Neurowetenschappers leggen uit: dit is hoe lichthygiëne jouw gezondheid beïnvloedt

Body
dyson, licht, ogen, gezondheid
karlijn visser

Karlijn Visser
28.02.2020

Wist je dat de kwaliteit van licht ons welzijn flink kan beïnvloeden? En aangezien we tegenwoordig het overgrote deel van de tijd binnen doorbrengen, is lichtkwaliteit een extra belangrijk onderwerp geworden. Architecten en woonspecialisten houden zich steeds meer bezig met de ‘lichthygiëne’ in hun projecten. Maar ook een merk als Dyson werkt nauw samen met neurowetenschappers. Een aantal jaren werkten ze achter de schermen aan een hyperintelligente lamp. Het geheim zit ‘m in de juiste hoeveelheid licht om het natuurlijke ritme van je dag te volgen en de gezondheid van je ogen te boosten.

Neurowetenschappers leggen uit: dit is hoe lichthygiëne jouw gezondheid beïnvloedt

Zonlicht is van levensbelang, alleen al omdat planten onder invloed van zonlicht zuurstof produceren waardoor wij kunnen ademhalen. Maar we hebben ook direct met de invloed van de zon te maken. Allerlei processen in ons lichaam worden aangestuurd door de zon. Een belangrijk voorbeeld daarvan is je slaap-waakritme. Fel licht in de ochtend werkt in feite als een soort schakelaar die je lichaam in de ‘dag-stand’ brengt: je lijf weet daardoor dat de nacht voorbij is en dat het tijd is om actief te worden. De productie van het hormoon melatonine (waarvan je ook slaperig wordt) stopt en begint pas weer ‘s avonds als het gaat schemeren. Maar zonlicht stimuleert bijvoorbeeld ook de aanmaak van de neurotransmitter serotonine, waar we blij door worden. En zo beïnvloedt licht nog veel meer: de aanmaak van vitamine D (belangrijk voor o.a. sterke tanden en botten), de productie van extra testosteron en zelfs je eetlust. Dit laatste geldt niet alleen voor daglicht maar ook voor kunstlicht. Bij fel licht kies je sneller voor gezondere voeding, maar eet je wel meer. Omdat we soms wel 90% van onze tijd binnenshuis doorbrengen, is een goede lichtbron van groot belang voor je algehele gevoel van welzijn. Deze 3 eye-openers helpen je op weg.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

1. Neem de lichtbron onder de loep

Als het gaat om licht en je gezondheid is het belangrijk om onderscheid te maken tussen verschillende lichtbronnen. Neem bijvoorbeeld de TL-buis. Die knippert constant; vaak zo snel dat we ons er niet eens bewust van zijn. Van al die prikkels kunnen je ogen en je brein best heel gestresst raken en verlies jij je focus op de werkvloer. Uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven bleek dat te zwak verlichte kantoren in Nederland jaarlijks een productiviteitsverlies veroorzaken van €2.000.000. LED TL-buizen geven trouwens een veel stabieler licht en zijn dus beter voor je ogen en concentratie. En dan die chique dimbare spotjes in het plafond? Een neurowetenschapper legde uit dat je de lichtbundel van een spot kunt vergelijken met de zon: daar kijk je ook niet rechtstreeks in. Op dezelfde manier kan het een hele shock zijn voor je systeem als je per ongeluk zo’n spot in kijkt, en dat gebeurt nogal gemakkelijk. Zie al die spotjes als verschillende zonnetjes in huis of op kantoor, die ons helaas niet van vitamine D voorzien maar wél onrust creëren.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

2. Koud versus warm licht

Hoe lager de lichtintensiteit en hoe warmer het licht, hoe rustiger een mens wordt. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe gevoelig je bent voor licht. De HSP’ers onder ons zullen misschien ‘s avonds in het bijna-donker hun boekje zitten te lezen, terwijl een ander de plafondlamp helemaal opendraait. Toch is het belangrijk om te onthouden dat licht veel invloed heeft op je energielevel én op de sfeer in een ruimte. Maar ook in bijvoorbeeld je creativiteit speelt lichtkwaliteit een rol. Hoewel je het beste gefocust werkt bij feller en kouder licht, bloeit je creativiteit juist eerder op bij gedimd, warm licht.

3. Zoek een lichtbron die meegaat met het ritme van je dag

Hoewel de komst van het kunstlicht ervoor heeft gezorgd dat onze productiviteit niet meer afhankelijk is van het ritme van de zon, slaan we tegenwoordig misschien wat door. Onze biologische klok raakt snel in de war door al die externe lichtbronnen en prikkels. We staan constant aan: zelfs als de schemerlampen uit zijn, pakken we onze smartphone er gewoon weer bij. Het blauwe licht dat daar vanaf komt simuleert ochtendlicht en verstoort de productie van slaaphormoon melatonine. Anderzijds, als je ‘s middags in een halfdonkere kamer gaat zitten, is de kans groot dat je lichaam denkt dat het tijd is om te gaan slapen. Het beste is dus om een superslimme lichtbron te gebruiken, die geen inbreuk maakt op jouw natuurlijke ritme maar juist meebeweegt. Qua lichtintensiteit én kleur. Goed nieuws: die is er!

Intelligente lamp van Dyson

Onlangs was ik in Milaan om daar de lancering van de high-tech healthy lamp van Dyson bij te wonen. Ik was verbaasd dat er zo veel te vertellen viel over de kwaliteit van het licht dat we dagelijks absorberen. De Lightcycle Morph-lamp past continu zijn kleurtemperatuur (warm of koud) en helderheid aan in relatie tot lokaal daglicht (er zit een daylight tracking app in, die precies weet waar je je bevind op de wereld en hoe hoog de zon aan de hemel staat). Zo heb je altijd het juiste licht voor de tijd van de dag bij de hand. Nog een slim snufje: de lamp bootst natuurlijk daglicht na waardoor je met een veilig gevoel je make-up kunt aanbrengen. Binnen zie je er dus gelukkig precies zo uit als buiten :-). Verder kan de lamp kaarslicht imiteren, blauw licht verminderen en flikkering tot nul beperken. Ook kun je de felheid van het licht instellen op de leeftijd van de gebruiker. Want hoe ouder je wordt (zeker boven de 65), hoe meer licht je nodig hebt om dezelfde taken uit te voeren dan toen je 25 was. Kijk hier voor meer informatie

dyson, lamp, gezondheid, lightcycle morph

 

 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Dyson. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Ben je benieuwd naar deze visie? Lees dan dit artikel over hoe wij een eerlijke boterham verdienen met ons platform, waardoor we Holistik gratis toegankelijk kunnen houden voor iedereen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link