Een dagelijks anker creëren in een overprikkelde wereld doe je zo

Heart + Soul
karlijn visser

Karlijn Visser
08.08.2018

Stel je eens voor, het gevoel dat je hebt na een douche of duik in zee: alles is schoon, van je lijf tot je energieveld. Kon je dat maar voor altijd vasthouden. Of tenminste iets langer dan 5 minuten. Een dagelijkse spirituele oefening helpt je daarbij. En dat kan gaan van een simpele zonnegroet, het luisteren naar roze ruis, meditatie, het aaien van een bergkristal, bidden of het opzeggen van de zuiverende Ho’ oponopono zinnetjes. Met een beetje fantasie behoort die reep chocola zelfs tot je spirituele practice. Mindfull genieten is ook een vak. Een spirituele oefening is bedoeld om je te herinneren aan thuiskomen in jezelf. Iets wat religies overstijgt en harten bindt. Karianne Kraaijestein is founder van YogaFest. Ze geeft filosofieles tijdens de Yoga Teacher Training die ik volg. Waar Karianne op hamert is het belang van een persoonlijke spiritual practice. En dan het liefst elke dag omdat het ontwikkelen van je eigen ritueel een zeer krachtige tool is voor houvast. Zeker wanneer je in een iets minder stabiele fase verkeerd. Wie weet moedigen haar tips je aan om te beginnen…

Karianne Kraaijestein yogafest

Wat betekent een spirituele practice voor jou?

Karianne: Waarachtig leven, waarbij we voorbij gaan aan wat hoort en moet volgens onze cultuur, maatschappij en conditionering. Een leven waarin we alle lagen van ‘niet zijn’ doorzien en inzicht krijgen in wie we echt zijn. Maar ook wat ons pad is, onze lichte en donkere kanten omarmen, ons doel helder hebben en meegaan met wat het leven op dit moment geeft. Het is het ontwaken vanuit een droomstatus waar angsten en dromen, wegduwen en vasthouden de hoofdrol spelen. Het is een thuis komen in jezelf waar vrede, compassie en liefde regeren en waardoor je unieke levensenergie voluit kan stromen. Wat een rust geeft dat. Weten dat alles goed is ook als het niet zo is. Het mooie is dat er niet een vast staand recept is. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. En soms bewandel je een pad waaruit later blijkt dat deze je naar een andere route leidt die je verder brengt. Dagelijks mediteren en het bestuderen van filosofische teksten en gedichten (o.a Bhagavad Gita, The Yogasutra of Patanjali, I am That – Sri Nisargadatta Maharaj, Radical Acceptance – Tara Brach, The Wise Heart – Jack Kornfield, Absolute Tao – Osho, Tao Te Ching, The Mirror of Yoga – Richard Freeman, The End of Your World – Adyashanti, The Prophet – Kahlil Gibran, On the shortness of Life – Seneca) staan daarin centraal voor mij. Zowel door een self practice als door een practice met teachers. Dat laatste blijft zo belangrijk om nog dieper te gaan.

Verily there is no good merit higher than Yoga, no good higher than Yoga, no subtlety higher than Yoga: there is nothing that is higher than Yoga.” Yogasikha-Upanisad 1.67

Wanneer kun je een verandering verwachten?

Karianne: Laat alle verwachtingen los en laat komen wat komt, hoe moeilijk dat ook is. Misschien juist voor ons in deze gehaaste maatschappij, waarbij we alles doen met een doel en deadlines is dat extra moeilijk. “What you seek is seeking you”. Met andere woorden; doe je practice, maar stuur, duw en trek niet. Over het algemeen geldt: doe je je practice minimaal 3 keer per week, dan onderhoud je ‘m. Lukt 4 of meer keer, dan begint de transformatie. Wordt dat kind dat met verwondering en nieuwsgierigheid de wereld aanschouwt en op onderzoek gaat. Het is het proces, de zelfstudie niet de uitkomst waarom je dit pad opgaat. En tijdens dit pad ben jezelf het belangrijkste gezelschap waar je soms even goed genoeg van hebt. En dat mag, ook dat is goed. Maar als je je reis wil vervolgen, zul je toch jezelf moeten omarmen om verder te komen.

spirituele practice, mediteren, yoga

Als je een eigen ritueel of practice wil ontwikkelen: met welke elementen kun je dan het best beginnen?

Karianne: Er zijn een aantal middelen die je kunnen helpen om je practice te ontwikkelen:
– vind een leraar die bij je past in deze fase waarin je bent en je kan best even “shoppen”. Maar maak daarna een keus en blijf daar dan ook bij totdat je voelt dat het tijd is verder te gaan
– Online kun je ook veel vinden van bekende leraren op het gebied van yoga, meditatie en mindfulness. Een platform dat ik kan adviseren is Yogaglo.com
– creëer een plek in huis waar je een dagelijkse practice kan doen; een plek die van jou is en die veilig voelt. Je kan daar ook een geur, een bloem of een beeldje bij neerzetten
– kies bij voorkeur een vast moment voor je practice
– wees lief voor jezelf; liever een practice van 5 minuten per dag dan geen, of één keer 30 minuten per maand. En als het een keer niet lukt dan is er weer een dag. Maar wees ook bewust en weet waarom je je practice overslaat
– sluit je aan bij een gemeenschap van gelijkgezinden, dat geeft steun en support op momenten dat je dat nodig hebt en je kunt hen ook jouw steun geven. Maar houd het ook vooral luchtig en bij jezelf. Dat is een stuk aantrekkelijk voor jezelf en voor anderen.

Hoe ziet je eigen practice eruit en kun je een concrete oefening delen?

Karianne: Mijn vaste practice is vroeg in de ochtend en duurt 20 tot 30 minuten. Ik mediteer zo’n 9 jaar en heb een zittende meditatie. Mijn standaard routine is in de ochtend eerste een kop gekookt water of groene thee. Ik leg mijn meditatiekussen neer en ga zitten. In eerste instantie is de focus op het zitten, gronden, ademhaling en laat dan alles los. Gedachten komen en gaan, en soms benoem ik ze in mijn hoofd en “zie” ze als getuige en laat ze gaan. Soms in moeilijke tijden zeg ik intern ‘het is okay’. De laatste paar minuten focus ik op de liefde in me en op datgeen waar ik dankbaar voor ben. Op sommige dagen gebruik ik een visualisatie meditatie, een loving kindness meditatie of het zetten van een intentie meditatie. Je ademhaling is altijd je anker waar je naar terug kan gaan, maar ook het bewustzijn van je lichaam en de sensaties die je dan voelt. Als je onrustig bent tijdens je meditatie focus dan op je ademhaling door je ademhaling te tellen tot 10. Raak je de tel kwijt, start dan weer bij 1 of gebruik een mantra voor jezelf. Dat kan een korte tekst zijn die voor jou werkt. Denk bijvoorbeeld aan ‘ik ben liefde’, ‘ik ben vrede’. Of ‘alles is okay’ of ‘dit mag er zijn’.

Wil je ons nog iets meegeven: een mooie quote, een wijze les of een gedicht?

Karianne: Dit is een gedicht van Kabir dat ik er vaak bij pak om terug te keren naar mijn essentie.

Are you looking for me?
I am in the next seat.
My shoulder is against yours.
You will not find me in the stupas,
not in Indian shrine rooms,
nor in synagogues,
nor in cathedrals:
not in masses,
nor in kirtans,
not in legs winding around your own neck,
nor in eating nothing but vegetables.
When you really look for me,
you will see me instantly
you will find me in the tiniest house of time.
Kabir says: “Student, tell me, what is God?
He is the breath inside the breath.” – Kabir

Sommigen hebben hun spirituele practice elke dag nodig, anderen in bepaalde perioden van hun leven. Niets staat vast en iedereen heeft zo zijn eigen manier om te reconnecten met die liefdevolle plek in jezelf. Wat interessant is om bij jezelf na te gaan wanneer je je practice staakt; komt dit omdat ik weerstand voel en bij een pijnlijke plek ben aangekomen? Of zit ik momenteel zo lekker in mijn vel dat ik de practice als houvast niet meer nodig heb?

Naast de YogaFest Teacher Training die in oktober begint, geeft Karianne vanaf eind oktober mindfulness meditatie trainingen in kleine groepen en privé. Neem contact met haar op voor meer info: karianne@puremindmanagement.com.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link