Dit is waarom je zo oud bent als je ruggengraat

by Evelyn van Hasselt 02.03.2018

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar je ruggengraat is de basis van een vitaal lichaam. Zie je wervelkolom als de steunpilaar waar je skelet omheen gebouwd is. Omdat zoveel mensen (waaronder ik) tegenwoordig kampen met rugklachten zocht ik uit hoe we onze ruggengraat een leven lang zo vitaal mogelijk kunnen houden.

Waarom je zo oud bent als je ruggengraat

Het oude Japanse gezegde Je bent zo oud als je ruggengraat jaagt me de stuipen op het lijf. Want hoewel ik pas 40 ben, voelt het soms alsof ik de ruggengraat van een 80-jarige heb. Het probleem zit ‘m in mijn levensstijl. Hoe fantastisch ik het ook vind om Holistik te runnen, mijn rug krijgt bar weinig beweging. Op social media ziet mijn leven er ongetwijfeld dynamisch uit, maar de realiteit is dat ik een groot deel van de dag voorover gebogen achter mijn laptop zit om mailtje te beantwoorden, voorstellen uit te werken en artikelen te schrijven. Tot een paar jaar terug had ik nog niet zoveel last van mijn zittende beroep. Ik voelde mijn rug en schouders wel eens zeuren, maar meestal verdween de pijn vanzelf. De afgelopen twee jaar is er echter wat veranderd. Het is niet zo dat ik krom loop van de pijn, maar er gaat eerlijk gezegd geen dag voorbij of mijn rug voelt stijf en gespannen. En dus besloot ik twee dingen te doen: een speciaal shirt dragen dat mijn houding corrigeert én advies in winnen bij personal trainer Miko Lodewijks, gespecialiseerd in het vitaal houden van de ruggengraat.

Corrigerende tape

Het idee achter houding corrigerende kleding is geïnspireerd op kinesio tape. Dit is speciale tape die veel wordt gebruikt door fysiotherapeuten. Deze tape corrigeert spierfuncties, verbetert de doorbloeding en ondersteunt bij pijn in rug, nek en schouders. Wat kinesio tape feitelijk doet is het ontlasten van weefsel en het ondersteunen van de beweging van de spieren. Klinkt goed allemaal, maar om nou elke ochtend met een rol tape aan de slag te gaan… Gelukkig is kinesio tape doorontwikkeld naar houding corrigerende kleding, met als doel om het natuurlijke genezingsproces van het lichaam te stimuleren. Iets dat me erg aanspreekt. En dus heb ik de afgelopen weken een houding corrigerend shirt van Anodyne uitgeprobeerd.

Houding corrigerende kleding

Ik had verwacht dat dit shirt mijn schouderbladen gevoelsmatig flink naar achter zou trekken, maar de werking is vele malen subtieler. Het shirt is zo gemaakt dat zenuweinden in de huid die zich boven specifieke spieren bevinden continue worden gestimuleerd. Hierdoor ontstaat een reflexrespons die ervoor zorgt dat gespannen en overbelaste spieren zich ontspannen en strekken. Omdat je spieren voortdurend worden geactiveerd, is het belangrijk om het dragen van het shirt geleidelijk op te bouwen. De eerste week droeg ik het shirt 60 minuten per dag. Nu, een paar weken later, draag ik het shirt de hele dag. Zodra je het shirt aantrekt, zie je gelijk een subtiel verschil in lichaamshouding. Je loopt en zit nét iets rechter op. Maar om echte verbetering te ervaren, zul je geduld moeten hebben. Je lijf heeft namelijk een spiergeheugen. Dit betekent dat het eerst een verkeerde houding af moet leren om vervolgens een betere houding aan te leren. En een verkeerde houding waar je onbewust jaren aan hebt gewerkt verander je nu eenmaal niet in een paar weken tijd.

Het jong houden van je ruggengraat

Hoewel ik zeker geloof dat het Anodyne Posture shirt onder mijn kleding hard aan het werk is, is het natuurlijk ook belangrijk om voortaan bewuster met mijn ruggengraat om te gaan. Anodyne geeft zelf ook ruiterlijk toe dat corrigerende kleding een aanvulling is op een gezond beweegpatroon, geen vervanging van. Ook volgens personal trainer Miko Lodewijks is beweging key. Maar dan Miko lodewijkswel de juíste beweging. Miko: “Ook al doe je regelmatig aan crossfit, hardlopen of fitness je bent wel bezig met sport. Als het op movement aankomt, komt je ruggengraat bij deze vormen van beweging te weinig aan bod. Je rug moet niet alleen kunnen staan als een pilaar, maar ook kunnen bewegen als een slang. Kijk je naar de structuur van een slang, dan zie je dat deze uit alleen een ruggengraat en een kop bestaat, zonder ledematen. Zoals een slang beweegt kan onze rug dat in principe ook. Naarmate we ouder worden ‘verleren’ we echter onze mobiliteit. Ik noem het bewust verleren omdat baby’s van nature super flexibel zijn. De pijntjes, problemen en stijfheid komen pas naarmate het lichaam veroudert.” Je ruggengraat soepel houden? Haal dan de slang in jezelf naar boven en oefen met deze 5 oefeningen die Miko voor ons selecteerde:

1. Spinal Waves
Houd je knieën ontspannen en maak een golvende beweging met je rug. Probeer deze van boven naar beneden en andersom te doen.

2. Cat Cow (yoga move)
Steun met de handen en knieën op de grond. Houd je rug horizontaal en duw je rug zover bol als mogelijk als je uit ademt. Trek nu een zo hol mogelijke rug bij het inademen en laat je nek en hoofd de beweging van de rug volgen.

3. Down dog – up dog
Sta in de down ward facing dog en ga vanaf hier rechtstreeks naar een upward facing dog zonder je knieën op de grond te leggen. En weer terug naar een down ward dog. Ook hier kan je op het ritme van je ademhaling bewegen. Doe dit 10 x achter elkaar. Mocht het te zwaar zijn? Hou dan altijd je knieën op de grond en ga van een up dog naar een child pose.

4. Squat routine 2.0 
Een hele waardevolle voor de flexibiliteit van de ruggengraat is de squat routine van Ido Portal. Bekijk ‘m hier.

5. Hangen
Hangen heeft mij heel veel geholpen. Het opent niet alleen je borstkas en schouders maar haalt ook druk van de zwaartekracht af die constant op je wervels staan. Je kunt een stang aanschaffen die je kan vastschroeven tussen je doorpost. Deze zijn online op verschillende plekken verkrijgbaar. Begin met 30 seconden hangen en bouw dit op naar één minuut. Doe dit een paar keer per dag en je zult versteld staan wat het kan doen voor je houding. Neem voor meer informatie contact op met Miko via miko.lodewijks@gmail.com.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN