PRE-ORDER NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Een mooie huid na je 40e? Stop met geloven in sprookjes, denk holistisch

Body
mooie huid 40 plus

Ik ben 42, maar word vaak een paar jaar jonger geschat. Hoe dat komt? Hoofdzakelijk door mijn huid. Die ziet er nog ongeveer hetzelfde uit als pakweg tien jaar geleden. Mijn geheim? De genen van mijn moeder én een holistische plan van aanpak dat bestaat uit 5 stappen. Spoiler alert: smeren met peperdure crèmes is nergens voor nodig… 

Een mooie huid na je 40e? Stop met geloven in sprookjes, denk holistisch

mooie huid 40 plusEr zijn veel dingen waar ik onzeker over ben, maar niet over mijn huid. Die blijft stevig en egaal. Ook nu ik 42 ben. Helemaal vanzelf gaat dat niet, daar ben ik eerlijk over. Er zit een goed doordacht plan van aanpak achter. Maar het is ook niet zo dat ik elke maand voor honderden euro’s aan dure crèmes weg smeer en de deur plat loop bij de schoonheidsspecialiste. Ik heb in de loop der jaren mijn eigen visie op schoonheid ontwikkeld en ben er van overtuigd dat holistische huidverzorging de sleutel is. Daarmee bedoel ik dat je pas een mooie huid krijgt (en houdt!) als je verder kijkt dan alleen smeren met (veel te dure) crèmes en je huid gaat zien als onderdeel van een groter geheel.

Een mooie huid na je 40e

Je kunt op allerlei manieren naar je huid kijken. Vroeger zag ik haar vooral als een 1,7 m2 groot oppervlak waar ik zoveel mogelijk dure crèmes op smeerde. Elke vierkante centimeter van mijn badkamerplankje werd in beslag genomen door een mooi potje met een nog mooiere belofte. Inmiddels weet ik wel beter en zie ik mijn huid voor wat het is: een orgaan dat onderdeel uitmaakt van het complexe geheel van lichamelijke processen. Je kunt je huid met andere woorden niet los zien van je spijsvertering, je hormoonstelsel en je zenuwstelsel. Hoe het met je huid gesteld is zegt in feite net zoveel over je gezondheid als de conditie van bijvoorbeeld je hart of lever. Reden genoeg om goed voor je grootste orgaan te zorgen. Niet door er op los te smeren met dure ‘wondermiddeltjes’ maar door te kiezen voor een holistisch plan van aanpak. Dit is hoe mijn plan de campagne er uit ziet…

1) Houd stress binnen de perken

De eerste stap van het plan is het binnen de perken houden van stress. In het geval van stress zenden je hersenen namelijk allerlei signalen uit die via zenuwuiteinden uitkomen in je huid. Zo kan acute stress leiden tot huidkwalen als netelroos en psoriasis. Maar ook chronische stress heeft gevolgen voor de conditie van je huid. Wanneer je gedurende een langere periode stress ervaart, maken je bijnieren continue te veel cortisol aan. Dit stresshormoon voert de productie van talg op. Hierdoor raken je poriën verstopt en krijg je sneller puistjes. Maar dat is helaas nog niet alles. Want een teveel aan cortisol heeft desastreuze gevolgen voor het collageen in je huid. Collageen is een eiwit dat stevigheid geeft aan je huid. Je kunt het vergelijken met hoe een matras terugveert als je er op gelegen hebt. Zo werkt een gezonde huid ook. Een langdurig verhoogde cortisolspiegel verhoogt het aantal suikers in het bloed. Deze suikers klampen zich vast aan het collageen waardoor het stug wordt. Je huid verliest hierdoor haar stevigheid. En veert niet meer terug. Net als in oude, ingezakte matras…

2) Maak van goed slapen je prioriteit

Minstens zo belangrijk als het binnen de perken houden van stress, is het waken over een goede nachtrust. Als je slecht slaapt, is je huid er als de kippen bij om dat zichtbaar te maken in de spiegel. Uit een Zweeds onderzoek blijkt dat mensen die weinig slapen – hou je vast! – significant meer hangende oogleden, rode en gezwollen ogen, donkere kringen, bleke huid, rimpels, fijne lijntjes en hangende mondhoeken hebben dan mensen die een goed slapen. Ai… Net als bij stress, is cortisol de boosdoener. Hoe minder je slaapt, hoe meer cortisol er wordt aangemaakt. En je hebt hierboven al kunnen lezen waarom dat geen goed nieuws is. Naast cortisol speelt ook melatonine een rol. Zodra het schemerig wordt, begint je pijnappelklier (een kliertje midden in je hersenen) met het aanmaken van dit ‘slaaphormoon’. Melatonine is wonderspul. Het is essentieel voor het functioneren van je biologische klok en maakt dat je lichaam ‘op tijd’ loopt met het ritme van dag en nacht. Het zorgt er bovendien voor dat we ontspannen en in een diepe slaap vallen. Daarnaast heeft melatonine een aantal positieve effecten op je huid. Het beschermt tegen celschade en zorgt ervoor dat je huid weer nieuw collageen aanmaakt. Cortisol remt de aanmaak van melatonine waardoor je dus niet profiteert van de positieve impact die het slaaphormoon heeft op je huid.

