Is jouw bloedsuikerspiegel een rollercoaster? Zo krijg je ‘m weer stabiel

Food
glycemische index, granola, bloedsuikerspiegel
karlijn visser

Karlijn Visser
26.06.2019

Maak jij je ook weleens zorgen over het aantal gram suiker dat je binnenkrijgt op een dag? Nu hebben wij geleerd: je hebt suikers, en je hebt suikers. De geraffineerde varianten kun je het best laten staan. De natuurlijke – waaronder kokosnectar, suikers in fruit en honing – mag je blijven omarmen. Uiteraard met mate, maar zo is het met alles in het leven. Toen we laatst de Eat Natural – Ancient Grains granola probeerden, zonder geraffineerde suikers, waren we om. Deze glutenvrije oergranen worden geroosterd in kokosbloesem nectar en dat maakt hun vernieuwde receptuur passend in een bewust voedingspatroon. We gingen in gesprek met diëtiste Rosella Berghuis over wat geraffineerde suikers met je bloedsuikerspiegel doen en hoe je gezond eet volgens de Glycemische Index. 

Is jouw bloedsuikerspiegel een rollercoaster? Zo krijg je ‘m weer stabiel

Rosella van Diëtistenpraktijk Rosella Berghuis: ‘Je hebt ze vast in je keukenkastje staan; witte suiker, poedersuiker en basterdsuiker. Deze suikers vallen allemaal onder de geraffineerde suikers en dat betekent dat ze bewerkt zijn. Alle voedingsstoffen zijn er uit, net zoals de vitamines, mineralen en vezels. Laat daarom de geraffineerde suikers het liefst zoveel mogelijk staan.

Snelle opname in het bloed van geraffineerde suikers

De geraffineerde suikers worden over het algemeen ook snel opgenomen in je bloed, vandaar de term ‘snelle suikers’. Ben je hier gevoelig voor, dan heb je waarschijnlijk ook vaker last van een schommelende bloedsuikerspiegel met honger- en energiedipjes als gevolg.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Glycemische index en snelle suikers

De glycemische index (afgekort als GI) is een maat om aan te geven of een product veel snelle suikers bevat of meer langzamere suikers. Dit wordt bepaald door te kijken naar hoe snel de suikers (glucose) van een product in het bloed wordt opgenomen. Druivensuiker bijvoorbeeld is een snelle koolhydraat en heeft een hoge GI net als alle andere snelle koolhydraten. Noten, een langzame koolhydraat, hebben een lage GI.

Hoe wordt de GI dan bepaald en wat kan ik hier concreet in mijn voeding?

Van elk product kunnen we de GI bepalen. Deze waarde is echter afhankelijk van veel factoren. De bereidingswijze, welke temperatuur en de snelheid van iemands darmen. Maar ook de rijpheid van een stuk fruit; hoe rijper, hoe meer suikers het bevat. Dit zijn allen factoren die de GI kunnen beïnvloeden. Daarnaast worden koolhydraten vaak in combinatie met andere voedingsstoffen gegeten, voornamelijk vet. Ook vet is weer van invloed op de GI. Toch hebben alle producten een bepaalde GI waarde, gekoppeld aan de hand van het gewogen gemiddelde van producten waaruit de maaltijd bestaat.

Wat is dan een hoge of een lage Glycemische Index?

Daarvoor wordt het volgende aangehouden:
Laag GI = 55 of minder
Gemiddeld GI= 56-69
Hoog GI = 70 of meer

glycemische index, granola, bloedsuikerspiegelIn Nederland wordt de GI nog niet gebruikt bij het geven van voedingsadviezen. Dit omdat de rol van de GI in relatie tot chronische ziekte nog onduidelijk is. Het blijft het beste advies om geraffineerde suikers zo veel mogelijk te beperken en je bewust te worden van hoeveel en wat voor suiker je binnen krijgt. Albert Heijn is onlangs met een suikerwijzer gekomen. Hierin staan heel mooi de ontbijtgranen, zuivelproducten en frisdranken die laag in suikers zitten, of juist heel hoog. Helaas staan daar nog niet de soorten suiker in uitsplitst (zoals fruitsuiker en honing versus geraffineerde suiker) maar het is een eerste stap’. Eat Natural, Ancient Grains vegan granola zonder geraffineerde suikers is verkrijgbaar bij de grote supermarkten. 

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Eat Natural. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link