Deze 10 ‘Sweet Dreams’ tips van een Yogi brengen jou een goede nachtrust

Body
goedele leyssen, soundbath, slapen, tips
karlijn visser

Karlijn Visser
22.10.2018

Zodra je ‘s avonds warm onder de wol kruipt en het licht uit doet ontspant je lichaam zich gelijk. Het dagelijkse ontgiftigingsproces begint en je lijf herstelt zich waar nodig. Lukt het niet om gelijk in slaap te vallen, of wordt je nachtrust onderbroken door het regelmatig wakker worden? Dan heeft dat een grote impact op je hele systeem. Zowel fysiek als mentaal kun je hier knap veel last van hebben gedurende de dag. Deze 10 ‘Sweet Dreams’ tips van de bekende Vlaamse yoga teacher en Sound Bath healer Goedele Leyssen helpen. 

Deze 10 ‘Sweet Dreams’ tips van een Yogi brengen jou een goede nachtrust

goedele leyssen, soundbath, slapen, tips

1. Creëer een avondroutine: Had je maar een schakelaar zodat je jezelf makkelijk kan uitschakelen zodra je in bed ligt. Helaas… De meeste mensen hebben wat tijd nodig om de overgang te maken van de dag naar de nacht. Een avondroutine helpt. Begin bijvoorbeeld met 10 tot 20 minuten opruimen en alles klaarleggen voor de volgende dag. Daarna trek je je voor 20 minuten self-care-time terug in de badkamer om vervolgens in de laatste 20 minuten voordat je gaat slapen wat te lezen, schrijven of ademhalingsoefeningen te doen bij gedempt licht. Daarna wordt in slaap vallen een stuk makkelijker.

2. Geef je voeten een koude douche: Door je voeten even onder de koude kraan te houden, koel je je zenuwstelsel flink af. En dat is nodig na een lange actieve dag. Droog ze daarna stevig af met een ruwe handdoek en verwen jezelf met een voetmassage. Gebruik hiervoor een biologische neutrale olie maak je eigen blend met wat druppeltjes kalmerende essentiële lavendelolie. Masseer eerst een minuut lang het kootje van elke teen met cirkelvormige bewegingen. Oefen daarbij een lichte druk uit met je duim en wijsvinger. Deze massagetechniek helpt ook tegen verstopte sinussen.

3. Doe een ademhalingsoefening: Een ademhalingsoefening voordat je je bed induikt werkt net zo goed als een slaappil. Ga mooi rechtop zitten – dat mag op de bank of op een stoel, zolang je maar rechtop zit – en sluit je rechterneusgat zachtjes met je duim. Adem in via je linkerneusgat. Sluit je linkerneusgat af met je wijsvinger en adem uit door je rechterneusgat. Herhaal dit 26 keer.

4. Schrijf het op: Heb je te veel aan je hoofd? Schrijf al je zorgen op voor je gaat slapen en leg ze letterlijk en figuurlijk even naast je neer. Sta daarna ook even stil bij 5 dingen die tijdens de dag gebeurd zijn waarvoor je dankbaar bent. Positieve gedachten stimuleren de productie van de ‘feel good’ moleculen dopamine en serotonine, die helpen je om snel in dromenland te raken.

5. Schaapjes tellen werkt: Blijven de gedachten door je hoofd racen terwijl je dolgraag wilt vertragen? Draai je op je rechterzij en begin te tellen: achtentwintig op de inademing en achtentwintig op de uitademing, zevenentwintig op de volgende inademing en zevenentwintig op de uitademing, enzovoort. Als je de tel kwijt raakt begin je gewoon opnieuw. Bij nul aangekomen? Ga dan weer naar achtentwintig.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

6. Beweeg: Uit een studie van de Stanford University bleek dat mensen die 30 tot 40 minuten per dag bewegen, de helft ‘s avonds sneller in slaap valt en in het algemeen beter slaapt dan mensen die de hele dag stil zitten. Als je slecht slaapt, zorg er dus voor datje ergens in je dag 30 tot 40 minuten beweegt!

7. Zorg goed voor je darmen: Tussen 21 uur en 22 uur begint je lichaam het slaaphormoon melatonine aan te maken. Daarvoor heeft het de neurotransmitter serotonine nodig. Om makkelijk serotonine aan te kunnen maken moet je spijsverteringssysteem goed functioneren. Chronische slapeloosheid kan betekenen dat er in je darmen het één en ander scheef loopt.

8. Eet tryptofaan: Je lichaam heeft het essentiële aminozuur tryptofaan nodig om serotonine aan te maken en die hebben we dan weer nodig om het slaaphormoon melatonine te produceren. Je vindt tryptofaan in voedingsmiddelen zoals pompoen, zeewier, komkommer, walnoten, bloemkool en champignons.

9. Heb je lever lief: Alle organen in ons lichaam hebben bepaalde momenten tijdens een etmaal waarop ze het meest actief zijn. Voor de lever is dat tussen 1 uur en 3 uur ‘s nachts. Word je vaak wakker rond die tijd? Dan kan dit betekenen dat dat je lever overbelast is. Misschien eet je te laat, of valt dat glaasje wijn zo laat nog niet goed. Probeer op tijd te eten en misschien alcohol even te laten staan. Maak er een gewoonte van om ‘s ochtends een glas lauwwarm water te drinken met het sap van een verse citroen.

10. Tot slot: Accepteer het als je niet meteen in slaap valt. Jezelf onder druk zetten om te slapen heeft het tegenovergestelde effect. Zeg tegen jezelf: “Ik zou graag nu slapen maar als dat niet lukt, dan is het ook okay.” Vertrouw erop dat je uiteindelijk wel zal inslapen (wat ook echt zo zal zijn). En ook als je niet slaapt rust je toch uit, ook al voelt dat niet zo. Slaap lekker en Sweet dreams!

Holistik X Sweet Dreams gongbad

Op 15 december geeft Goedele Leyssen haar ‘Sweet Dreams’ workshop in de Vondelkerk in Amsterdam van 10 uur tot 18 uur. Met behulp van yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen, slaapverwekkende food- & lifestyletips en een diep ontspannend gongbad creëer je meer rust in je hoofd zodat je dieper kunt slapen. Kosten: €89. Jij als Holistik-lezer ontvangt maar liefst €14 korting zodat je deze toffe workshop voor €75 boekt. Gebruik code HOLISTIK bij het boeken via deze link. Kijk voor meer informatie op globalflowretreats.com.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link