Holistisch bewegen: zó maakt het jou tijdens en na het sporten gelukkiger

Body
wesley kalkhoven, holistic movement
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
10.06.2022

Heb je weleens gehoord van calisthenics? Dit Griekse woord staat voor ‘beautiful strength‘ en is een vorm van krachttraining waarbij je werkt met je eigen lichaamsgewicht. Je hebt er dus geen ingewikkelde apparaten voor nodig. Holistisch sporttrainer Wesley Kalkhoven geeft er les in. Zijn holistische aanpak, waarin hij in een uurtje trainen jouw lichaam en geest met elkaar verbindt, is origineel. Wij gingen met hem in gesprek over hoe je het plezier terugkrijgt in bewegen en waarom dit zo heilzaam is voor je mentale gezondheid. 

Holistisch bewegen: zó maakt het jou tijdens en na het sporten gelukkiger

Wesley heeft een eigen gym en is holistisch sporttrainer. Hij is ervan overtuigd dat bewegen leuk en luchtig moet zijn, wil je het tot je 100e blijven doen. Wesley: ‘Dit is een tegenbeweging ontstaan vanuit de moderne cultuur die ons vaak aanspoort om steeds groter, beter en sterker te moeten worden. In een training gegeven vanuit mijn holistische visie zijn we grappig genoeg vooral aan het spelen in een speeltuin voor volwassenen. En je wordt er ook nog sterk van ook.’

Waar komt je fascinatie voor beweging vandaan?

Wesley: ‘Het is universeel dat we ons er beter door gaan voelen. Dit was reden genoeg om me, naast mijn verleden als docent op de politieacademie, verder te verdiepen in een vorm van bewegen die het best bij mij past. Dat was calisthenics en staat voor ‘beautiful strength‘ in het Grieks. Met calisthenics train je voornamelijk met je eigen lichaamsgewicht.’

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

Wat is een ‘holistische workout’? Hoe werken lichaam en geest samen?

‘Wat ik iedereen mee geef is: hoe sneller jij de signalen van je lijf weet te herkennen, hoe beter – maar vooral ook veiliger – je je training kan doen. Dus zie je anderen in de groep 20 squats doen, maar jij voelt in het begin dat 10 voor jou beter is op dit moment, dan is dat helemaal prima. Nadat je bekend raakt met bepaalde oefeningen, en hoe beter je ze zelf kan aanvoelen, hoe leuker bewegen uiteindelijk gaat worden. Ja, je moet jezelf er soms doorheen slepen. Maar geloof me, zodra je lichaam de bewegingen begint te begrijpen wil je er vanzelf meer mee doen. Dit is in mijn ogen een holistische aanpak, want het brengt lichaam en geest weer samen. Laat je energie vanuit een gezonde bron komen. Leer wanneer de stem in je hoofd ‘geen zin’ heeft en wanneer je lichaam een signaal geeft dat je echt moet rusten. De beste manier is om dit in stilte te ervaren, tijdens een meditatie bijvoorbeeld. Dan is je hoofd minder actief en kan je dat aapje op je schouder beter negeren, zodat het antwoord vanuit je lichaam komt.’

Waarom denk je dat dit zo’n groeiende tak is tegenwoordig?

‘Het is buiten in de frisse lucht, meestal in groepsverband en je hebt er verder weinig tools voor nodig. Want iedereen kan met zijn eigen lichaamsgewicht trainen en er zijn genoeg apps tegenwoordig die je kunnen helpen met je progressie. Plus, in de meeste parken waar een calisthenics toestel staat is het nog gratis ook. Zo kan iedereen op zijn eigen tijd starten. Let wel op dat als je echt een beginner bent, het misschien handig is om een lesje calisthenics te volgen of een Personal Trainer in de arm te slaan.’

wesley kalkhoven, holistic movement

Hoe kan deze bewuste vorm van beweging je helpen om een meer stralende versie van jezelf te worden?

‘Dit heeft ook weer te maken met het het leren intunen op de behoeften van je lichaam. Voel je weerstand om weer alleen naar een sportschool te gaan? Dan draagt dat niet echt bij aan je motivatie en schieten de trainingen er al snel bij in. Zo bouw je waarschijnlijk een schuldgevoel op dat steeds groter wordt, tot het punt dat je al een paar weken niet meer getraind hebt. Dit is een logisch gevolg, maar enorm zonde van de kracht en tijd waar we over beschikken als mensen. En dit straalt zich uit in je privéleven. Een mooi stukje wat mij altijd is bijgebleven is een quote van Tony Robbins: ‘Progress equals happiness.‘ Dus heb jij een fijn ritme gevonden in jouw ideale vorm van bewegen, dan heeft dit direct invloed op de keuzes die je maakt. Leer naar je lichaam te luisteren. Niet door jezelf te forceren, maar door naar de stilte te luisteren, daar ligt je antwoord.’

Wat wil je graag aan mensen meegeven in je trainingen?

‘Wees lief voor jezelf, leer de stem in je hoofd herkennen en onderneem actie. Plan je trainingen in en wacht niet een uur van tevoren. Wat is je eerste impuls? Ga daar voor. Als je te lang gaat nadenken gaat je hoofd je saboteren. Je bent al de hele dag zo druk geweest achter je laptop… Ja, klopt, maar je lichaam wil ook lekker bewegen. Weet dat je niet de enige bent die tegen motivatieproblemen aanlopen. Dat herken ik zelf ook. Maar ik zorg ervoor dat ik mijn keuzes maak vanuit een frisse blik en mijzelf daar aan houd. Kom naar de training, drink genoeg water en geef wat je lichaam aan kan in de training.’

Hoe kun je thuis individueel iets aan holistic movement doen?

‘Holistic movement is voor mij een vorm van bewegen waar je lichaam behoefte aan heeft. Zit je hoofd vol? Doe een cardiotraining (wandelen, hardlopen, fietsen) en focus op je hartslag. Ben je moe of overprikkeld? Doe een powernap of Yoga Nidra sessie van maximaal 20 minuten. Voel je je stijf doordat je de hele dag voorovergebogen achter je laptop zit? Doe yoga of wat stretches en adem naar de plekken waar je vast zit. Voel je woede? Doe een paar burpees of sla in een kussen. Je energie wil eruit, we zijn niet gemaakt om te lang stil te zitten; emoties vragen om gehoord te worden. Als je aan je ‘mindset’ wilt werken tijdens cardiotraining, laat dan je telefoon en headset thuis. Voel je hartslag, de landing van je voeten, het zweet dat over je voorhoofd druppelt, observeer de bomen en de blauwe lucht. Er ontstaat mentale ruimte in je hoofd en je zal voelen dat je automatisch dieper ademt. Anders kan je net zo goed binnen op een loopband gaan staan.’ Volg Wesley via @wesley_kalkhoven of kijk op calisthenicsamsterdam.com.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
        Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!



          We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.