Inzicht in je eigen slaapgedrag: dé sleutel tot goede nachtrust

Body
slapen polar

Een goede nachtrust is het grootste geschenk dat je jouw fysieke en mentale gezondheid kunt geven. Tijdens je slaap voert je lichaam namelijk allerlei herstelwerkzaamheden uit. Zo wordt je brein ‘schoongespoeld’ en worden beschadigde cellen gerepareerd. Anno 2019 zijn we echter in een wereldwijde slaapcrisis beland. Vooral in grote steden slapen we slechter dan ooit. Gelukkig zijn er manieren om je nachtrust te verbeteren. Een goed startpunt is inzicht krijgen in je eigen slaapgedrag. Want zodra je snapt hoe je slaapt, is een oplossing vaak nabij. 

Inzicht in je eigen slaapgedrag: dé sleutel tot goede nachtrust

De waarde die we aan slapen hechten is door de eeuwen heen ingrijpend veranderd. Vanaf het begin van de geschiedenis speelde slaap een grote rol binnen zo’n beetje elke religie en spirituele traditie. Slaap stond in hoog aanzien. Net al eten werd een goede nachtrust gezien als belangrijke bron van fysieke en spirituele voeding. De Grieken en Romeinen hadden zelf een eigen god van de slaap: Hypnos en Somnus. Wat men toen al voelde – en sindsdien door honderden wetenschappelijke studies is aangetoond – is dat een goede nachtrust het fundament is van je gezondheid.

Wereldwijde slaapcrisis

Fast forward naar 2019. Inmiddels zijn we in een wereldwijde slaapcrisis beland. Vooral in Japan slapen mensen te kort (gemiddeld 6 uur en 33 minuten) blijkt uit een grootschalig onderzoek van Polar. In Israel (6 uur en 45 minuten), Hongkong (6 uur en 46 minuten) en Brazilië (6 uur en 53 minuten) is het niet veel beter gesteld. Dat terwijl minder dan 7 uur slaap per nacht ronduit slecht is voor je gezondheid. In Nederland slaapt men met 7 uur en 29 minuten gemiddeld relatief lang. En dat is maar goed ook want slaap is een biologische noodzaak. Tijdens je slaap vinden er allerlei neurologische processen plaats. Zo ontdekten de wetenschappers Louveau en Aspelund (2015) dat onze hersenen een eigen reinigingssysteem hebben en je brein tijdens je slaap wordt ‘doorgespoeld’. Je hersencellen krimpen waardoor hersenvloeistof de giftige afvalproducten (eiwitten) van biochemische processen kan wegspoelen. Hoe langer je slaapt, hoe meer afvalstoffen er kunnen worden opgeruimd en hoe beter je brein functioneert.

Slaap en je pijngrens

Maar er gebeurt nog meer tijdens je slaap. Zo is je immuunsysteem sterk afhankelijk van de hoeveelheid slaap die je krijgt. Slaap je minder dan 6 uur per nacht dan is de kans dat je een verkoudheid ontwikkeld een stuk groter dan wanneer je 7 uur of meer slaapt. Als je te weinig slaapt, gaat je pijngrens bovendien omlaag waardoor pijn die normaliter draaglijk is, opeens veel heftiger kan aanvoelen. Er is niet voor niets een Italiaanse spreekwoord dat luidt: Je bed is een medicijn. Het feit dat moe worden een symptoom is van ziekte en bij pijn is het zoveelste bewijs dat ons lichaam intuïtief heel goed aanvoelt wat de helende kracht van slaap is.

Inzicht in jouw slaapgedrag

Dat goed slapen hét fundament is van een goede gezondheid moge duidelijk zijn. Maar hoe kunnen we onze nachtrust dan verbeteren? Wat mij als slechte slaper heeft geholpen is het monitoren van mijn nachtrust. Niet met een opschrijfboekje op mijn nachtkastje, maar met Polar Ignite, het meest holistische fitnesshorloge op de markt. Polar Ignite meet meer dan beweging en calorieën. Veel meer. Ontspanning is namelijk minstens zo belangrijk voor je gezondheid als inspanning. Daarom heeft het horloge een slaapregistratie functie: Sleep Plus Stages. Deze functie detecteert automatisch wanneer je in slaap valt en wanneer je wakker wordt. Het enige wat jij hoeft te doen is het horloge dragen tijdens het slapen.

Je slaapscore

Terwijl jij bent vertrokken naar dromenland gaat Polar Ignite voor je aan het werk. Tijdens je slaap doorloopt je lichaam verschillende slaapcycli die bestaan uit drie slaapfasen: lichte slaap, diepe slaap en REM-slaap. Sleep Plus Stages registreert hoe lang je in elke slaapfase hebt doorgebracht en telt je slaapcycli. Het horloge combineert vervolgens de gegevens over je slaapduur en slaapkwaliteit tot één overzichtelijke waarde: je slaapscore. Dit getal tussen de 0 en de 100 laat elke ochtend in één oogopslag zien of je goed, redelijk of slecht hebt geslapen (of iets er tussenin).

Patronen ontdekken

Nu zegt een slaapscore van één enkele nacht natuurlijk niet zo veel. Maar als je het horloge gedurende een langere periode draagt, kun je patronen gaan ontdekken. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je slaapscore van zondag op maandagnacht telkens lager is dan de rest van de week (dat is wat ik ontdekte). Of dat je slaapscore is verbeterd sinds je ‘s nachts oordopjes bent gaan dragen/een nieuw hoofdkussen hebt/je ‘s ochtends bent gaan sporten in plaats van ‘s avonds. Dit soort patronen geven je inzicht in je eigen slaapgedrag. En daarmee heb je een belangrijke eerste stap gezet naar een betere nachtrust. Welterusten!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link