Als je 1 week lang maar 1 ding mag eten…

by Evelyn van Hasselt 24.04.2016
week lang eten

Stel, je wordt een week lang gedropt op een eiland en mag maar één ding eten, wat zou je dan kiezen? En waarom juist dat? We vroegen het aan 10 voedingsdeskundigen en foodies. Dit zijn hun antwoorden.

Als je een week lang maar 1 ding mag eten…

Amber Albarda, voedingscoach:

Avocado! Dit is één van de meest complete voedingsmiddelen uit de natuur. Avocado’s bevatten naast vetten ook eiwitten en zelfs koolhydraten, in een samenstelling waarvan je bloedsuikerspiegel na het eten er van keurig stabiel blijft. Je krijgt dus alles binnen wat je nodig hebt in een perfecte samenstelling. De ideale situatie voor je lijf!

Hanny Roskamp, chemicus en journalist:

Honger maakt rauwe bonen zoet… Dus als ik een week lang maar één product mocht eten, ging ik voor peulvruchten. Maar dan wel gekookte, want rauw, dat overleef je niet. Peulvruchten zijn de voedzaamste producten die we kennen. Het bijzondere is dat ze zowel relatief veel eiwitten als van koolhydraten bevatten. Dat doen fruit, groente, granen aan de ene kant of vlees en vis aan de andere kant ze niet na. En ze zijn rijk aan de meeste vitamines en mineralen, behalve C en B12. Na een paar maanden op bonen alleen krijg je wel scheurbuik en B12-gebrek, maar voor een week zijn bonen je beste optie. En laat het nou toevallig het jaar van de boon zijn.

Jesse van der Velden, anti-aging expert:

Ik zou de hele week alleen spirulina eten. Het is een heel compleet voedingsmiddel. Zeer eiwitrijk, vol krachtige antioxidanten (phycocyanine), immuunsysteem ondersteunend en ontgiftend. Vanwege die laatste reden kan je er niet teveel van eten. Het zou echt een week worden met heel veel water en water + spirulina smoothies. Ik zou tot zo’n 70 gram spirulina per dag eten, gemixt met water. Voor de rest alleen water drinken. Een “voedingspatroon” zoals dat, brengt je enorm in een detox (en is overigens absoluut niet geschikt om zomaar mee te beginnen als je nog nooit een detox hebt gedaan) en één of twee keer per jaar is dat een goed idee voor je lijf.

Jacqueline van Lieshout, detox coach:

Ik twijfel tussen avocado en eieren… Wat een vreselijke keuze! Ik ga toch voor eieren. Ik vind ze lekker, veelzijdig en verzadigend. En – ook niet onbelangrijk – ze bevatten enorm veel voedingsstoffen die we hard nodig hebben.

Tessa van der Steen, Your Health Coach:week lang 1 ding eten

Mijn antwoord zou zijn: Kokosnoten! Het water bevat alle mineralen die we dagelijks nodig hebben, hydrateert de huid en lest de dorst. Het vruchtvlees bevat gezonde vetzuren en vezels. Een compleet product dus waarmee je voedingstechnisch niets tekort komt!

Ellen van Duijn, Made by Ellen:

Oei, wat een moeilijke vraag… Ik zou uiteindelijk toch kiezen voor witvis. Als ontbijt maak ik er met water een soepje van, sashimi voor de lunch en als diner zou ik het visje op de gril gooien. Wat ik heel belangrijk vind, is dat het een witvis uit de zee is (geen kweek) én uit het seizoen. Op die manier eet je als mens gevarieerd, is de kwaliteit van de vis beter en last but not least: krijg de vissoort de kans om de populatie te herstellen.

1 week lang 1 ding etenIsabel Boerdam aka de hippe vegetariër:

Ik zou dan geloof ik kiezen voor avocado. Omdat je avocado (als je een klein beetje kruiden mag gebruiken) heel gemakkelijk kan aanpassen naar de verschillende momenten van de dag en ik nooit uitgekeken raak op avocado. Denk aan een limoen-avocadomousse in de ochtend, een avocado uitlepelen voor lunch en dan avocado met wat peper/zout/chili in de avond. Stel dat je er ook nog een cracker of blaadje sla onder mag leggen dan ben je helemaal klaar. Ik vind avocado echt fantastisch!

Miko Lodewijks, personal trainer en yoga docent:

Acai bowl superfood eten Miko LodewijksAls ik een week lang maar één ding mag eten, dan zou dat verse Acaï zijn. Dan neem ik een tas mee vol met droogijs en zakjes bevroren Acaï pulp. Acaï zit boordevol vitamines, anti-oxidanten en mineralen. Het is niet voor niks dat er tegenwoordig aan veel verschillende producten een kleine hoeveelheid wordt toegevoegd. Daarbij is het ook extreem lekker. Ik kan er geen genoeg van krijgen!

Suzanne Poot, auteur Rauw, naakt en gezond:

Voor mij staat met stip op nummer 1: kiemen en dan vooral gekiemde zonnebloempitten. Dit wonderlijk voedzame plantje is één van de meest complete voedingsmiddelen op aarde, boordevol vitamines, mineralen en aminozuren. Deze jonge kiemen barsten van de levensenergie die ons letterlijk levensenergie geven. Daarbij is het gemakkelijk thuis te kweken en ook nog eens goedkoop.

Liselore van Ekdom, orthomoleculair expert:

Oei, lastige vraag. Ik voel me namelijk het meest prettig bij oervoeding en daarbij draait het juist om variatie! Een keuze voor één ding is niet wenselijk. Maar als ik dan toch iets moet kiezen, dan ga ik voor een oude, vertrouwde bron van voedingsstoffen waar we evolutionair gezien altijd en overal op kunnen bouwen: eitjes. Ze rennen of zwemmen niet weg, en hangen ook niet hoog in een boom. Met minimale inspanning dus maximaal bekrachtigende voeding. Eitjes van gezonde kippen bevatten: eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. Daarbij kun je eitjes op zoveel manieren bereiden dat het niet saai wordt.

Wat we zelf zouden kiezen?

Zelf lagen we ook een nacht te woelen om een antwoord te vinden op deze bijna onmogelijke vraag. Ik ben bijvoorbeeld dol op tosti’s, maar dat is vals spelen want voor een tosti heb je brood en kaas nodig. Ananas dan? Ben ik ook gek op. Alleen zou ik na 2 dagen geheid last krijgen van gescheurde mondhoeken. Ik ga dus voor jonge kokosnoot, dat krijg ik altijd wel weg. En Karlijn? Die zou kiezen voor – hoe kan het ook anders – rauwe chocolade: ‘Dan blijf ik die hele week sowieso gelukkig door de endorfinen die ik alleen bij het zien van chocolade al aanmaak. En in chocolade zit testosteron, cafeïne, goede vetten en magnesium dus daar kom ik een heel eind mee.’

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link