Reis-trendwatcher Tessa aan de Stegge: over trendspotting en onontdekte bestemmingen

Travel
Tessa Cherrylab
karlijn visser

Karlijn Visser
10.01.2017

Tessa aan de Stegge heeft een bijzondere baan: als reis-trendwatcher vliegt ze de wereld rond om trends te spotten. Zo verbindt ze bestemmingen en merken met consumenten vanuit haar pr- & contentbureau Cherry LAB. Later vandaag deelt Tessa dé reistrends van 2017. Leuk om haar eerst wat beter te leren kennen.

Reis-trendwatcher Tessa aan de Stegge: over trendspotting en onontdekte bestemmingen

Vanuit het door haar in 2011 opgerichte Amsterdamse pr- & contentbureau Cherry LAB werkt Tessa als spreker, columnist/blogger, strateeg en conceptontwikkelaar. In 2014 volgde het evenement Storymakers dat ±250 professionals in media & travel samenbrengt. Daarnaast is Tessa ambassadeur van Stichting Reis met je Hart die ervoor zorgt dat alle Nederlanders – ook die even financiële pech hebben – eens per jaar op vakantie kunnen. Wauw, ze heeft zelf dus ook een hart van goud.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Waarom reis je zo graag?

Tessa: “Ik ben opgegroeid in Twente en vond de wereld te klein op mijn 16e. Ik wilde mezelf en de wereld ontdekken, grenzen opzoeken en inspiratie delen. Mijn eerste baantje ver van huis was als entertainer op een camping in Frankrijk. Not my cup of tea om aqua-gymnastiek te geven aan bejaarden. Een rugzak omdoen en de wijde wereld intrekken bleek de perfect escape. Het reisvirus kreeg ik pas echt goed te pakken tijdens mijn studie waarvoor ik in Engeland, Peru en Chili woonde. Zuid-Amerika is waar mijn hart ligt. Maar tocht begint Twente ook weer terrein te veroveren nu ik wat ouder en wijzer ben. De oerbossen, rust en nuchtere mentaliteit mis ik weleens. Tussen de locals – waar ook ter wereld – is waar ik het beste gedij en de beste versie van mezelf tegenkom”.

Hoe heb je van je passie je werk gemaakt?

Tessa: “Als je iets doet dat energie oplevert gaat het vanzelf. Reizen is een happy business, niet voor niets raden artsen hun patiënten aan om op vakantie te gaan. Reizen verrijkt je geestelijk, haalt je uit je comfort zone en zorgt ervoor dat je jezelf en anderen op een andere manier leert kennen. Natuurlijk is ondernemen niet gemakkelijk en zitten er een hoop hobbels in de weg. Ik heb ook een aantal energy burners meegemaakt. Na vijf jaar ondernemen én van reizen mijn werk maken, kan ik zeggen dat ik mezelf goed heb leren kennen en mijn werk inricht op waar ik energie van krijg”.

Hoe signaleer je een reis-trend?

Tessa: “Trendwatcher zijn betekent vooral nieuwsgierig zijn. Een trend is niets meer of minder dan een afspiegeling van wat mensen willen. Als je begrijpt waar een behoefte vandaan komt en je ogen open houdt voor nieuwe concepten die aanslaan, dan spot je trends. Ik sta altijd ‘aan’ als trendwatcher; reizigers die ik spreek, reizen die ik maak en ondernemers in de reisbranche die ik help om hun product te vermarkten. Het verveelt nooit om menselijk gedrag en innovatie te bestuderen”.

Zie je het woord ‘eco’ vaak opduiken?

Tessa: “Absoluut. Op een duurzame manier reizen is meer de norm geworden, zeker in de westerse wereld. Ecologisch reizen kan bijvoorbeeld wereldwijd erg goed via de organisatie WWOOF (World Wide Opportunities of Organic Farming). Je verblijft dan op een ecologische boerderij tegen kost en inwoning.

Wat zijn volgens jou onontdekte reispareltjes?

Tessa: “Ik reis veel maar probeer elk jaar een trip te maken naar een bestemming die nog relatief onbekend is, waarvan ik denk dat die gaat boomen. In 2015 was dat Iran, in 2016 Japan en in 2017 reis ik af naar Colombia en Cuba. Alledrie bestemmingen die authentiek zijn, aan de vooravond van (massa)toerisme staan en waar de locals enorm vriendelijk zijn. Japan is alle gekheid op een stokje, we logeerden zelfs in ’s werelds eerste robothotel omringd door dino’s. Iran heeft toch wel mijn hart gestolen. Ik ben nog nooit ergens geweest waar ik zoveel innerlijke rust kreeg en de ervaring zo op z’n beloop kon laten. In Iran loop je ’s ochtends de deur van je hotel uit en denk je dat je een museum gaat bezoeken. Je komt rond middernacht thuis van een bezoek aan een Iraanse familie die je tegenkwam op straat. Dat is Iran en daarom hou ik ervan!”

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Benieuwd naar de volledige lijst met reistrends voor in 2017 door Tessa samengesteld? Lees dan snel hier verder. 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link