‘Verkeerd’ ademen: dit doet het met je lijf & zó adem je wel goed

Body
ademen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
19.07.2021

Je kunt nog zo gezond leven, als je ‘verkeerd’ ademt kan je lichaam nooit helemaal optimaal functioneren, weet ademcoach Nikki van der Velden. Hieronder vertelt ze je wat ‘verkeerd’ ademen precies betekent en welke fysieke en mentale gevolgen het kan hebben. Nikki legt ook uit hoe je je ademhaling (dag en nacht!) gezond kunt houden. 

‘Verkeerd’ ademen: dit doet het met je lijf

Nikki: ‘Ontzettend veel mensen ademen ‘verkeerd’, in die zin dat hun ademhaling een optimale gezondheid tegenwerkt. Met een ‘verkeerde’ ademhaling wordt een oppervlakkige, gestresste ademhaling bedoeld. Te snel, te kort, hoog in je borst. Zo’n adempatroon zit er vaak zo ingesleten dat het moeilijk te doorbreken is. Daar komt nog bij dat je de meeste ademhalingen (van de gemiddeld 20.000 per dag), onbewust maakt. Je het dus niet door dat je continu ‘ongunstig’ ademt en hiermee je energiehuishouding, stemming en algehele gezondheid ondermijnt. In dit obstakel vind je echter ook meteen de sleutel naar verbetering. Je ademhaling is namelijk het enige deel van je autonome zenuwstelsel dat automatisch verloopt maar ook bewust te sturen valt. En een bewuste ademhaling kan vergaande positieve effecten hebben op allerlei processen die zich afspelen in je lichaam en geest. Zie je ademhaling als de afstandsbediening van je zenuwstelsel.

Wat is een gezonde ademhaling?

Een gezonde ademhaling ligt sowieso onder de 10 keer per minuut. Onderzoek heeft aangetoond dat een optimale ademhaling zelfs gemiddeld 5,5 keer per minuut is. Dat is waarschijnlijk een stuk trager dan dat je nu ademt. Doe eens je ogen dicht, zit rechtop en tel maar een minuut mee. (Eén ademhaling is één keer in- én uitademen.) Een gestreste, ongezonde ademhaling komt vaak boven de 15 of zelfs 20 keer per minuut uit. Het hangt er uiteraard vanaf wat je aan het doen bent. Lig je rustig op de bank? Dan is 6 keer ademen per minuut meer dan genoeg. Bij meer inspanning versnelt automatisch ook je ademhaling, dat dient dan een uiteraard een doel. Maar in principe geldt: less is more.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Stress

Waarom ademen we zo vaak verkeerd? Stress is in de meeste gevallen de grote boosdoener. Als je druk en gespannen bent, trek je je schouders op en verkrampt je lichaam. Zo kan je nooit een mooie, volledige ademhaling maken. Je gaat hoger, sneller en oppervlakkiger ademhalen. Ook bij overgewicht kan de ademhaling omhoog geduwd worden. Verder kunnen periodes van ziekte of ingrijpende gebeurtenissen je ademhaling flink verstoren. Als je gedurende een langere tijd verkeerd ademt ontwikkel je al snel een nieuw, ongunstig adempatroon dat aanhoudt. Misschien lijd je zelfs onbewust wel aan chronische hyperventilatie.

Co2 & pH-waarde

Wanneer je te veel ademt, adem je meer koolzuurgas (co2) uit dan zou ‘moeten’. Nu denk je wellicht: ‘Dit is toch een afvalproduct, wat maakt het uit?’. Toch speelt co2 een enorm belangrijke rol bij een goede werking van je systeem. Co2 zorgt er namelijk voor dat de zuurstof die zich in je bloed bevindt kan worden afgegeven aan je cellen, spieren en organen. Heb je te weinig co2 in je bloed, dan komt er dus minder zuurstof terecht in je cellen. Minder zuurstof betekent minder brandstof om alle essentiële processen in je lichaam goed te kunnen laten verlopen. Veel mensen denken vaak dat meer ademen zorgt voor meer zuurstof in ons systeem. Maar het is goed om te weten dat er eigenlijk altijd genoeg zuurstof in je bloed aanwezig is. Het gaat erom dat de balans van zuurstof en co2 optimaal is, zodat die zuurstof ook daadwerkelijk als brandstof kan dienen voor een optimale werking van jouw lijf. Als je te veel co2 uitblaast wordt ook de pH-waarde van je bloed verstoord. De pH-waarde fluctueert wel vaker en herstelt zichzelf altijd weer prima, maar bijvoorbeeld bij chronische hyperventilatie kan de zuurgraad van je bloed te hoog blijven.  En alleen met de juiste zuurgraad of pH-waarde van het bloed kan je lichaam optimaal functioneren.

Ademtips

In feite is dus elk onderdeel, elk proces in je lichaam, afhankelijk van hoe jij ademt. En aangezien het gros van ons overademt, is minder ademen het beste advies dat je kunt krijgen. De truc? Word je bewust van hoe je ademt, zo veel en vaak als mogelijk. Hoe vaker je let op je ademhaling tijdens je dag en al je bezigheden, hoe vaker je jezelf de kans geeft om je ademhaling te verbeteren. Hoe adem je achter de computer? Als je wandelt? Als je ligt te Netflixen? Bewustzijn is stap één, elke bewuste ademteug is winst. Naast bewust ademen en minder ademen geef ik je graag nog de volgende tips mee om je ademhaling gezond te houden:

1. Adem traag

Wanneer je je ademhaling kunt ontspannen, gaat automatisch ook jouw systeem ontspannen. Niet alleen je lichaam, maar ook je gedachtes. Helemaal wanneer je je uitademing nog meer vertraagt ten opzichte van je inademing (bijvoorbeeld 4 tellen in en 8 tellen uit) zal je nóg meer ontspannen.

2. Adem door je neus

Door je neus ademen heeft alleen maar voordelen ten opzichte van ademen door je mond. Je mond is gemaakt om mee te eten, je neus om mee te ademen. Het is niet voor niks zo bedacht door moeder natuur. Overdag zoveel mogelijk door je neus ademen gaat je veel voordeel opleveren, maar als je ook ‘s nachts door je neus leert ademen, dan ga je voor goud. Hoe je ‘s nachts, terwijl je slaapt, ook door je neus kunt ademen? Een simpel stukje tape over je lippen doet wonderen (niet heel sexy, wél effectief en veilig). Ja, echt. Je slaapkwaliteit gaat sky high wanneer je acht uur lang door je neus in plaats van door je mond ademt. Probeer het maar eens een tijdje.

3. Adem naar je buik

Het is niet voor niets dat ademen naar je buik centraal staat in de beoefening van yoga, mindfulness en meditatie. Het is in verschillende studies aangetoond dat een buikademhaling helpt bij het reguleren en verminderen van stress en stressgerelateerde klachten. Denk aan prikkelbare darm syndroom, depressieve en angstgevoelens en slapeloosheid.’ Klik hier voor meer informatie over The Breathwork Movement.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.