De herfst is begonnen! Tijd om je kennis over vitamines en mineralen op te frissen

Body

Vitamines, mineralen en sporenelementen: ze vormen een soort heilige health drie-eenheid. Dat terwijl veel mensen eigenlijk niet weten wat nou precies het verschil is tussen vitamines en mineralen. Om van sporenelementen al helemaal niet te spreken. Hoogste tijd om je kennis bij te spijkeren. Zeker nu de ‘r’ weer in de maand zit en je weerstand het straks zwaar kan krijgen.

De herfst is begonnen! Tijd om je kennis over vitamines en mineralen op te frissen

Simpel gezegd zorgen vitamines, mineralen en sporenelementen ervoor dat alle processen in je lichaam goed verlopen. Daarbij heeft iedere vitamine, ieder mineraal en elk sporenelement een eigen functie. Het verschil tussen vitamines, mineralen en sporenelementen is scheikundig van aard. Vitamines komen uit de levende natuur en kunnen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden. Mineralen en sporenelementen zijn zouten die voortkomen uit de dode natuur (bijvoorbeeld gesteenten). Ze worden door planten opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water.

1) Vitamines

De vitamines zijn in het begin van de 20ste eeuw ontdekt door de Poolse biochemicus Casimir Funk. Hij kwam erachter dat sommige stoffen die stikstof bevatten onmisbaar zijn om ziekten te voorkomen. Hij noemde deze stoffen vitamines: een combinatie van het Latijnse ‘vita’ dat leven betekent, en ‘amine’ voor het aanduiden van een stikstofbevattende stof. Later werd bekend dat niet alle vitamines stikstof bevatten. Toen was de term ‘vitamine’ echter al algemeen aanvaard.

13 verschillende vitamines

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben: 9 wateroplosbare vitamines en 4 vetoplosbare vitamines. De wateroplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur), vitamine B12 en vitamine C. Al deze vitamines zitten in het vocht van voedingsmiddelen. Je lijf kan deze wateroplosbare vitamines (met uitzondering van vitamine B12) niet goed opslaan. Een teveel plas je dan ook uit. De vetoplosbare vitamines zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in je lijf worden opgeslagen (voornamelijk in je lever). De 4 vetoplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Je lijf kan slechts 2 vitamines zelf aanmaken: vitamine D en vitamine K. Vitamine D wordt in die huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Vitamine K wordt gemaakt door bacteriën in je darmen.

2) Mineralen

Mineralen hebben een regulerende functie. Ze zijn van belang voor onder andere je lichaamsweefsels, je zenuwfuncties, botten en tanden. Je lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken. Je moet ze dus binnen zien te krijgen via je voeding. Mineralen vallen onder de micronutriënten. Dit betekent dat je er minder dan één gram per dag van nodig hebt. De belangrijkste mineralen zijn: natrium (voor o.a. je vochthuishouding), kalium (voor o.a. je energiehuishouding), calcium (voor je botten en gebit), magnesium (voor o.a. zenuwfuncties), en fosfor (voor o.a. botten en tanden). Er zijn ook mineralen die niet noodzakelijk zijn. Sterker nog: als je teveel arseen, kobalt, lithium, lood en nikkel binnenkrijgt, zijn ze juist giftig.

3) Sporenelementen

Het verschil tussen mineralen en sporenelementen zit ‘m vooral in de hoeveelheid waarin je lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heb je meer nodig dan van sporenelementen. Sporenelementen komen maar in zeer geringe mate in je lichaam voor. Essentiële spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, selenium en molybdeen. Hoewel sporenelementen dus in geringe mate in je lijf voorkomen, zijn ze zéker niet onbelangrijk. Neem bijvoorbeeld zink. Dit stofje is onmisbaar voor allerlei verschillende processen in je lijf, waaronder je spijsvertering. Een tekort aan zink heeft tot gevolg dat je lijf eten niet goed kan verwerken en moeite heeft om voedingsstoffen op te nemen. Je herkent een zink tekort aan symptomen als misselijkheid, overgeven of diarree. Heb je hier last van? Eet dan een tijdje wat meer yoghurt vanwege het relatief hoge zinkgehalte om te kijken of het verdwijnt. Neem bij twijfel altijd contact op met je huisarts.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Vitamine Informatie Bureau, Voedingscentrum

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link