Slaapfitness: als goed slapen een spier zou zijn, dan train je ‘m met deze 5 oefeningen

Body
slaapfitness, gezond, slaapprobleem, stress
karlijn visser

Karlijn Visser
17.04.2020

Twee op de drie Nederlanders zijn niet tevreden over de kwaliteit van hun nachtrust en nemen dat voor lief. Zonde! Slapen is namelijk even belangrijk voor je gezondheid als lichaamsbeweging en goede voeding. Het zorgt er niet alleen voor dat je uitgerust aan een nieuwe dag begint, een goede nachtrust heeft óók een positieve invloed op je hart en bloedvaten, je gemoedstoestand en je immuunsysteem. Dus woelers, piekeraars, lichte- & te korte slapers opgelet, er is fijn nieuws: lekker slapen kun je leren met Slaapfitness, ontwikkeld door IKEA en OneFit. Want zeker in deze onzekere coronatijd, is een heilzame nachtrust een feest voor lichaam en geest. 

Slaapfitness: als goed slapen een spier zou zijn, dan train je ‘m met deze 5 oefeningen

Slaap is een biologische noodzaak. Om overdag optimaal te kunnen functioneren, heb je tussen de zeven en negen uur slaap nodig. Kom je niet verder dan zes uur per nacht, of minder? Heb dan vooral geen paniek, want daar ga je alleen maar nog slechter van slapen. Maar het is wel de moeite waard om je eigen slaapgedrag eens onder de loep te nemen en te kijken waar het beter kan. Een goede nachtrust ligt namelijk aan de basis van een sterke weerstand. Dat maakt slaap tot misschien wel het grootste cadeau dat je jouw gezondheid in deze onzekere tijd kunt geven.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Heb je er weleens bij stil gestaan dat je al invloed hebt op een goede nachtrust zodra je ‘s ochtends je bed uitstapt? Het ligt voor de hand om te denken dat ‘de kunst van goed slapen’, ofwel ‘Slaapfitness’, start zodra je hoofd ergens tussen 22.00 uur en 24.00 uur je kussen raakt. Niets is minder waar. Gedurende de dag zijn er allerlei kleine gedragsveranderingen die je kunt doorvoeren waardoor je beter in slaap valt, én doorslaapt. Deze 5 oefeningen in gedragsverandering zouden zomaar eens een grote impact kunnen hebben op jouw slaap.

Slaapfitness regel #1: zorg voor regelmaat

Je hersenen houden van regelmaat. Probeer daarom dagelijks op hetzelfde moment op te staan en naar bed te gaan (ook in het weekend!), en doe ‘s avonds voor het slapen gaan dezelfde handelingen en rituelen. Zo weten je hersenen dat het veilig is om je ogen te sluiten. Slapen is de ultieme vorm van overgave en daarom is het belangrijk dat je jezelf het vertrouwen geeft dat je mag rusten. Een van de handelingen die je dagelijks zou kunnen uitvoeren is het vasthouden van een kristal voordat je gaat slapen. Een kristal met een rustgevende werking (zoals amethist of seleniet) helpt je met het afsluiten van je dag. Sluit je ogen erbij en je hebt een mini meditatiemoment te pakken: perfect om prikkels van de dag alvast te verwerken waardoor je met een leger hoofd de nacht in gaat. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, luister dan naar een begeleide meditatie.

Slaapfitness regel #2: Ademoefening om je dag mee af te sluiten

Heb je moeite om in slaap te komen omdat je hoofd vol zit met piekerende gedachtes? Zet dan een aantal ontspanningstechnieken in. Volgens slaapcoach Anouk Puister is dat bijvoorbeeld het creëren van een slaapritueel. “Drink thee voor je naar bed gaat, lees een boek of pak een warme douche. Zolang het je maar helpt ontspannen is het goed” zegt Anouk. Een ademhalingsoefening om je hoofd leeg te maken helpt ook. Anouk legt ‘m uitgebreid uit in deze video.

Slaapfitness regel #3: beweeg overdag, niet vlak voor het slapen gaan

Door overdag voldoende te bewegen, slaap je ’s nachts lekkerder. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat sporten je slaapkwaliteit vergroot. Zorg dagelijks voor minimaal een half uur (intensieve) lichaamsbeweging. Intensief sporten in de avond kun je beter niet doen. Dat werkt averechts. Je hartslag en lichaamstemperatuur zijn de uren na het sporten hoger en daardoor kom je moeilijker in slaap. Het advies is om de drie uur voordat je naar bed gaat niet meer te sporten. Een relaxte avondwandeling kan dan uitkomst bieden.

Slaapfitness regel #4: stop met stimulerende voeding/dranken in avond

Cacao, koffie, alcohol en groene thee hebben allemaal een activerende werking en maken een druk hoofd nog drukker. Verruil je stukje pure chocola na de maaltijd voor een dadel. Dadels zitten boordevol mineralen die je helpen te relaxen. In plaats van groene thee, drink je kamillethee of een beker warme (amandel)melk met een snufje nootmuskaat. Deze laatste heeft een slaapverwekkende werking. Weet dat ook suikerhoudende voeding een negatieve invloed heeft op je nachtrust omdat het een stijgende piek omhoog in je energiehuishouding veroorzaakt.

Slaapfitness regel #5: beperk je schermtijd

Door de hele dag heen gebruiken we schermen; van onze smartphone tot laptop en van televisie tot iPad. Omdat de afstand bij het gebruik ervan vrij beperkt is, worden je ogen in toenemende mate blootgesteld aan het licht dat door beeldschermen wordt uitgestraald. Bovendien worden je ogen dan ook intensief gebruikt en moeten ze voortdurend snel wisselen tussen foto’s, illustraties, tekst en bewegende beelden. Het is dan ook niet vreemd dat er klachten kunnen ontstaan als geïrriteerde ogen, droge ogen, wazig zicht, hoofdpijn, pijn in rug/nek/schouders en vermoeidheid. Zet daarom minimaal een uur voordat je gaat slapen je beeldschermen uit en lees bijvoorbeeld een boek bij zacht licht. Zo weet je lichaam dat het kan ontspannen en dat stimuleert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Over slaapfitness & IKEA

Bij goed voor jezelf willen zorgen hoort dus een fijne nachtrust. Daarom ontwikkelde IKEA verschillende (duurzame) oplossingen die daaraan bijdragen. Van bed tot matras en van kussens tot dekbed. Maar denk ook aan verduisterende gordijnen en rustgevende verlichting voor in je slaapkamer. IKEA heeft alles onder één dak om jouw nachtrust een upgrade te geven, en die zijn nog betaalbaar ook. Wil je hier meer over weten? Kijk dan op ikea.com voor meer slaapadviezen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met IKEA. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Ben je benieuwd naar deze visie? Lees dan dit artikel over hoe wij een eerlijke boterham verdienen met ons platform, waardoor Holistik gratis toegankelijk kan blijven voor iedereen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link