Pieter Hofland legt uit: dit is waarom eco cosmetica de toekomst is

Body
yaviva
karlijn visser

Karlijn Visser
22.12.2016

Via de nieuwsbrief van Biojournaal ontdekten we eco cosmetica webshop SoloBioMooi: een grote snoepwinkel voor iedereen die zich het liefst alleen nog maar inzeept met bio cosmetica, mits verpakt in sophisticated flacon. We gingen langs bij directeur Pieter Hofland in Driebergen om te horen hoe hij aan al die fijne producten komt en wat zijn criteria zijn.

Pieter Hofland legt uit: dit is waarom eco cosmetica de toekomst is

Pieter Hofland, solobiomooi, yaviva, bio cosmeticaHeel simpel gezegd is de missie van Pieter, samen met zijn partner Ingrid Lijffijt, om de wereld te ‘vermooieren’. Ook al gaat cosmetica om de buitenkant, toch draag je veel meer uit met de keus voor bio cosmetica dan je misschien denkt. Je zegt daarmee dat je tegen dierproeven en schadelijke stoffen in de reguliere cosmetica bent. De onderliggende missie van Pieter en zijn online eco-cosmetica webshop SoloBioMooi is om Nederland bewuster te maken: “Ik denk dat 85% van de Nederlanders weet dat er een verschil is tussen een bio komkommer en een gewone komkommer. Een onderdeel van de wereld vermooieren is dat 85% van alle Nederlanders straks weet, dat er een verschil bestaat tussen reguliere- en biologische cosmetica”.

Waarom is het belangrijk bio cosmetica te gebruiken?

“Als je toch al twijfelt, waarom dan niet gewoon het zekere voor het onzekere nemen en voor biologische cosmetica kiezen? Steeds meer mensen gaan tegenwoordig voor vegan en gegarandeerd dierproefvrije producten. In deze gevallen ben je niet alleen op zoek naar biologische cosmetica, maar je zoekt ook naar producten waar geen schadelijke stoffen in voorkomen. En het is een keus voor een bewustere levensstijl die je met bio cosmetica trots kunt uitdragen. Wanneer je je best doet om goed te leven (recyclen, minder vlees en soms biologisch eten kopen), past het beter in je levensstijl om ook je cosmetica daarop aan te passen. Meestal stappen mensen over als ze ergens allergisch voor zijn geworden of wanneer hun kindje last krijgt van eczeem. Het is een geleidelijk proces. Zodra er weer een potje op is, komt er telkens een eco variant voor terug”.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Wat zijn de 3 belangrijkste criteria die jij hanteert voor je producten?

benecos santaverde bio cosmetica, solobiomooi“Kort gezegd gaat het om de inhoud, de buitenkant en het verhaal. Het verhaal moet mooi en krachtig zijn, en het liefst in 1 minuut verteld kunnen worden. Een simpel verhaal hoeft niet wereldschokkend te zijn. Het kan zelfs zoiets zijn als: bio gecertifieerd, geen troep en de goedkoopste van Nederland, zoals bio make-up merk Benecos”.

boho yavivaWat zijn de 2 grootste misverstanden over bio cosmetica?

1. “Als je uiteindelijk besloten hebt over te stappen op bio cosmetica, dan denken mensen vaak dat het sowieso goed is. Dat is absoluut niet waar. Bio make-up kan ook – net als reguliere cosmetica – niet blijven zitten, afbreken of niet lekker ruiken. Het woord ‘bio’ zegt alleen iets over hoe het product gemaakt is: gif & dierproefvrij. Het wil dus niet zeggen dat het een goede mascara of creme is. Daar zijn meer skills voor nodig. Het merk Boho begrijpt overigens als geen ander hoe je een natuurlijke mascara met high-end quality maakt.

2. Mensen die overstappen op bio cosmetica gaan er vaak vanuit dat het onmogelijk is om allergisch te zijn voor een biologisch cosmetica product. Een goede vriend van mij is allergisch voor pinda’s, dus -helaas – ook voor bio pinda’s. Gemiddeld genomen zijn er echter veel minder mensen allergisch voor bio cosmetica ten opzichte van de chemische varianten”.

Zit er in reguliere cosmetica standaard gif?

“Het is de vraag of we het ‘gif’ mogen noemen als bepaalde stoffen Europees zijn goed gekeurd. Zelfs water is giftig nadat je er 15 liter per dag van drinkt. Maar met 3 liter water drinken per dag is er niets aan de hand. In alle reguliere cosmetica zitten standaard producten waar je aan kunt twijfelen. Onze missie is ‘vermooieren’ dus negatieve verhalen slingeren we niet graag de wereld in. Liever vertel ik mensen wat ze beter kunnen doen in plaats van wat ze niet meer hoeven te doen”.

Hoe zie je de toekomst van eco cosmetica?

santaverde bio cosmetica, solobiomooi“Wat ik leuk vind, is dat bio cosmetica wél-degelijk kijkt naar wat de reguliere cosmetica doet. 10 tot 15 jaar geleden moest je bij bio altijd iets inleveren van de kwaliteit op een product. Nu is er voor elke prijsklasse – ook biologisch – een product dat net zo lekker ruikt, net zo goed en goedkoop is. Vroeger zat er een rotte plek op een bio appeltje, dat hoeft tegenwoordig niet meer. SantaVerde kan zich echt meten met top van de skincare. Het merk Benecos kan zich weer meten met elk make-up merk onder de €10. Er is tegenwoordig een alternatief, en dat was er vroeger niet. Bio cosmetica wordt steeds populairder. De prijs kan geen argument meer zijn om het niet te gebruiken. Er is geen overtuigende reden meer om ‘normale cosmetica’ te blijven gebruiken, vandaar dat eco cosmetica zal groeien”.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Benieuwd naar al het moois dat Pieter aanbied? Check www.solobiomooi.nl. Voor zijn eigen vrouw koopt hij het liefst producten van The Ohm Collection, Teatox, SantaVerde en Boho make-up. 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link