Yoga Nidra: de anti-stress buster die we allemaal hard nodig hebben

Heart + Soul
yoga nidra, track, slapen, yoga, fleur van zonneveld, stress
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
29.04.2019

Het is oorlog in ons lijf, want de balans tussen spanning en ontspanning is zoek en dat veroorzaakt stress. Vroeger was stress onze beste vriend om te overleven. Tegenwoordig is het de belangrijkste reden waarom veel mensen kampen met een kwetsbaar immuunsysteem, burn-out klachten, depressie en slapeloosheid. Een teveel aan stress kun je volgens Yoga & Yoga Nidra docent Fleur van Zonneveld het best balanceren met periodes van ‘even helemaal niets’. En daar schiet Yoga Nidra te hulp. Maar hoe werkt deze ‘slaap van de yogi’ precies? En waarom is het zo’n goede anti-stress buster? Fleur legt het uit én heeft speciaal voor Holistik een prachtige Yoga Nidra track ingesproken. Zo kun jij het heilzame effect in je eigen slaapkamer ervaren. 

Yoga Nidra: de anti-stress buster die we allemaal hard nodig hebben

yoga nidra, track, yoga, fleur van zonneveld, slapen, stress1. Extreem effectieve powernap

Fleur: “Ook al lijkt het alsof je niks doet, toch gebeurt er een hele hoop tijdens een Yoga Nidra sessie. Vergelijk het voor nu eventjes met gewone slaap. De functie van slapen na een lange drukke dag is om je dag te processen en je lichaam te laten herstellen. Dit is precies wat er gebeurt tijdens Yoga Nidra. Door verschillende ademtechnieken, aandacht-oefeningen en visualisaties leg je vrij snel dezelfde route af die je ook neemt als je in slaap valt. Met het effect van een extreem effectieve powernap”.

2. Opruimen van je onderbewustzijn

Fleur: “Een overkill aan informatie, zorgen en gedachten die je hoofd soms doen lijken exploderen zijn een grote bron van stress. De functie van dromen is dat je je hoofd ‘opruimt’. Tijdens Yoga Nidra kom je vrij snel in de droomstaat terecht en verwerk je informatie die bewust en onbewust je hoofd in is gekomen. Je ruimt dus als het ware je onderbewuste op en dat zorgt voor ontspanning”.

3. Optimaal herstel door diepe ontspanning

Fleur: “Pas als je lijf diep ontspannen is en helemaal niets meer hoeft te doen, te onthouden of te fixen, heeft het de mogelijkheid om zich te herstellen. Fysiek, emotioneel én mentaal. Deze staat van diepe ontspanning bereik je bijvoorbeeld in je aller diepste slaap. Maar door de overkill van stress is deze staat steeds moeilijker te bereiken. Tijdens Yoga Nidra kom je door verschillende technieken binnen korte tijd in een diepe staat van ontspanning. De plek waar je optimaal herstelt”.

5. Positief effect op je hormoonhuishouding

Fleur: “Yoga Nidra wordt in Amerika ook in gevangenissen gegeven. Om het ruige gevangenispubliek zover te krijgen om mee te doen, gaat het verhaal dat ze overgehaald werden met de opmerking; ‘It’s better then drugs’. En dat kunnen we wetenschappelijk onderbouwen! Yoga Nidra is uitgebreid onderzocht en er is aangetoond dat het een positief effect heeft op je hormoonhuishouding. Tijdens een Yoga Nidra sessie is er een toename van stofjes zoals GABA (je lichaamseigen versie van valium), melatonine (belangrijk voor slaap, waak- ritme), serotonine (gelukshormoon), oxytocine (‘love’ hormoon), endorfines (‘feel-good’ hormoon, natuurlijke pijnstilling), dopamine (beloningshormoon) en DHEA (speelt een belangrijke rol bij stressvermindering). Al deze stofjes werken mee aan het verminderen van stress”.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

5. Yoga Nidra en verlichting

Fleur: “Yoga Nidra helpt bij het verlagen van stress. Maar van origine is het een oefening om dichter bij je essentie te komen en verlichting te ervaren. In de diepste staat van Yoga Nidra kun je een bijzondere meditatieve ervaring hebben waarin je los bent van alles, tijdloos en licht. Verlichting kun je wat mij betreft ook zien als een manier om je leven lichter te ervaren. Met minder spanning in je lijf en meer bewustzijn ben je daar al een eind mee op weg en komt het uiteindelijk misschien wel op hetzelfde neer.”

Tips om Yoga Nidra optimaal mee te ervaren

1. Zoek jouw ideale moment

Fleur: “Kies een passend moment uit. Bijvoorbeeld in de ochtend voor meer energie als je moe wakker wordt na een nacht slecht slapen. Of ‘s avonds om beter in slaap te komen. Rond 16.00 in de middag – in plaats van een kop koffie – is ook een heerlijk moment voor een Nidra.

2. Blijf warm

Fleur: “Zorg dat je een rustig plekje hebt waar je niet gestoord wordt. Zet je telefoon uit. Investeer in een fijne houding; kussens onder je knieën, je hoofd op een zachte ondergrond, etc. Zorg dat je goed warm bent want je koelt flink af tijdens een Yoga Nidra sessie. Een oogkussentje kan erg fijn zijn”.

3. Doe regelmatig Yoga Nidra

Fleur: “Omdat je met Yoga Nidra, in tegenstelling tot gewone slaap, een bepaalde staat van alertheid en aanwezigheid behoudt is het fijn om er vaak mee te oefenen. Zo leer je jezelf aan om steeds makkelijker in een staat van diepe ontspanning te komen. Naarmate je meer vertrouwd raakt met deze kalme plek in jezelf, krijgt ontspanning ook meer ruimte in je dagelijkse leven.”

4. Kies voor betrouwbare Yoga Nidra

Fleur: “Zoek professionele begeleiding. Download bijvoorbeeld de fijne ‘IAM Yoga Nidra’ app van Kamini Desai of zoek een Yoga Nidra uit op de site van yoganidranetwork.org“.

5. Yoga Nidra Retreat

Fleur: “Yoga Nidra is een transmissie, een overdracht van informatie en bewustzijn. Vandaar dat je de meest optimale ervaring er mee hebt als je het live meemaakt onder professionele begeleiding. Ook helpt het mee als je op een plek bent waar je even helemaal weg bent van je dagelijkse leven, los van je vaste patronen en zorgen. Op deze manier kun je je volledig overgeven en dieper in de Nidra vallen. Het is helemaal magisch als je omringd bent door de natuur, dicht bij moeder aarde, in de nabijheid van de oceaan. Daarom geef ik samen met yogateacher Marlene Henny een retreat van 22 tot 29 juni op Ibiza, met een grote rol daarin weggelegd voor Yoga Nidra. De sessies kunnen worden aangepast op jouw persoonlijke situatie en er is ruimte voor al je vragen. Hoe vaker en intenser je Yoga Nidra beleeft, hoe meer deze diepe staat van ontspanning zijn weg terug vindt in je zenuwstelsel. Deze verademing neem je mee naar huis en zorgt dat je een algeheel gevoel van meer rust gaat ervaren in je dagelijks leven. Wil je dit sprookje zelf ervaren? Je bent van harte welkom, zie deze link voor meer informatie“.  

Yoga Nidra sessie voor thuis van Fleur – 25 minuten

Ga comfortabel liggen en weet: het komend half uur is er voor jou. Fleur maakte de Yoga Nidra speciaal om je nachtrust mee te bevorderen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link