Voedingsmiddelen top 10: eet dit en houd rimpels écht langer buiten de deur

Food
anti-rimpel voeding
karlijn visser

Karlijn Visser
14.10.2018

Het eten van veel groente, fruit en vette vis kan er bij vrouwen voor zorgen dat rimpels nog even buiten de deur blijven. Tot die conclusie kwamen wetenschappers van het Erasmus Medisch Centrum op basis van een groot onderzoek onder ruim 2.700 Rotterdamse 50-plussers. De juiste voeding kan je huid dus jong houden, maar welke voedingsstoffen zijn dan de beste skin boosters? Deze handige top 10 helpt je op weg.

Forever young met deze top 10 anti-rimpel voeding

Aan het onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum namen ruim 2.700 50-plussers mee. Zij moesten een maand lang bijhouden wat ze precies aten in een eetdagboek. Het reliëf van de huid werd vastgelegd met behulp van 3D-fotografie waarbij het gezicht van de deelnemers nauwkeurig werd gescand en het percentage van de rimpels werd vastgelegd. Na een maand bleek dat alleen de vrouwelijke deelnemers aan het onderzoek baat hadden bij gezond eten. Bij de mannen werd er geen verband geconstateerd tot rimpels en hun eetpatroon. Goed nieuws dus voor vrouwen die rimpels graag nog even buiten de deur houden. Maar wat kunnen we dan het beste eten? Met deze top 10 van health junkie Juglen Zwaan kom je een heel eind.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Anti-rimpel top 10

1) Verzadigde vetten

Je huid heeft voldoende vet nodig om gezond te blijven. Onderzoekers ontdekten dat verzadigd vet samen met omega 9-vetten bijdragen aan een soepele, jonge huid. Zeker als je deze gezonde vetten combineert met groene en gele groenten. Een avocado is dus een perfecte elixer voor je huid! Bijkomend voordeel van avocado’s is dat ze bescherming bieden tegen UV-schade van de zon.

2) Lange-keten omega 3-vetzuren

Ook omega-3-vetzuren zijn ontzettend goed voor je huid. Je kunt deze vetzuren onderverdelen in ALA, EPA en DHA. ALA komt uitsluitend voor in zaden en plantaardige oliën, en dan met name in lijnzaad, walnoten, koolzaadolie en hennep. De andere twee vetzuren, EPA en DHA, zijn vooral terug te vinden in vette vis zoals makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel. EPA en DHA beschikken over krachtige ontstekingsremmende eigenschappen en dragen zodoende bij aan een mooie huid.

3) Vitamine A

Het dekweefsel van je huid en bloedvaten (ook wel epitheel genoemd) is afhankelijk van voldoende vitamine A (retinol). Voldoende vitamine A in je voeding kan vroegtijdige veroudering van de huid voorkomen. Wanneer je een vitamine A-tekort hebt, is de kans op acné en ontstekingen in je huid groter. In eieren, zuivel en wortels zit relatief veel vitamine A.

4) Vitamine C

Deze wateroplosbare vitamine is cruciaal voor de aanmaak van collageen. Collageen is een lijmvormend eiwit dat stevigheid geeft aan je huid. Je lichaam maakt voortdurend nieuw collageen aan. Dat gebeurt in speciale cellen, fibroblasten genaamd. Om je huid ook op latere leeftijd mooi te houden wil je de collageen voorraad in de diepere huidlagen (de dermis) op peil houden. Voldoende vitamine C binnen krijgen draagt daar aan bij.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

5) Vitamine E

Alfa-tocoferol – beter bekend als vitamine E – is een vetoplosbare vitamine die als multitasker functioneert in je lichaam. Vooral je huid wordt er blij van. Vitamine E staat namelijk bekend om zijn anti-aging en vochtinbrengende eigenschappen. Vooral als je last hebt van een droge huid kan een vitamine E wonderen doen. Daarnaast beschermt het je huid tegen de zon omdat vitamine E in staat is om schadelijk UV-licht te absorberen. Meer vitamine E binnen krijgen? Pompoenpitten, zonnebloempitten, amandelen en hazelnoten zijn echte vitamine E bommetjes.

6) Zink

Mineralen zijn zouten die voortkomen uit de dode natuur. Ze worden door planten opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water. Mineralen hebben een regulerende functie. Ze zijn van belang voor onder andere je lichaamsweefsels, je zenuwfuncties, botten en tanden. Je lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken. Je moet ze dus binnen zien te krijgen via je voeding of in de vorm van een supplement. Zink is een mineraal dat een cruciale rol speelt bij talloze lichaamsfuncties waaronder het mooi houden van je huid. Het mineraal remt ontstekingen en is nodig om nieuwe huidcellen aan te maken. Goede zinkbronnen zijn oesters, kaas en eieren.

7) Lycopeen

Dit stofje is lid van de carotenen. Het zit veel in tomaten. Deze stof kan (net als bètacaroteen en luteïne) de huid beschermen tegen schade door de zon, waardoor je rimpels op afstand houdt. Lycopeen wordt vooral opgenomen in combinatie met vet, dus eet tomaten samen met bijvoorbeeld olijfolie. Ook wordt lycopeen pas geactiveerd wanneer het is verhit.

8) Sulforafaan

Kolen zoals broccoli en boerenkool bevatten de zwavelhoudende stof sulforafaan. Vele onderzoeken constateerden al dat deze stof een anti-kankerwerking kan hebben, maar nieuw onderzoek laat zien dat sulforafaan ook de huid kan beschermen tegen UV-straling. Met name broccolikiemen zijn rijk aan sulforafaan.

9) Isoflavonen

Dit plantaardige stofje – dat onder meer in gefermenteerde soja en lijnzaad voorkomt – kan het niveau aan oestrogeen bij vrouwen stabiliseren. Hierdoor wordt je huid minder snel droog. Je huid blijft daardoor elastisch waardoor rimpels verminderen. Het stofje blijkt je huid bovendien te beschermen tegen DNA-schade door de zon. Vooral voor vrouwen in de overgang is dit stofje een aanrader.

10 Antioxidanten

Deze kunnen de huid beschermen tegen aanvallen van vrije radicalen. Een goede bron van antioxidanten is bijvoorbeeld donkere, bittere chocolade. Slechts 20 gram chocolade per dag is volgens onderzoekers genoeg om je huid te beschermen tegen achteruitgang. Ook enkele kopjes groene thee per dag kunnen de huid jong houden door te beschermen tegen de zon. Overigens kan het toevoegen van melk aan thee de opname van antioxidanten verhinderen, waardoor de gezondheidswaarde verdwijnt. Een heel klein beetje rode wijn kan vanwege de resveratrol ook bijdragen de huid gezond te houden. Pas wel op, want veel alcohol heeft een zeer negatieve invloed op de huid, met ontstekingen en eczeem als gevolg. Bovendien rooft alcohol belangrijke nutriënten die voor onderhoud van de huid zorgen, zoals zink en vitamine A.

Wat te eten?

Het beste kun je dus voeding eten die bovenstaande ingrediënten allemaal bevat. Hieronder vallen walnoten, avocado’s, vette vis, zonnebloempitten, paprika, zoete aardappels, broccoli, pompoen, granaatappels, lijnzaad en olijfolie. Voor diegenen die liever geen vis eten, is er de mogelijkheid te kiezen voor algenolie. Een goede algenolie bevat altijd naast DHA ook EPA, omdat beide belangrijk zijn voor het lichaam. Goedkope algenoliën bevatten alleen DHA dus dat raad ik af.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Juglen Zwaan / aHealthylife.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link