Een overvolle (party-) agenda? 3 selfcare tips om de schade te beperken

Body
selfceare tips kater

Of het nou komt door een te volle agenda of een feestje te veel: er zijn van die dagen dat wat extra selfcare geen overbodige luxe is. Deze 3 tips helpen je om een negatieve spiraal te voorkomen en de balans te herstellen.

Een overvolle (party-) agenda? Met déze 3 selfcare tips beperk je de schade

Je kent ze vast: dagen dat je van hot naar her racet. Van de ene afspraak naar de volgende meeting. Óf van het ene (ADE) feestje door naar het volgende. Want je kunt het natuurlijk ook flink druk hebben met de leuke zaken van het leven. Ons advies? Ga naar dat feestje, bestel een dubbele wodka en skip die yogales. Juist dat rafelrandje geeft het leven kleur. Probeer alleen een béétje aan damage control te doen. Want een overvolle (party-)agenda leidt onherroepelijk tot stress. En als je stress ervaart slaap je slechter, grijp je eerder naar junkfood en lijkt de sportschool verder dan ooit.

Immuunsysteem

Blijf je te lang rondtollen in een negatieve spiraal dan krijgt ook je immuunsysteem het zwaar. Tijdens een stressvolle periode (of het nu positieve of negatieve stress is) geeft je lichaam namelijk prioriteit aan het mogelijk maken van een vlucht- of vechtreactie. Andere processen krijgen daardoor minder aandacht. Zo worden voedingsstoffen niet goed opgenomen, raakt je stofwisseling vertraagd en heeft je lijf meer moeite met het opruimen van toxische stoffen. Het gevolg? Een verzwakt immuunsysteem dat niet goed in staat is om adequaat te reageren op indringers zoals bacteriën en virussen. En dan ligt een griep of verkoudheid al snel op de loer. Zeker nu we in de herfst zitten.

3 selfcare tips

Maar zoals een neerwaartse spiraal kan ontstaan door een simpele reeks van gebeurtenissen, zo kun je een opwaartse spiraal in gang zetten door iets constructiefs te doen. Met deze 3 selfceare tips beperk je de schade.

1) Neem een koude douche

Als íets een negatieve spiraal veroorzaakt dan is wel het slaapgebrek. Om te voorkomen dat je je na een gebroken nacht voelt als een natte krant is het slim om je dag te beginnen met een koude doucheKoud water (met een temperatuur van 10 tot 12 graden) verbetert je immuunsysteem, stimuleert je bloedsomloop en verlicht stress. Daarnaast bevordert koud water de afgifte van endorfine. Dit is een stofje dat werkt als een natuurlijke feel good drug. Het heeft een direct remmende werking op het stresshormoon cortisol en stimuleert de afgifte van twee andere feel good stofjes: serotonine en dopamine. Gaat een koude douche je een stap te ver? Begin dan met een wisseldouche. Je kunt bijvoorbeeld 30 seconden koud douchen gevolgd door 30 seconden warm en dan overgaan op je normale douche.

2) Kom in beweging

Hang je brak op de bank na een feestje? Of ben je compleet uitgeteld na een hele rits afspraken? Forceer jezelf dan niet om naar de sportschool te gaan. We all need a break. Probeer alleen niet compleet stil te vallen want een gebrek aan beweging leidt tot een opstapeling van afvalstoffen in je weefsel waardoor er meer druk op je lymfestelsel (het zuiveringssysteem van je lijf) komt te liggen. Kom dus toch maar van die bank. Al is het maar voor een half uurtje. Het maakt daarbij niet zoveel uit voor welk type beweging je kiest. Met een stukje fietsen of wandelen kom je al een heel eind. Waar het om gaat is dat beweging de bloedsomloop stimuleert en er voor zorgt dat er voldoende zuurstof naar je cellen en weefsel wordt getransporteerd. Je zult zien dat je er van opknapt!

3) Denk aan je serotonine!

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Hoewel serotonine een neotransmitter is, wordt zo’n 95% van de totale hoeveelheid serotonine in je darmen aangemaakt. De overige 5% wordt in je hersenen geproduceerd. Daar is serotonine onder andere betrokken bij je stemming en een gezond slaappatroon. Misschien wel belangrijker dan weten hoe serotonine wordt aangemaakt, is begrijpen hoe een tekort kan ontstaan. Wat als een paal boven water staat is dat alcohol en drugs ware serotonine killers zijn. Om je serotonine gehalte de dag na een feestje wat te boosten zou je een 5-HTP supplement kunnen proberen. Dit is een middel dat gemaakt wordt uit de zaden van de struik Griffonia Simplicifolia. Deze zaden bevatten veel 5-HTP. Je lijf gebruikt 5-HTP als bouwsteen voor het aanmaken van serotonine. Verwacht geen wonderen, maar wie weet haalt het de scherpste randjes van je kater. En dat is ook wat waard.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link