Nachtzweten: 3 tips om overmatig transpireren tijdens je slaap te stoppen

Body
nachtzweren

Transpireren is misschien niet leuk, maar wel heel nuttig. Door te zweten wordt je lichaamstemperatuur op een natuurlijke manier constant gehouden. Hierdoor raak je niet oververhit. Tot zover het goede nieuws over transpireren. Het kan namelijk óók gebeuren dat je zweetklieren ‘s nachts overuren maken waardoor jij je bed uit drijft. Nachtzweten kan verschillende oorzaken hebben. Een warme slaapkamer ligt voor de hand, zeker op een tropische zomerdag als vandaag. Maar er is nog een andere oorzaak voor nachtzweten. En die zit dichter op je huid dan je denkt… 

Nachtzweten: 3 tips om overmatig transpireren tijdens je slaap te stoppen

Een gezonde lichaamstemperatuur ligt tussen de 35,5 graden celsius en 37,5 graden celsius. Bepaalde processen in je lichaam werken het beste tussen deze temperatuur. Denk bijvoorbeeld aan je celdeling en je metabolisme. Bij hogere of lagere temperaturen raken deze processen verstoord. Stijgt je lichaamstemperatuur richting de 38 graden dan geven zenuwuiteinden in je huid een seintje aan de hypothalamus. Dit is het gedeelte van je hersenen dat de temperatuur reguleert. Je hersenen sturen vervolgens zenuwimpulsen naar je ongeveer 3 miljoen zweetklieren die je lijf rijk is. Deze worden gestimuleerd om zweet af te scheiden. Zweet verdampt op je huid waardoor je afkoelt en je lichaamstemperatuur weer daalt.

Zweten tijdens de nacht

Hoewel je overdag het meest transpireert, zijn je zweetklieren ook ‘s nachts actief. Per nacht verlies je gemiddeld 1 liter vocht. Dat is niks om je zorgen over te maken. Maar het kan ook gebeuren dat je zweetklieren ‘s nachts in overdrive raken en je midden in de nacht klam of zelfs badend in het zweet wakker wordt. Je spreekt dan van nachtzweten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan stress, hormonale schommelingen (al dan niet veroorzaakt door de overgang) en temperatuur. Omdat het de komende dagen tropisch warm wordt zoomen we in dit artikel in op de factor temperatuur.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

De temperatuur in je slaapkamer

De temperatuur in je slaapkamer is belangrijker voor je gezondheid dan je denkt. Volgens wetenschappers bestaat er zelfs zoiets als een ideale slaapkamertemperatuur. In een kamer met een gemiddelde temperatuur van 18 graden Celsius slaap je over het algemeen het beste. Een paar graden warmer is geen probleem, maar zodra de temperatuur boven de 22 graden Celsius komt, kan dat nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Als je de warmte niet kwijt kan, komen je hersenen niet goed in de slaapstand. Met alle gevolgen van dien. Zo duurt het langer om in slaap te vallen en wordt je ‘s nachts vaker wakker. Daarnaast transpireer je overmatig waardoor je uitgedroogd kunt raken. Dehydratie als gevolg van nachtzweten kan hoofdpijn, vermoeidheid, spierkramp, een lange bloeddruk, hartkloppingen en verwardheid tot gevolg hebben.

De samenstelling van je matras

Hoewel de temperatuur in je slaapkamer van grote invloed op de hoeveelheid vocht die je verliest, is er nog een andere oorzaak van nachtzweten: de samenstelling van je matras. Ruim 95% van alle Nederlanders slaapt op een matras die is gemaakt van synthetische materialen. Kenmerkend voor deze materialen is dat ze niet ademen en veel vocht vast houden. Zie het als slapen op een levensgrote spons. Frans Segers van Lavital is expert op het gebied van slapen op natuurlijke materialen: “Het merendeel van de matrassen op de Nederlandse markt is gemaakt van schuim. Dit is een lichaamsvreemd materiaal dat vocht vasthoudt en niet goed ventileert. Een ideale broedplaats voor huisstofmijt en andere bacteriën en schimmels. Schuimmatrassen zitten bovendien vol brandvertragers en weekmakers. Geen prettig idee als je je bedenkt dat je zo’n 30 (!) jaar van je leven doorbrengt op een matras.

Slapen op natuurvezels

Wil je nachtzweten voorkomen? Dan is slapen op een matras gemaakt van natuurlijke materialen een flinke stap in de juiste richting. Natuurvezels zijn van nature hol. Daardoor zijn ze een ster in warmte en vocht opnemen en weer loslaten (regulatie). Wol kan zelfs tot een derde van zijn netto gewicht aan vocht opnemen. Toch voelt wol niet nat aan en zorgt het voor een continue en gelijkmatige geleiding van warmte. Precies afgestemd op je lichaamstemperatuur. Je slaapt dus nooit meer in een vochtig of te warm bed. Ook kamelenhaar, paardenhaar en hennep zijn natuurlijke materialen die bijdragen aan een gezonde vocht- en warmtehuishouding.

3 tips tegen nachtzweten

1) Spaar voor een nieuwe matras

De beste tip die we je kunnen geven is begin met geld opzij zetten voor een matras gemaakt van natuurlijke materialen. Zelf zet ik elke maand een bedrag apart voor een matras van Lavital. Dit Nederlandse merk is een pionier op het gebied van natuurlijk slapen. In hun ambachtelijke beddenatelier – waar alle bedden en matrassen met de hand worden gemaakt – zijn geen synthetische materialen te bekennen. Wat je er wél vindt? Wol, biologisch katoen, paardenhaar, zeegras, hennep, vlas en FSC gecertificeerd eiken-, en beukenhout. De matrassen van Lavital hebben bovendien een levenslange garantie en belanden dus niet over een paar jaar op een afvalberg. Goed voor mij en goed voor de planeet.

2) Dek jezelf toe met wit

Voor een nieuwe matras zul je – net als ik – waarschijnlijk even moeten sparen. Daarom hier een tip waar je direct mee aan de slag kunt. Kies op warme dagen voor wit beddengoed. Binnen de Oosterse geneeskunde staat de keur wit voor ruimte, licht, puur, koud, koel en fris. Wit neemt geen warmte op en straalt ook geen warmte uit. Qua materialen zit je goed met percal, linnen of katoen. Dit zijn materialen die van nature koel zijn en goed ademen. Satijn en flanel zijn geen goed idee.

3. Koel je voeten

Te warme voeten kunnen er voor zorgen dat je niet in slaap komt. Een veel gehoorde tip is je bed in stappen met een paar natte, koude sokken aan je voeten. Zodra het water uit de sokken verdampt wordt je huid gekoeld. Hierdoor koelt je hele lijf af. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het dragen van natte sokken nog niet heb uitgeprobeerd. Het idee om met natte voeten te gaan slapen staat me toch een beetje tegen. Wat ik zelf doe, is een fles met bevroren water in een handdoek wikkelen en aan mijn voeteneinde leggen. Heerlijk koel!

Wil je meer weten over natuurlijk slapen  en de matrassen van Lavital? Kijk dan op lavital.nl of breng een bezoek aan de showroom. Je kunt daar naar hartenlust matrassen uitproberen en met eigen ogen zien hoe de matrassen met de hand worden gemaakt. Lavital, De Corantijn 28 – A, Zwaag.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link