Emergency Meditation: deze blauwe vlam helpt je af van negatieve gedachten en emoties

by Karlijn Visser 16.04.2018

Ben jij weleens boos of voel je je gefrustreerd? Niks menselijkers dan dat. Zelfs Life and Leadership Coach & Trainer Muriël Dalmulder heeft er soms last van. Toen ik laatst een kop koffie met haar dronk vertelde ze me een te gekke meditatie om in te zetten bij woede. Iets met een blauwe vlam, je derde oog en de pijnappelklier. Kortom: nog even en met deze emergency meditatie van Muriël op zak verheug je je op een volgende woede uitbarsting. Om daarna in 3 minuten – zonder eerst klappen uit te hebben hoeven delen – weer terug te komen bij je kalme serene zelf…

Emergency Meditation: deze blauwe vlam helpt je af van negatieve gedachten en emoties

Hoe signaleer je woede in je lijf?

Muriel: Je kunt woede of boosheid in je lijf signaleren als een hele sterke energie en emotie. Het is eigenlijk een gevoel van frustratie of onmacht, dat spanning en stress oproept in je lijf. En het is de eerste van de 5 negatieve basisemoties (de andere zijn verdriet, angst, gekwetstheid en schuld). Ik voel boosheid voornamelijk in mijn maag en soms zit hij zo dicht tegen verdriet aan dat ik het in mijn keel voel.

Is woede iets slechts dat je moet proberen te onderdrukken?

Muriel: Emoties horen bij het leven. Emotie betekent in het Latijn “emovere” wat betekent “energie in beweging”. Als je het aandacht geeft wordt het groter. Als je je ertegen verzet of er tegen gaat vechten wordt het ook groter. Het beste is de emotie te zien, te erkennen en benoemen om vervolgens te kunnen accepteren. Alleen dan kun je de emotie door je heen laten bewegen en loslaten.

Wat doe jij als je boos bent?

Muriel: Dan ga ik even heel hard gillen en gooi ik een paar borden kapot, zo gooi ik de boosheid van me af. LOL! Nee hoor. Wat ik doe als ik boos ben is accepteren dat de emotie er is en ik zorg voor een uitlaatklep door erover te praten met iemand. Voor elke emotie is het belangrijk dat je ze de ruimte geeft door er of over te praten, ze van je af te schrijven of gewoon even lekker van je af te schreeuwen. Wat mijn fijnste strategie is om met boosheid om te gaan, is de Sereen Mind Meditation of Emergency Meditation.

Wil je die meditatie eens beschrijven in een paar stappen?

Muriel: Met alle liefde natuurlijk, want het is een heerlijke meditatie voor elke vorm van boosheid of frustratie. Die ene email van een collega die net een voor jou verkeerde tone-of-voice aanslaat, die onhaalbare deadline of zoals ik laatst had: iets wat voor mij zo onrechtvaardig was dat ik echt uit mijn vel knapte van boosheid. De meditatie kun je overal uitvoeren (staand of zittend en met ogen open of dicht) en duurt slechts 3 minuten wanneer je ‘m voor het eerst doet. Daarna merk je dat de methode steeds sneller werkt. Hier volgen de stappen:

1: Focus 3 in- en uitademingen op je ademhaling. Je bent dus voor 3 in- en uitademingen met je volle aandacht bij je ademhaling. Je volgt je inademing en je uitademing 3 keer.

2: Ga nu met je aandacht naar je gevoel. Welke emotie voel je en waar in je lichaam voel je deze emotie?

3: Ga nu met je aandacht naar je gedachten. Wat denk je? En waar komen je gedachten vandaan? Zijn ze gebaseerd op iets uit het verleden? Hebben ze met iets in de toekomst te maken? Gedachten zijn namelijk nooit in het nu. Observeer je gedachten en zie waar ze vandaan komen.

4: Visualiseer voor je derde oog een blauwe vlam. Gebruik al je emoties en gedachten waar je last van had als brandstof om de vlam te laten branden. Los het allemaal op in de vlam.

5: Neem nu de vlam mee door je derde oog naar het midden van je hersenen, naar je pijnappelklier en zie hoe de blauwe vlam het hele hersengebied vult met het blauwe licht. En dan kom je weer terug met je aandacht in het hier en nu en et voilà, alle lading van de boosheid is verdwenen als sneeuw voor de zon!

Kijk voor meer info op murieldalmulder.com.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN