van milde ziektes zoals een verkoudheid. Tijdens een verkoudheid maakt je lichaam namelijk cytokines aan. Dit zijn moleculen die nieuwe ontstekingen kunnen veroorzaken. Zink remt de aanmaak van deze moleculen waardoor je minder snel en minder lang ziek wordt. De meest beschikbare vorm van zink komt uit eiwitten zoals vlees, eieren, gevogelte, zeevruchten (vooral oesters) en lever. Voor vegetariërs zijn bonen, noten (bijvoorbeeld amandelen, pinda’s en pecannoten), zaden (zoals sesamzaad, pompoenpitten), haver, zilvervliesrijst, tarwekiemen, pompoen, zeewier en doperwten goede bronnen van zink.

5) Havermout

Als je ziek bent, is eten vaak het laatste waar je zin in hebt. Niet zo gek, want je lichaam is druk in de weer met het bestrijden van de ziekte. Er blijft minder energie over om voeding te verteren. Havermout biedt dan uitkomst. Het heeft een neutrale smaak en eet makkelijk weg. Dat terwijl het wel de calorieën, vitamines en mineralen bevat die je nodig hebt om aan te sterken als je ziek bent. Haver heeft ook nog andere heilzame effecten, waaronder stimulering van het immuunsysteem en het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevat haver vezels die ontstekingen in je darm tegengaan en dat is gunstig wanneer je last hebt van opgeblazenheid en diarree.

6) Paddenstoelen

Chaga – King of the Mushrooms – groeit op de berk en is rijk aan antioxidanten, zink, B-vitaminen, enzymen en mineralen. Ook reguleert chaga je immuunsysteem en kun je deze paddestoel inzetten als adoptogeen om je lichaam beter te laten omgaan met stress en ziekte. Een tweede paddenstoel die goed is voor je immuunsysteem is Reishi. Reishi is de meest onderzochte paddestoel door de wetenschap en is populair in de Chinese geneeskunde. Het is rijk aan antioxidanten, balanceert je hormoonhuishouding en brengt lichaam en geest in balans.

7) Noten en zaden

Noten en zaden zijn echte nutriënten bommetjes. Ze zitten vol vezels, eiwitten en gezonde vetten. Daarbij bevatten ze veel belangrijke vitamines en mineralen zoals calcium, ijzer en magnesium. Allemaal stoffen die je nodig hebt om ziektes te bestrijden. Er wordt niet voor niets het advies gegeven om dagelijks een klein handje noten te eten, want ook wanneer je niet ziek bent zijn noten en zaden super gezond.

En dit kun je beter niet eten…

1) Producten met geraffineerde suikers

Suiker of producten waar suikers zijn aan toegevoegd kun je beter vermijden. Suiker doet een aanslag op je immuunsysteem en witte bloedcellen waardoor er zich sneller ontstekingen kunnen ontwikkelen. Juist je witte bloedcellen zijn essentieel wanneer je ziek bent want zij bestrijden de bad guys in je lichaam.

2) Eet niet te zwaar en te vet

Vet eten heeft langer nodig om te verteren, waardoor je misselijk kunt worden en het zuur kunt krijgen. Ook kan het zorgen voor spierspasmes in je darmen, waardoor diarree alleen maar erger wordt. Als je dan toch vet eten wilt, kiest dan voor een beetje extra virgin kokosolie. Dat is licht verteerbaar en bevat lakurinezuur, een krachtig stofje dat de strijd aangaat met virussen, bacteriën en schimmels.

3) Geraffineerde koolhydraten

In je lichaam worden geraffineerde koolhydraten snel omgezet in suiker. Hierdoor creëer je eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je producten eet met veel suiker. Je bloedsuikerspiegel stijgt en de suikers plegen een aanslag op je immuunsysteem en witte bloedcellen. Als je je ziek voelt ga dan niet voor wit brood, witte rijst, pasta of cruesli, maar kies peulvruchten, fruit, bruine rijst, haver en quinoa.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link