3) Slik supplementen

Als je niet goed zorgt voor de binnenkant, dan zie je dat aan de buitenkant. Daarom heb ik van beauty een inside job gemaakt. Ik zorg dat ik gezond eet en slik elke ochtend een handje vol supplementen. Onmisbaar is een goede multivitamine. Die bevat de meeste vitaminen en mineralen in een optimale dosering. Zie het als een verzekeringspremie tegen onnodige veroudering en verval. Daarnaast slik ik extra vitamine C en vitamine E. Dit zijn anti-oxidanten die je huid beschermen tegen vrije radicalen. Dit zijn zogenaamde ‘bijproducten’ van je stofwisseling. Ze veroorzaken schade aan je cellen en je weefsel. Dit wordt oxidatieve stress genoemd. En dat is niet bepaald iets om je op te verheugen. Want als iéts je veroudering een flinke zet in verkeerde richting geeft dan is het oxidatieve stress wel… Naast vitamine C en vitamine E slik ik vitamine K2 (het eerste supplement waarvan verjongende eigenschappen wetenschappelijk zijn aangetoond) en het mineraal silicium. Silicium beschermt de eiwitten in je huid, waardoor deze elastischer is en minder rimpels heeft.

4) Verwen je bindweefsel

Vanaf je 25e levensjaar loopt de hoeveelheid collageen in je lijf elk jaar terug met ongeveer 1 procent, om na je 40e pas écht een snoekduik te nemen. Het gevolg? Een slapper wordende huid en meer rimpels. Niets om van in paniek te raken, maar het kan geen kwaad om je er bewust van te zijn. En er naar te handelen. Daarom verwen ik mijn huid een tot twee keer per jaar met een bindweefsel kuur (en ik kan dus niet wachten tot de schoonheidssalons straks weer open gaan!). De bindweefselmassage is in de jaren ’50 van de vorige eeuw ontwikkeld door de Duitse heilgymnast Elisabeth Dicke (heilgymnasten waren de voorlopers van de fysiotherapeuten). Bij een bindweefselmassage ligt de focus op de bindweefsellaag die zich tussen je huid en je spieren bevindt. Technieken die worden toegepast variëren van lichte strijkingen tot het rollen en oppakken van de huid. Hierdoor worden collageenvezels die in slaap zijn gesukkeld wakker geschud en gestimuleerd om actief te blijven.

5) Verbreek de betovering: duur is niet per se goed

Noem een dure crème en ik heb ‘m geprobeerd. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar er hebben zelfs potten van 350 euro op mijn nachtkastje gestaan. Mijn ervaring? Ik wilde zó graag dat ze werkten dat ik letterlijk besloot om er in te gaan geloven. Aangemoedigd door glimmende verpakkingen, exotische ingrediënten en chique merknamen als Chanel, La Mer en Dior. Als je nu in mijn badkamerkastje kijkt, is er geen enkel duur Frans merk meer te bekennen. Die betovering is definitief verbroken. Ook omdat er tegenwoordig tientallen toffe alternatieven zijn: organic skincare merken zijn die worden gemaakt met respect voor mens, dier en natuur (en aanzienlijk goedkoper zijn).

Organic merken

purasanaMerken die ik graag gebruik zijn o.a. Dr. Hauschka, Dr. Bronner’s, Abloom (dit merk gebruikt aloë vera als basis in plaats van water, net als het vriendelijk geprijsde Purasana) en Squalan. Maar er zijn nog veel meer pareltjes te ontdekken. Snuffel maar eens rond bij Greenbeauty Market. Een laatste tip: verwen jezelf in deze tijd van het jaar met een kwalitatief hoogwaardige zonnebrandcrème. Zelf ga ik de deur niet uit zonder een flinke lik SPF 30 op mijn toet. Want hoe fijn de voorjaarszon ook voelt, haar stralen zijn schadelijk. Vergeet je huid dus vooral niet te beschermen.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Life Unlimited

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.