Dit is waarom 42% van jouw dag uit rust zou moeten bestaan

Body
rust

Onze samenleving transformeert in een razend tempo. En dan leven we ook nog eens op één van de drukste plekken van de planeet. Je telkens aanpassen aan alle veranderingen kost ongemerkt veel energie. En daardoor bestaat de kans dat je overprikkeld en oververmoeid raakt. Het is dus niet zo gek dat veel mensen het graag wat meer rust willen in hun leven. Maar hoeveel rust heb je dan precies nodig om als mens in balans te zijn? Volgens arts en wetenschapper Emily Nagoski zou je minstens 42% van je dag (zo’n 10 uur) moeten reserveren voor rust en herstel. 

Dit is waarom 42% van jouw dag uit rust zou moeten bestaan

Alle grote trendwatchers zijn het er over eens: in het nieuwe jaar zijn we alle prikkels beu en snakken we naar wat meer rust. Volgens de Amerikaanse arts en auteur van de bestseller Burnout, the secret to unlocking the stress cycle  Emily Nagoski is het de hoogste tijd om het herstellen van ons lichaam en onze geest in ere te herstellen: “We must replace the toxic view of resting as laziness with the understanding that when we celebrate rest for ourselves and others we make the world a healthier place.”

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Luiheid

Dat we ‘uitrusten’ in ons hoofd niet automatisch koppelen aan ‘luiheid’ is volgens Nagoski van levensbelang: “We need to prioritize downtime because the current amount of stress in our lives is going to kill us. Literally, the physical impact of living in a world of unmeetable goals and unceasing demands is slowly destroying our bodies.” Nu denk je misschien dat het zo’n vaart niet zal lopen. Maar dat een groeiend aantal mensen stress ervaart door een wereld die steeds meer prikkels op ons afvuurt valt niet te ontkennen. Het is niet voor niets dat er vorig jaar in Amerika voor het eerst meer (zelfhulp)boeken zijn verkocht over geestelijke gezondheid dan over diëten en afvallen.

Rust en herstel

Maar hoeveel rust hebben we dan eigenlijk nodig? Volgens Nagoski zou je 42% (iets meer dan 10 uur) van je dag moeten reserveren voor rust. Dat is het percentage dat je lichaam en hersenen nodig hebben om te herstellen. De stress en overprikkeling die we in deze steeds snellere wereld ervaren, beïnvloeden en verstoren elk systeem in ons lichaam. Denk bijvoorbeeld aan je immuunsysteem, je spijsvertering en je hormoonstelsel. Wil je deze systemen optimaal laten werken dan is het volgens Emily noodzakelijk dat je 42% van je dag reserveert voor rust. Maar hoe vul je die 42% dan precies in? Volgens Emily is voldoende slaap cruciaal voor herstel. De grootste taartpunt van de 42% wordt daarom ingenomen door nachtrust. Er blijven dan nog 2 uren per dag over voor andere rustgevende activiteiten. In de praktijk ziet dit er ongeveer zo uit:

  • 8 uur slaap
  • 30 minuten verbinding en communicatie: een goed gesprek met je partner of vriendin werkt namelijk stressverlagend.
  • 30 minuten beweging: lichamelijke beweging zoals wandelen verbetert de kwaliteit van je slaap.
  • 30 minuten met aandacht eten (dus zonder de smartphone in de hand of de tv aan).
  • 30 minuten “wild card”: vul deze tijd in afhankelijk van je persoonlijke behoefte. Wil je bijvoorbeeld langer dan 30 minuten bewegen, gebruik dit half uur daar dan voor. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een boek te lezen, naar muziek te luisteren, te mediteren… Zolang je er maar van ontspant.

De 42% richtlijn

Natuurlijk zijn dit slechts gemiddelden. Iedereen is net weer anders. De ene persoon heeft genoeg aan 7 uur slaap, terwijl de ander zonder 9 uur slaap niet vooruit te branden is. De één heeft wat meer behoefte aan beweging en de ander wil wat meer tijd doorbrengen met geliefden. Zie deze 42% dus vooral als een richtlijn. Het allerbelangrijkste is dat je hier vooral geen stress van krijgt, maar dat het je juist meer rust geeft. Begin daarom met iets kleins. Zorg bijvoorbeeld dat je die 30 minuten beweging krijgt per dag. Fiets of loop naar je werk of maak een ommetje na het avondeten. Immers, voor elk klein stapje dat je zet, geef je jouw lichaam meer rust. Iets waar ze je eeuwig dankbaar voor zal zijn.

Meer lezen

Vond je dit een interessant artikel? Dan lees je het boek Burnout, the secret to unlocking the stress cycle van Emily Nagoski vast in één ruk uit. En verdiep je ook vooral in onderstaande artikelen. Hoe beter het lukt om rust en herstel in je leven te integreren hoe kleiner de kans dat je te maken krijgt met een burn-out.

Voetreflexologie en burn-out
Een burn-out? Pas op met alcohol
Ademhaling en een burn-out
Een burn-out? Let op deze 7 tekenen
Ayurveda en een burn-out

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link