Een opgeblazen gevoel? Deze 7 kruidentheeën brengen verlichting

Body
opgeblazen gevoel thee
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.06.2020

Hoewel de oorzaak vaak onschuldig is, kan een opgeblazen gevoel erg vervelend zijn. Gelukkig kun je zelf veel doen om een bolle buik te voorkomen. Wat helpt is beter kauwen, meer lichaamsbeweging en voldoende water drinken tussen de maaltijden door. Daarnaast zijn er kruidentheeën die verlichting brengen.

Voel je je opgeblazen? Deze 7 kruidentheeën brengen verlichting

Een opgeblazen gevoel kan verschillende oorzaken hebben. Als je te snel eet of als er voedingsmiddelen op het menu staan die moeilijk te verteren zijn transformeert je buik geheid van plat naar bol. Het kan ook zijn dat je iets hebt gegeten waar je lijf niet goed tegen kan, zuivel of gluten bijvoorbeeld. Gelukkig is er van alles wat je zelf kan doen om een opgeblazen buik te voorkomen, zoals:

  • Voldoende lichaamsbeweging, dit helpt om gas sneller door je lichaam te transporteren en je spijsvertering in zijn geheel te stimuleren.
  • Beter kauwen, tijdens het kauwen vermengt speeksel met voeding in je mond. Je spijsvertering start dus al in je mond en niet pas in je maag. Lees ook vooral dit artikel over het belang van goed kauwen.
  • Eten met regelmaat, door ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds rond hetzelfde tijdstip te eten komt je spijsvertering in een soort routine. Dit vergemakkelijkt de spijsvertering.
  • Veel water drinken tussen de maaltijden door, als je niet genoeg vocht in je lichaam hebt, zullen je nieren aan je lichaam aangeven zoveel mogelijk water vast te houden – wat kan leiden tot een opgeblazen buik.
  • Wát je eet kan een wereld van verschil maken. Probeer gas opwekkende voeding zoals gebakken bonen, koolsoorten als bloemkool en spruiten, eieren en koolzuurhoudende dranken te vermijden. Wél slim om te eten is papaya, bananen, venkel, havermout en pruimen.

Verder kan het drinken van kruidenthee heel goed helpen tegen een opgeblazen gevoel. Benieuwd welke thee het meeste doet? Hieronder zetten we 7 effectieve ingrediënten voor je op een rijtje.

Holistik Autumn Box

1) Gemberthee

Verse gember heeft een gunstige invloed op je  maag- en darmstelsel. Het stimuleert je alvleesklier om spijsverteringsenzymen aan te maken die helpen bij het afbreken van suikers en vetten. Ook je speekselproductie, gal- en maagsappen krijgen een boost van gemberthee. Daardoor gaat je maaginhoud sneller naar je darmen en neemt een opgeblazen gevoel af. Ook verbetert gember de peristaltiek (samentrekkingen) in je darmen. Gember werkt daarnaast goed tegen misselijkheid. Leuk om te weten: als je een stukje gember achter je oren plakt, helpt het ook. De werkzame stofjes gaan namelijk dwars door de dunne huid achter de oren heen. En dat is best handig, want probeer maar eens een stukje gember te eten als je misselijk bent…

2) Muntthee

Verse munt bevat menthol, een stofje dat helpt om de enzymen in je spijsvertering beter te laten functioneren. Het werkt in op de gladde spieren van je maag, waardoor deze effectiever werken en je je minder snel opgeblazen voelt. Ook helpt verse muntthee bij het kalmeren van maagkrampen en bij het verminderen van winderigheid en misselijkheid. Om deze redenen is munt ook een goede remedie voor PDS (prikkelbaar darmsyndroom). Maar niet alleen daarom: munt werkt namelijk ook nog eens kalmerend op je centrale en perifere zenuwstelsel. En dat is een effect waar je gebruik van wilt maken als je PDS hebt; de symptomen worden namelijk vaak door stress of spanning getriggerd of verergerd.

3) Venkelthee

Venkel bevat bepaalde etherische olieverbindingen die opgehoopt gas in de darmen kunnen doen oplossen. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het eten van venkel de productie van gal stimuleert, waardoor je vertering versoepelt en je kunt voorkomen dat er überhaupt gasvorming ontstaat.

4) Thee van paardebloemwortel

Paardebloemwortel werkt krachtig in op je spijsverteringssysteem en je lever. In de Chinese geneeskunde wordt dit ingrediënt vaak gebruikt om leverziekten te voorkomen en behandelen. Paardebloemwortel heeft een galverhogende en galdrijvende werking, waardoor de lever vetten beter kan verteren. Daarnaast is paardebloemwortel een natuurlijke vochtafdrijver en werkt het heel licht laxerend: precies wat je wil als je je opgeblazen voelt.

5) Groene thee

De wetenschap heeft herhaaldelijk aangetoond dat groene thee heilzaam is voor je gezondheid. Het werkt ontstekingsremmend, doodt bacteriën en zou zelfs het risico op kanker verlagen. Groene thee houdt je bloeddruk en hartslag in balans, en dat is indirect weer gunstig voor je verteringsstelsel. Spanning en stress kunnen namelijk je spijsvertering flink in de war gooien en je buik als een ballonetje doen opblazen.

6) Kamillethee

Kamillethee wordt vaak ‘s avonds gedronken omdat het zo’n ontspannend effect heeft. Dat is ook gunstig voor je verteringsstelsel, zoals je al hebt gezien bij de groene thee tip. Wil alles vanbinnen soepel verlopen, dan is het belangrijk dat je spieren en zenuwstelsel ontspannen zijn. Trek dus lekker een comfortabele broek aan (zonder knopen!) en nestel je op de bank met een kopje kamillethee om je buik te kalmeren voordat je naar bed gaat.

7) Kurkumathee

De positieve effecten van kurkuma (geelwortel) op de gezondheid zijn herhaaldelijk onderzocht. Het gaat ‘m daarbij vooral om het werkende stofje in kurkuma, curcumine. Dat staat vooral bekend als ijzersterke antioxidant, die ontstekingsremmend werkt. Dit effect kan verlichting bieden bij PDS of bijvoorbeeld de ziekte van Crohn. Curcumine speelt daarnaast een grote rol bij het voorkomen en genezen van maagzweren. Het zorgt er tenslotte ook voor dat je lever vetten gemakkelijk kan verteren en zijn ontgiftende werk in je lijf beter kan uitvoeren.

Holistik Autumn Box
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link