Waar is vitamine E goed voor?

Body
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
26.08.2021

Wat is vitamine E?

Vitamine E is een groep vet oplosbare stoffen genaamd tocoferolen, vooral bekend om hun antioxidatieve werking. Deze stoffen kunnen de celwand beschermen tegen schade en gaan verouderingsprocessen in je lichaam tegen. Een tekort aan deze stoffen komt regelmatig voor. Ze komen namelijk voor in voeding met gezonde vetzuren, en onze keuze valt statistisch gezien nu eenmaal vaker op de voedingsmiddelen met een slechter vetzuurprofiel. Vitamine E werkt goed samen met andere antioxidanten, zoals vitamine C. Waar zit vitamine E in? Vitamine E vind je onder andere in noten, tarwekiemen, eidooiers, zaden, vette vis, groene bladgroenten, avocado en plantaardige oliën.

Wat doet Vitamine E precies in je lichaam?

Vitamine E is goed voor:

  • De gezondheid van je huid
  • De gezondheid van je hersenen
  • Ondersteuning van je immuunsysteem
  • Celademhaling
  • Je hart en bloedvaten
  • Je botten, spieren, haar en ogen

waar is vitamine E goed voor

Minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E

Kinderen                      3-6 mg per dag
Volwassen mannen    8-13 mg per dag
Volwassen vrouwen   7-11 mg per dag
Zwangere vrouwen    10 mg per dag

De bovenstaande doseringen zijn de aanbevolen doseringen vastgesteld door de gezondheidsraad. Therapeutisch gezien kan vitamine E worden ingezet tot wel 100-1000 mg per dag bij sommige ziektebeelden en speciale omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan diabetische retinopathie, leveraandoeningen, vruchtbaarheid, preventie van oogaandoeningen, alzheimer en een te hoog cholesterol.

Symptomen van een Vitamine E tekort?

Symptomen van een vitamine E tekort zijn onder andere:

  • Bloedarmoede
  • Neurologische symptomen
  • Spierzwakte
  • Een verminderde weerstand

Wanneer heb ik teveel aan Vitamine E?

Je kunt beter niet langdurig te hoog te doseren met vitamine E zonder begeleiding en advies van een specialist.
Een veilige bovengrens voor vitamine E is als volgt bepaald door de gezondheidsraad:

  • Kinderen van 1-3 jaar      100 mg per dag
  • Kinderen van 4-6 jaar      120 mg per dag
  • Kinderen van 7-10 jaar    160 mg per dag
  • Kinderen van 11-14 jaar  220 mg per dag
  • Kinderen van 15-18 jaar  260 mg per dag
  • 18 jaar en ouder                300 mg per dag

Wat is een goede vorm van vitamine E?

Vitamine E werkt het beste samen als groep, want dat is ook hoe het in de natuur voorkomt: in combinatie met andere antioxidanten zoals vitamine C. Hieronder zijn 3 vormen van vitamine E gerangschikt op basis van opneembaarheid (van hoog naar laag):

  1. Gemengde tocoferolen;
  2. D-alfa- tocoferol acetaat;
  3. D-alfa- tocoferol succinaat.
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.