Last van menstruatiepijn? Deze 5 natuurlijke remedies brengen verlichting

Body
menstruatiepijn

Menstruatiepijn wordt veroorzaakt door prostaglandines, hormoonachtige stoffen die nodig zijn om de menstruatie op gang te brengen. Ze zorgen ervoor dat je baarmoeder zich samentrekt, zodat ze de baarmoederwandbekleding kan loslaten. Maar de stofjes sturen óók pijnprikkels naar je hersenen. Dit kan ervoor zorgen dat je buik- en rugpijn krijgt, en soms ook hoofdpijnklachten en misselijkheid. Voordat je naar synthetische pijnstillers grijpt, is het de moeite waard om onderstaande 5 natuurlijke remedies een kans te geven. 

Last van menstruatiepijn? Deze 5 natuurlijke remedies bieden verlichting

Veel vrouwen zien elkaar maand op tegen hun menstruatie. Het is onhandig, pijnlijk, misschien voel je je zelfs wel ‘vies’. Hartstikke zonde en onterecht vindt Alisa Vitti. In haar boek In the FLO schrijft zij dat de menstruatie juist een heel mooi gedeelte van de natuurlijke cyclus van creatie vertegenwoordigt. Bovendien wijst het vaak op een hormonale disbalans als je je tijdens je menstruatie slecht voelt. Veel klachten kunnen verdwijnen als je gedurende de rest van de maand meer volgens je cyclus leeft. (Hier vind je een voorbeeld dat je tijdens de folliculaire fase van je cyclus als richtlijn kunt nemen.) Toch is menstruatiepijn niet altijd volledig te voorkomen. Je baarmoeder moet zich nou eenmaal samentrekken om dat laagje slijmvlies kwijt te raken. Laten we kijken welke natuurlijke remedies verlichting kunnen bieden.

1. Massage met essentiële oliën

Uit onderzoek is gebleken dat het masseren van de onderbuik en onderrug verlichting biedt bij menstruatiekrampen, ook na de massage. Andere studies hebben aangetoond dat bepaalde essentiële oliën sterke pijnstillende effecten hadden als ze ingemasseerd werden op de onderbuik. Het ging om oliën van lavendel, scharlei, marjolein en tijm. Meng je essentiële oliën altijd met een draagolie zoals amandelolie of jojoba olie. Leg voor en na de massage een warme kruik tegen je buik of rug om het verzachtende effect te vergroten.

2. The big O

Als je in de stemming bent, is een orgasme een van de beste natuurlijke remedies tegen menstruatiepijn. Er komen dan namelijk endorfines vrij. Deze werken als natuurlijke pijnstillers én geven je lekker veel happy feelings. Sporten boost trouwens ook de aanmaak van endorfines, maar wij zijn geen fan van intense workouts tijdens de menstruatie. Je lichaam heeft rust nodig. Ga dus liever voor een wandeling of een yoga flow, als je er de energie voor hebt.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3. Kamillethee

Kamillethee staat bekend om zijn ontspannende werking en wordt vaak aangeraden als de beste keuze vóór het slapengaan. Maar ook voor en tijdens je menstruatie is het een goed idee om elke dag een of twee kopjes kamillethee te drinken. Uit onderzoek bleek dat het drinken van kamillethee de glycinelevels in de urine verhoogt. Glycine, een aminozuur, helpt spierkrampen te verminderen en kalmeert je zenuwstelsel. Precies wat je wilt als je krom loopt van de krampen.

4. Magnesium

Dit mineraal is nodig voor wel 300 biochemische reacties in het lichaam. Een belangrijk proces waar magnesium bij betrokken is als het gaat om menstruatiepijn is het ontspannen van je spieren. Je kunt een supplement overwegen, maar gelukkig kun je ook veel magnesium uit je voeding halen. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel van dit mineraal. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, zonnebloempitten, walnoten, avocado, bananen, brandnetel en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium. In 100 gram gekookte zilvervliesrijst zit 40 mg magnesium.

5. Gember

In een onderzoek uit 2009 rapporteerden vrouwelijke deelnemers die gember gebruikten als pijnstiller bij menstruatiepijn gelijksoortige levels van verlichting als vrouwen die ibuprofen gebruikten. In dit onderzoek gebruikten de deelnemers 4 keer per dag capsules van 250 mg gember vanaf het begin van hun menstruatie. Je kunt natuurlijk ook gewoon lekker veel gemberthee drinken en gemberwortel in je smoothies, soepen of curry’s verwerken. Gember werkt ook ontstekingsremmend en stimuleert een gezonde spijsvertering. Het is tenslotte een effectief middeltje tegen misselijkheid, een symptoom dat voor sommige vrouwen samengaat met die vervelende buikkrampen.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link