Een nieuwe thuiswerkweek: houd de focus met 7 gouden tips van een expert

Heart + Soul
thuiswerken focus

Als gevolg van de Corona crisis werken veel mensen thuis. Je goed concentreren kan dan een hele uitdaging zijn. Misschien word je afgeleid door je kinderen. Maar ook onze partners, huisgenoten of buren kunnen zich onbedoeld ontpoppen tot stoorzenders. En wat te denken van de constante stroom van nieuwsberichten? Toch zijn er manieren om de focus te bewaren. Focus-expert Roanne van Voorst helpt je op weg met 7 gouden tips!

Een nieuwe thuiswerkweek: houd de focus met 7 gouden tips van een expert

Roanne: een groot deel van werkend Nederland is momenteel flink afgeleid. Ofwel omdat we de kinderen thuis hebben, ofwel omdat onze aandacht constant bij het nieuws en social media is. Daar komt nog bij dat veel ouders er een extra taak hebben bijgekregen: homeschooling. Ook hebben veel mensen die werken als freelancer het economisch moeilijk: facturen worden niet betaald en bestellingen worden gecanceld. Moeite om te focussen is dan heel begrijpelijk. Om je toch een beetje op weg te helpen, heb ik 7 tips voor je op een rijtje gezet. Zodat ook jij hopelijk met wat meer focus je werkweek kan starten.

1) Creëer ritme voor jezelf

We zijn allemaal uit ons gewone doen. Ritme voor jezelf creëren is dan extra belangrijk. Het helpt ons productiever te worden. En grote kans dat je aan het einde van de werkdag met een tevreden gevoel op de dag terugkijkt. Dus sta op tijd op, ga douchen en kleed je leuk aan. Niet steeds in je huispak, want daar wordt je te loungerig van. Geef je brein het signaal dat je productief gaat zijn. En: aan het eind van je werkdag kleed je je juist WEL om in die fijne joggingbroek. Dan geef je je brein hét signaal dat de werkdag af is. Dit maakt de scheidslijn tussen werk en privé duidelijker.

2) Start de dag met een ritueel

Creëer een start ritueel voor jezelf. Dat kan iets heel simpels zijn: een kop koffie inschenken, bij het raam staan en nadenken over: wat is de belangrijkste taak die je deze dag wilt afmaken? Of: je kan een goede planning voor de dag maken. Of: een meditatie van 10 minuten, waarin je focust op je rust en je voorneemt om vandaag een paar uur (tijdens je werkblok) geconcentreerd te werken. Het doet er niet zoveel toe, wat je als ritueel kiest, belangrijker is het dat je elke ochtend hetzelfde doet: dan ‘leer’ je je brein wat er komen gaat: een werkdag.

3) Werk in blokken

Deel je dag in zoals dat past voor jou en je huisgenoten. Je werk indelen in blokken helpt hierbij. Bijvoorbeeld: van 9-12 werken, dan lunchen en daarna nog een kort werkblok. En houd je ook echt aan deze blokken! Het is behulpzaam om dit duidelijk te communiceren aan jezelf én je huisgenoten. Zo weet iedereen waar die aan toe is. Heb je kinderen? Dan kun je een overzicht opschrijven en het op een zichtbare plek ophangen. Zodat de kids het ook kunnen zien en snappen hoe de dag eruit gaat zien. Per blok vangt de ene ouder de kinderen op, de ander werkt dan zo ongestoord mogelijk door. Een hoofdtelefoon met noise cancelling is nu een goede investering! Extra tip: leg een fietslampje op rood op tafel als je aan het werk bent. Dan wil je even niet gestoord worden. Of hang het lampje aan de deur van de kamer waar je zit.

4) Werk in miniprojecten

Maak geen ellenlange to-dolijst en dan maar zien waar het schip strandt, want die lijst komt nooit af (waarschijnlijk komen er gedurende de dag en week, zelfs steeds weer nieuwe dingen bij) en dat is erg demotiverend. Je brein ‘mist’ dan een beloning. Beter is het om per uur een kleine (sub)taak voor jezelf in te plannen. Als je die af hebt, neem je een korte pauze als beloning: maak even thee, speel met je kinderen of de hond. Maar niet te lang – desnoods zet je een wekkertje om jezelf eraan te herinneren, dat je nog een paar uur in concentratie door wilde.

5) Het huishouden is niet je werk!

ALS je werkt, wees dan blij dat je die uren kan werken, en richt je aandacht daarop. Maar: opruimen is wel belangrijk, want in een nette ruimte, werken de meeste mensen lekkerder. Dus, ruim bijvoorbeeld elke ochtend even samen op, en begin dus pas daarna – om negen uur bijvoorbeeld – met werken. Zo hoef je niet aan opruimen te denken en kan je je volledig focussen op je werk.

6) Zet jezelf op een nieuwsdieet

Als je merkt dat je veel bezig bent met het corona-nieuws, kies er dan bewust voor om niet steeds op social media, nieuws.nl of andere sites te kijken. Dat voedt je onrust, en daarmee is focussen op werk, lastiger. Daarbij heb je niets aan 95% van de zorgen die je je erdoor gaat maken – je maakt er niemand beter mee, en je verliest heus geen informatie als je minder vaak kijkt. Sterker nog: veel van de huidige informatie is zo onzeker, dat er veel onzin wordt verspreid. Kies daarom voor het volgen van 1 of 2 nieuwsbronnen die jij vertrouwenswaardig acht, en lees die op een vast tijdstip.

7) Zie dit als een les in een empathische en toekomstige manier van werken

Weet dat het oké is als je nu, omdat je je kinderen thuis onderwijs moet geven bijvoorbeeld, niet 6-8 uur per dag kunt werken. Dit is een bijzondere overmachtssituatie, en daarin mag je mild zijn naar jezelf. Je hebt nu immers een extra baan erbij gekregen (juf of meester zijn). Daar mag je trots op zijn. Wat ook helpt, is je realiseren dat de 8-urige werkdag, in heel veel beroepen zeer onproductief is. De 9-5 mentaliteit stamt nog uit de tijd dat de meeste mensen een baan in de fabriek hadden. Maar voor mensen in de service-industrie, of in beroepen waar je veel nadenkt of achter de computer zit, werken die 8 uur per dag helemaal niet goed. In mijn training leer ik mensen in 4 uur te doen, wat ze vroeger in 8 uur deden. Daarvoor gebruiken we simpele, maar bewezen effectieve methoden uit de wetenschap. Aan het eind van de dag hebben ze dan niet alleen alles af wat ze af wilden hebben; ze voelen zich ook nog eens energiek, vrolijk en veel minder moe, dan voorheen. Deze periode is een prachtige tijd om de gedachte toe te laten, dat de huidige manier van werken: meer thuis, kortere dagen, wellicht een manier van werken is die jouw werk en welzijn, ten goede komt.

Afgelopen januari is Roanne’s jaartraining over focus en productiviteit, One Year of Focus, begonnen (hij was eigenlijk vol). Maar vanwege de coronocrisis heeft ze besloten om deze jaartraining nog 1 allerlaatste keer open te stellen. In deze tijd kan het namelijk extra moeilijk zijn om gefocust te blijven. Om het toegankelijker te maken kost de training nu 2/3 van de prijs (997 euro ex btw ipv 1500). Hierin leer je in 12 maanden hoe je in (veel) minder uren en met minder stress, veel meer en beter werk kan verzetten. Dit staat nog niet op haar website, omdat het zo’n adhoc besluit is geweest. Heb je interesse? Dan kan je Roanne mailen op info@roannevanvoorst.com.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link