Welke vitamine supplementen heb ik nodig?

Body
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
14.08.2021

Vitamine D bijslikken omdat de zon in Nederland relatief weinig schijnt, vitamine B12 nemen omdat je plantaardig eet, extra proteïneshakes drinken omdat je veel sport… Voedingssupplementen zijn hot, want ons fit en gezond voelen willen we allemaal. Maar hoe zit dat nou precies met al die voedingssupplementen en welke heb je eigenlijk écht nodig? 

Welke vitamine supplementen heb ik nodig?

Voedingssupplementen kunnen best een een vaag begrip zijn, want wat zijn het nu eigenlijk? Welke zijn de belangrijkste, en wat doen die precies? We vertellen je hieronder een aantal basics én noemen een paar van onze persoonlijke favoriete supplementen.

Wat zijn voedingssupplementen precies?

Het voedingscentrum schrijft dat voedingssupplementen simpel gezegd producten zijn in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes die bedoeld zijn als aanvulling op de dagelijkse voeding. Deze supplementen bevatten mineralen, vitamines, of bioactieve stoffen, zowel apart (zoals in de typische vitamine C-pil) of als combinatie (zoals in een multivitaminepil). Supplementen hebben dezelfde werking als de vitamines en mineralen die je in eten en drinken vindt. Een belangrijk voordeel is echter dat het lichaam de voedingsstoffen in pillen vaak gemakkelijker opneemt dan de voedingsstoffen in eten. Tot nu toe best duidelijk, toch? Maar heb je supplementen echt nodig? Welke moet je dan slikken? En kan je een teveel aan vitamine binnenkrijgen?

Heb je voedingssupplementen nodig?

Over het nemen van voedingssupplementen zijn de meningen verdeeld. Zo vertelt expert expert voeding en gezondheid, Astrid Postma-Smeets, aan AvroTros dat het slikken van voedingssupplementen geen must is als je een gezond dieet hebt. Maar niet iedereen eet gezond. Gert Schuitemaker, orthomoleculair farmaceut en arts, meent zelfs dat Nederlanders ondervoed zijn. Ook in een advies van de Gezondheidsraad in 2002 stond al dat maar twee procent maar van alle Nederlanders zich aan de Richtlijnen Goede Voeding houdt. Maar zelfs als je je wel aan die richtlijnen houdt, krijg je waarschijnlijk  niet voldoende ijzer, foliumzuur, selenium, zink, vitamine A en vitamine D binnen, gaf een rapport uit 2011 aan. Voedingssupplementen zijn volgens Schuitemaker dus de logische manier om nutriëntentekorten aan te pakken.

welke supplementen heb ik nodig

Wanneer neem je wel of niet voedingssupplementen?

Specifieke groepen

Bepaalde bevolkingsgroepen hebben vooral baat bij het slikken van voedingssupplementen. Bijvoorbeeld vrouwen die in het begin van hun zwangerschap zijn. Hen wordt aangeraden om extra foliumzuur te slikken; dit krijg je via je voeding niet binnen en beschermt de baby tegen het ontwikkelen van een open ruggetje.

Vitamine D

Vitamine D wordt aangemaakt door blootstelling aan de zon. De vitamine ondersteunt onder andere het immuunsysteem en je stemming. Extra vitamine D nemen wordt vaak onder andere aangeraden voor kinderen tot 4 jaar. Kinderen krijgen vaak niet genoeg vitamine D binnen uit voeding of via zonlicht. Verder verschilt het per persoon hoe veel vitamine D je lijf aanmaakt. Dat ligt bijvoorbeeld aan de leeftijd (vrouwen boven de 50 en iedereen boven de 70 kunnen het beste een supplement nemen), huidskleur en aan het seizoen. Zo maken mensen met een donkere huidskleur via de zon minder vitamine D aan, en wordt ook hen aangeraden om een supplement bij te slikken.

Vitamine B12

Een andere groep die er goed aan doet om voedingssupplementen bij te slikken, zijn mensen die plantaardig eten.  Heel veel voedingsstoffen kun je uit plantaardige voeding halen (ja, ook eiwitten!). Er zijn dan ook veel topsporters die er een plantaardig dieet op nahouden. Er is echter één vitamine waar je niet genoeg van binnenkrijgt als veganist (en mogelijk als vegetariër), en dat is vitamine B12. Deze vitamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Belangrijk om die bij te slikken dus als je (vooral) plantaardig eet.

Teveel vitamine?

Bestaat er ook zoiets als een teveel aan voedingssupplementen binnenkrijgen? Jazeker, zegt Smeets. Zeker wanneer je meer inneemt van een product waar al op staat dat een pil ‘100 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid’ bevat. Je kunt bijvoorbeeld teveel vitamine B6 binnenkrijgen en daardoor last krijgen van gevoelloosheid en tintelingen. Een teveel aan magnesium kan tot diarree leiden en een teveel aan ijzer kan schade aan richten aan je lever. Je hoeft trouwens niet bang te zijn om via je voeding teveel voedingsstoffen binnen te krijgen. Je lichaam kan dit allemaal goed reguleren, en bovendien zijn de concentraties vitamines en mineralen in voeding vaak niet al te hoog.

Supplementen vervangen geen voeding

Denk vooral niet dat je fruit en groenten kan vervangen door supplementen. De meeste supplementen bevatten vooral vitaminen en mineralen, terwijl bijvoorbeeld belangrijke bioactieve stoffen die je wel in groenten en fruit vindt ontbreken. Blijf dus vooral lekker gezond en gevarieerd eten, en eet van groenten zelfs nóg meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Sommige voedingsdeskundigen adviseren om wel 500 gram groenten per dag te eten voor een optimaal gezond lichaam en een gezonde geest.

Onze favoriete voedingssupplementen

Benieuwd naar de supplementen die bij ons in de keukenkastjes staan? Hier volgen er een aantal:

  • Vitamine B12: wij eten veel plantaardig en slikken daarom meestal wat vitamine B12 bij.
  • Vitamine D: voor onze stemming en ons immuunsysteem slikken we vitamine D, vooral in de winter.
  • CBD-olie: in periodes van extra stress of slaapproblemen vinden we het fijn om CBD-olie te gebruiken, daar worden we lekker rustig van.
  • Magnesium: om onze spieren te helpen herstellen en ons zenuwstelsel tot rust te brengen slikken we magnesium. Wist je dat dit mineraal wel bij 300 biochemische processen in je lijf een rol speelt?
  • Huid-, en haar- nagels: wanneer deze delen van ons lichaam even een boost kunnen gebruiken. In deze supplementen zit een scala aan goede voedingsstoffen in, van vitaminen (AC, E) tot zink en van ijzer tot magnesium en foliumzuur.
  • Silicium: silicium versterkt je botten en bindweefsel, en ondersteunt je lever. Toch zit de échte magie ‘m in het effect van silicium op je huid.

Dus: is het nodig om supplementen te nemen? Niet als jij alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt, maar dat is voor een gemiddelde Nederland nog best lastig. Vooral omdat de kwaliteit van onze voeding achteruit gaat. Voedingssupplementen kunnen handig zijn om hier en daar wat aan te vullen en een gezond lichaam zeker ondersteunen.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.