Voorkom postnatale depletie! Zo verhelp je uitputting in het 4e trimester van je zwangerschap

Body
zwangerschap desiree

Het vergeten vierde trimester is de maand na je bevalling waar Desirée Domacassé eerder over schreef. Het is de periode van rust, regelmaat en reinheid die de meeste vrouwen niet in acht nemen. Desirée is natuurvoedingsadviseur met een achtergrond in biomedische wetenschappen. Ze helpt vrouwen in het terugvinden van hun energie na de zwangerschap. In deze column legt ze uit hoe je je tijdens je zwangerschap al kunt voorbereiden op het herstel daarna.

Voorkom postnatale depletie! Zo verhelp je uitputting in het 4e trimester van je zwangerschap

Desirée Domacassé, Daisy's yellow Pepper, zwangerschapHet is heel begrijpelijk dat de bevalling en de voorbereidingen op de baby je het meest bezighouden gedurende je zwangerschap. Het is het begin van één van de mooiste eigenschappen van een moeder; jezelf op onzelfzuchtige manier kunnen cijferen voor je gezin. Maar als jij op je tandvlees rondloopt dan heb je niks te geven. Gelukkig zijn er 3 dingen die je kunt doen tijdens je zwangerschap om je herstel daarna te bevorderen. Vandaag bespreek ik punt 1: je weerbaar maken tegen stress.

Hyper alertheid

Tijdens de zwangerschap verandert je brein. Naar schatting krimpen je hersenen met 5-10%(!) om je voor te bereiden op moederschap. Een bekend gevolg daarvan is de ‘hyper waakzaamheid’ die je opeens eigen is. Je wordt wakker van elk piepje, je scant iedere kamer op mogelijke gevaren met een militaire precisie. En je reactievermogen om je baby te beschermen is slechts een aantal milliseconden. Je kunt je voorstellen dat deze constante staat van alertheid nogal stressvol is. Het is mogelijk om je tijdens je zwangerschap voor te bereiden op deze aanslag op je stressniveau. Hier aandacht aan schenken is ook heel gunstig voor de baby in je buik.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Vergroot stress weerbaarheid

Zelf ben ik geen fan van de term ‘stress management’. Het klinkt nogal afstandelijk. Terwijl stress met name veroorzaakt wordt doordat de dingen waarom je geeft dreigen mis te gaan. Dit kunnen hele kleine, maar ook grote dingen in het leven zijn. Ik geef de voorkeur aan de term ‘stress weerbaarheid’. Wanneer je bewust wordt van je fysieke reactie op stress en deze beter leert beheersen, ervaar je de vrijheid van erboven staan in plaats van dat alles je maar overkomt.

Vecht of vlucht reactie

Je zenuwstelsel heeft een actief deel dat gaat over je ‘vecht-of-vlucht’-reactie. In deze staat wordt je stresshormoon vrijgemaakt daardoor ben je alert, je hartslag gaat omhoog, je zweet meer, en je bent klaar voor de uitdaging die zich presenteert. Deze reactie is ontzettend nuttig, maar we hebben er tegenwoordig een handje van om veel te lang in deze staat te blijven hangen met alle gevolgen van dien. Aangezien ons brein niet is gemaakt om een constante aanslag van het stresshormoon te verduren, is chronische stress heel ongezond. Tijdens je zwangerschap kan je alvast je ‘herstel-en-verteer’-reactie leren beheersen. De ontspanning die hierbij vrijkomt, helpt je om je gedachten te ordenen, emoties die je uitputten los te laten en je concentratie te verbeteren. Je hebt slechts één minuut nodig van bewuste ademhaling om deze effecten te ervaren.

Hoe?

Leg je rechterhand op je hart. Adem voor je gevoel diep in naar je hart toe. Tel tot vier en laat je uitademing acht tellen duren. Blijf ritmisch en vloeiend naar je hart ademen en denk aan een bijzondere plek waar je bent geweest, een geliefde of iets waar je dankbaar voor bent. Houd dit één minuut vol. Op deze zeer eenvoudige wijze creëer je coherentie, een staat van harmonie tussen je hart en hersenen. Overal toe te passen en hoe meer je oefent, hoe groter je stress weerbaarheid wordt!

Volgende week verschijnt deel 2 van Desirée’s column over de voorbereiding op herstel na je zwangerschap. 

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link