Sterke sexy billen: met deze oefeningen ben je de zwaartekracht te slim af

Body
billen trainen strak, andreas trussat
Janneke Bastiaens

Janneke Bastiaens
18.12.2017

Summer Bodies are made in Winter. Met die woorden in haar achterhoofd besloot Janneke Bastiaens om écht aan de slag te gaan met het shapen en versterken van haar bilpartij. Want nu ze 41 is, begint haar achterste te verslappen. Los van alle ijdeltuiterij zijn sterke billen een pré voor je onderrug. Het kan zelfs fysieke klachten voorkomen. Voor een stukje begeleiding in het opstartproces belde Janneke yogacoach Andreas Trussat. Want soms heb je gewoon iemand nodig die er met de zweep der liefde overheen gaat. Wellicht helpen deze oefeningen jou ook om met gezonde billen het nieuwe jaar in te gaan. 

Sterke sexy billen: met deze oefeningen ben je de zwaartekracht te slim af

Janneke BastiaensAl van kinds af aan ben ik redelijk slank. Best fijn. Maar zoals iedereen wel ‘iets’ te wensen heeft aan haar lijf, heb ik dat uiteraard ook. In mijn geval is ‘the issue’: mijn billen. Of liever, het zakken van die billen met het klimmen van de jaren. Helaas heb ik niet vooraan gestaan toen de bolle billen werden uitgedeeld, maar naarmate ik ouder word, gaan mijn exemplaren er steeds slapper bijhangen. Naast mijn ijdeltuiterij dat ik mijn slappe behind niet mooi vind, kan je met zwakke bilspieren (die door ons voornamelijk zittende leven alleen maar slapper worden) ook last krijgen van je lijf. Zo zouden zwakke bilspieren bijvoorbeeld verband houden met klachten aan je onderrug.

Aan de slag schat!

Voorop gesteld ben ik vooral heel dankbaar dat ik gezond ben. Maar als ik dan toch iets mag kiezen om te veranderen aan mijn lijf, dan bestel ik dus graag een bil-lift. Toen ik dat tegen yogawonder Andreas Trussat vertelde, antwoordde hij bloedserieus: “Baal je van je slapper wordende billekes? Je knippert één keer met je ogen en dan ben je 51 in plaats van 41, en dan zijn ze nog veel slapper. Je moet nú aan de slag, schat!”

Combinatie van pilates, yoga en barre

billen trainen strak, andreas trussatZo meldde ik me op een vrijdag middag in zijn yogastudio op de Willemsparkweg. Andreas, die al jaren half bekend Nederland helpt bij het bereiken van een strak lichaam en een happy state of mind, weet wat hij doet. Dat blijkt wel uit het feit dat ik na 10 minuten met een knalrode kop het zweet over mijn rug voel lopen. Mijn lijf wordt meteen aan het werk gezet, en ik voel mijn benen en billen trillen van inspanning. Een uur lang ben ik super intensief aan het werk onder de bezielde leiding van meneer Trussat, waarbij een combinatie van pilates, yoga en barre oefeningen mijn billen laten branden. En passant neemt hij ook mijn armen en buik mee, want als ik dan tóch bezig ben. Heel bijzonder vind ik vooral de afsluiting van mijn sessie, want dan wordt ineens ook de spirituele kant van zijn werk duidelijk. Met een klankschaal op mijn borst kom ik volledig tot rust en zo ga ik uiteindelijk met strakkere billen en een ontspannen body én mind naar huis. Ik realiseer me dat ik een heel uur aan mijn houding heb gewerkt; niet alleen mijn uiterlijke houding met sterke spieren, maar ook mijn ‘innerlijke’ houding, mijn houding naar mezelf.

Bil oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan

billen trainen strak, andreas trussatWil je ook aan de slag met je billen? Dan volgen hier 3 tips van Andreas.

1. Maak pliés terwijl je op je tenen staat. Voor houvast is een barre ideaal bij deze oefening. Mocht je die niet hebben thuis, gebruik dan een stoelleuning bijvoorbeeld. Beginners doen een set van 10 herhalingen, met beide handen aan barre. Gevorderde doen 2 x een set van 20: één set met de linkerkant aan de barre en daarna een set met de rechterhand aan de barre.

2. Doe de glute bridge, waarbij je liggend op je rug je billen lift. Start met 20 herhalingen. Daarna doe je 20 herhalingen met je linkerbeen omboog gestrekt en daarna 20 herhalingen met je rechterbeen omhoog gestrekt. Tot slot doe je de oefening 20 keer met je linker voet in je lies en daarna 20 keer met je rechtervoet in je lies.

3. Gebruik een Yoga Roller waarmee je over je billen rolt voor de verbetering van het bindweefsel. Rol 10 keer over de achterkant van je billen en 10 keer over de zijkant van je billen.

Maar het grote geheim is toch echt regelmaat: zet je billen minimaal 3 keer per week aan het werk en voor de zomer heb je stoere sterke exemplaren. andreastrussatyoga.com

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link