Mediteren: ook jij kunt het leren

by Maaike Niestadt 12.04.2016

Meditatie is voor mij altijd het antwoord. Als ik een beslissing moet nemen, als ik inspiratie nodig heb of als een bepaalde situatie in mij een negatieve emotie oproept.

Mediteren: ook jij kunt het leren

In mijn eerdere blog over meditatie heb je kunnen lezen hoe je vrienden kunt worden met je mind. Door te leren hoe je je mind kunt focussen en steeds langere periodes van ‘mindlessness’ in te bouwen, zul je merken dat je veel meer innerlijke rust ervaart in het dagelijks leven. Alle prikkels, die je normaal gesproken in je slaap verwerkt, worden namelijk ook verwerkt tijdens een meditatie. En omdat we vandaag de dag enorm veel prikkels voor onze kiezen krijgen, is dat soms best wel eens nodig.

Kern van het probleem

Emoties zijn menselijk, maar niet altijd wenselijk. Stel, jouw partner doet iets wat in jou gevoelens van jaloezie oproept. Om het pijnlijke gevoel niet meer te voelen zal je er misschien voor proberen te zorgen dat jouw partner zijn of haar gedrag verandert. Je legt de verantwoordelijkheid voor jouw gevoelens daarmee in handen van de ander – niet de meest prettige basis voor een relatie. Hoe kan het ook gaan? In een meditatie kan je naar de kern van het probleem gaan. Je ziet dan in dat het helemaal niet gaat om wat hij of zij doet, maar te maken heeft met jouw eigen gevoelens van angst of onzekerheid. Door die gevoelens in het licht van je bewustzijn te brengen, kan je werken aan het probleem en het oplossen. Je zal daardoor op een hele andere manier op je partner reageren waardoor er veel meer vrijheid, liefde en wederzijds vertrouwen ontstaat.

Oefening

Mediteren kun je leren. Ga comfortabel zitten en zorg dat je niet gestoord kunt worden. Haal een paar keer diep adem, waarbij uitademing langer is dan je inademing. Keer daarna terug naar een normale ademhaling en focus je de eerste twee minuten op het volgen van je ademhaling. Als de situatie waarover jij je zorgen maakt of onprettig voelt actueel is, zal dit gevoel waarschijnlijk vanzelf bij je opkomen. Je kan er ook met je bewustzijn naar het probleem toe gaan. Doe dit in liefdevol bewustzijn, en zonder oordeel. Kijk gewoon van een afstandje naar de situatie.

Observeren

De kans is groot dat de emoties die bij het probleem horen voelbaar worden in je lichaam. Angst kan je bijvoorbeeld voelen in je buik, druk is meestal voelbaar in je hart. Dat is oké. Voor deze keer is het oké. Laat de emoties er volledig zijn en voel maar wat er gevoeld wil worden. Blijf tegelijkertijd observeren wat er gebeurt. Als we geen ruimte geven aan onze emoties die gevoeld willen worden en de situatie die de emoties oproept niet veranderen, kunnen deze emoties zich manifesteren als een probleem of ziekte in je lichaam.

Oordeelloos

Als je voelt wat je voelt, probeer er dan oordeelloos naar te kijken. Angst en verdriet zijn gewoon emoties, net als enthousiasme en gelukzaligheid: gewoon emoties. De ene emotie is hiermee niet beter dan de andere. Als je een ‘negatieve’ emotie te verwerken hebt, probeer dan eens te kijken wat er achter die emotie zit, door vragen te stellen. Misschien kan je vragen: “Waarom voel je je zo?” of “Maar is dat ook écht zo?”. En: “Hoe komt dat dan?” en “Waarom wil je dat zo graag? Wat dan, wat als je zou krijgen wat je willen?” Dat laatste gevoel, laat dat er nu helemaal zijn. Voel en omarm het tot je je voldaan voelt. Bedank, als je wilt, wie je wilt bedanken en sluit hiermee je meditatie af.

Bron van liefde

Mijn persoonlijke ervaring is dat achter elke ‘negatieve’ emotie een bron van liefde zit. Zo kan een onzekerheid in een beginnende relatie ervoor zorgen dat we ons raar gaan gedragen of geen houding weten te geven naar die persoon. Door op dát moment te gaan mediteren zien we de liefde en wens tot connectie die erachter zit. Ik focus me dan op die liefde, voel en omarm dat gevoel volledig. Ineens is de situatie die de onzekerheid bij je opriep onbelangrijk geworden en kan je in je volste kracht liefdevol omgaan met de ander. Het kan ook zijn dat de onzekerheid opgewerkt wordt doordat we de ander nodig denken te hebben, omdat we dan compleet zijn en geen pijn meer voelen. In dat geval heeft de meditatie ons op een prachtige manier op de kern van het probleem gewezen: en het antwoord is dan ook dat we mogen werken aan het voelen van onze eigen heelheid.

Mentaal lijden

Mentaal lijden ontstaat doordat we ons onbewust identificeren met de gedachtes van onze geest: we denken dat we onze gedachten zijn. Daardoor kan een klein probleem soms heel groot lijken. Een irritatie kan er bijvoorbeeld toe leiden dat we de persoon die de irritatie opwekt, afsnauwen. Een situatie die gevoelens van onzekerheid opwekt, vermijden we liever. Daardoor stellen we sommige dingen steeds maar weer uit. Meditatie geeft je inzicht in deze processen. Zodra je innerlijke rust hebt, krijgen inzichten en creativiteit ruimte om het speelveld te betreden. Een oplossing voor een langslopend dilemma kan ineens in je opkomen.

Deze vorm van mediteren werkt voor mij ook uitstekend in het zakendoen en ik stel mezelf dan in meditatie vaak de vraag: “What is the right thing to do?” en “Wat is hier nou echt belangrijk?” Als ik een belangrijke afspraak of beslissing te nemen heb, verzet ik mijn afspraak liever 15 minuten dan dat ik onvoorbereid of met onduidelijkheid het gesprek inga.

Door te trainen om te zitten met gevoelens van ongemak zijn we in het dagelijks leven ook veel beter in staat om met onverwachte wendingen en ongemakken om te gaan. File? Lange rij bij de kassa én je portemonnee vergeten? Die kleine dingen brengen jou niet meer van je stuk. En ook de grotere tegenslagen in het leven worden een stuk makkelijker om mee om te gaan. Deze vorm van mediteren lukt niet iedereen en het kan dan ook fijn zijn om hier begeleiding bij te krijgen. Een retreat, meditatie cursus of spirituele coach kan je hierbij helpen.

Conclusie

Is meditatie nou echt nódig? Dat is een persoonijke keuze en hangt onder meer af van onze levensstijl. Hoe meer prikkels we te verwerken krijgen, hoe harder we een tegenwicht nodig hebben om in balans te blijven. Mediteren maakt ons in ieder geval een gelukkiger en beter mens. Het helpt om beslissingen te nemen, je hart en intuïtie te volgen en om innerlijke rust te ervaren. En willen we écht een significante verandering maken in ons leven, dan zullen we ook een significante investering in onszelf moeten doen. Een life changing experience is te vinden in een retraite, klooster, of simpelweg door in je uppie de natuur in te gaan. Als je dan die staat bereikt waar we allemaal zo naar verlangen, die we ook wel verlichting noemen, kan je daar naartoe terug door alleen maar je ogen te sluiten en adem te halen.

Veel wijsheid en innerlijke rust gewenst!
Maaike

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN