Met déze 5 richtlijnen ondersteun je jouw fysieke en mentale veerkracht in coronatijd

Body
immuunsysteem

We kunnen er niet omheen… ons leven staat al 10 maanden lang telkens opnieuw in het teken van Covid-19. Hierdoor is wereldwijd grootschalige interesse ontstaan in het versterken van het immuunsysteem. Steeds meer mensen gaan op zoek naar natuurlijke manieren om hun fysieke en mentale veerkracht een handje te helpen. Niet vanuit angst, maar vanuit zorg en zelfliefde. Er is alleen zoveel informatie beschikbaar dat je door de bomen bijna het bos niet meer ziet. Liselore van Ekdom, orthomoleculair natuurgeneeskundige en life coach, deelt daarom haar 5 gouden richtlijnen. Zie het als jouw persoonlijke spiekbriefje voor een optimale veerkracht. 

Met déze 5 richtlijnen ondersteun je jouw fysieke en mentale veerkracht in coronatijd

Liselore: ‘Preventief kun je veel doen om jezelf te beschermen tegen (virus)infecties. Als je je immuunsysteem sterk houdt, kan het ook bij een besmetting goed zijn werk doen en zorgen dat je sneller herstelt. Voedingstoffen spelen hier de essentiële sleutelfactor, maar ook stressbeperking, voldoende slaap, hygiënemaatregelen en goed ventileren zijn belangrijke punten. Wil je jouw fysieke en mentale weerstand optimaal ondersteunen op een natuurlijke manier in deze roerige tijd? Implementeer dan onderstaande 5 gouden richtlijnen.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

1. Voed je immuunsysteem en je darmen

Je immuunsysteem is een ingenieus biochemisch proces. Het heeft bepaalde voedingsstoffen nodig om optimaal te functioneren en goed voor je te zorgen. Om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen zijn dit de belangrijkste basistips. Hiermee bescherm je ook de gezondheid van je darmen. En dat is cruciaal, want je darmen zijn de grootste regisseur als het gaat om jouw immuniteit.

  1. Eet gevarieerde, verse en onbewerkte voeding, met voldoende gezonde vetten, eiwitten en vezels. Eet minimaal 500 gram groenten per dag.
  2. Beperk je inname van suiker en transvetten.
  3. Drink voldoende, bij voorkeur water en/of kruidenthee.

Specifiek zijn er 5 voedingstoffen die heel belangrijk zijn voor het optimaliseren van je immuunsysteem:

  • Vitamine D, voor optimale cellulaire immuniteit. Je lichaam haalt uit zonlicht, vette vis, en eieren.
  • Vitamine C als antioxidant helpt het met herkennen en onschadelijk maken van ziekteverwekkers, ook stimuleert het de aanmaak van witte bloedcellen. Goede vitamine C bronnen zijn onder andere paprika, groene groenten, blauwe bessen, peterselie.
  • Zink speelt de centrale rol binnen het immuunsysteem en is in staat het virus op te ruimen. Zink vind je in oesters, pompoenpitten en hennepzaad.
  • Omega 3 vetzuren (EPA/DHA) kunnen ontstekingen helpen oplossen. Deze vetzuren zitten bijvoorbeeld in vette vis, lijnzaad, en chiazaad.
  • Selenium ondersteunt een snelle en effectieve immuunrespons. Paranoten, zonnebloempitten en sardines zijn goede bronnen van selenium. De ADH is 100-200 mcg.

2. Kies voor goede supplementen

Sommige voedingsstoffen zijn lastig voldoende binnen te krijgen vanuit onze voeding. Voedingssupplementen van hoogwaardige kwaliteit (!) kunnen daarom een prachtige en vaak noodzakelijke aanvulling zijn. Preventief raad ik je – in deze winterse coronaperiode – de volgende 3 voedingstoffen aan om te suppleren. Zodat je je immuunsysteem nog een extra handje helpt.

  1. Vitamine D: Wij hebben in Nederland grote kans op een Vitamine D tekort. Daarom is suppleren van belang in perioden dat we niet voldoende Vitamine D kunnen aanmaken wegens, onder andere, gebrek aan zonlicht. 75 mcg/ dag kan je als richtlijn aanhouden voor een gemiddelde volwassene. De afgelopen weken wordt vitamine D door steeds meer artsen specifiek in relatie tot Covid-19 aangeraden. Een mooi lichtpuntje, omdat zo deze belangrijke preventieve informatie ook het grote publiek bereikt.
  • Zink: Indien er onvoldoende zinkbronnen worden gegeten is suppleren ook een mogelijkheid. Een gemiddelde geadviseerde dagdosering voor volwassenen is 15 mg van kwalitatief hoogwaardige vorm, zoals bijvoorbeeld zinkmethionine. De ADH is 15-25 mg.
  • Omega 3 vetzuren (EPA). In het algemeen is in onze voeding vaak voldoende omega 6 aanwezig en beperkt omega 3. Een optimale verhouding is van groot belang. Omega 3 EPA is essentieel voor het oplossen van ontstekingen. Op de dagen dat je geen vis eet, kun je daarom het beste een hoogwaardig omega-3 supplement nemen. Veganisten en vegetariërs kunnen omega 3 uit algenolie nemen.

Bovenstaand lijstje is niet compleet. Voedingsstoffen suppleren is persoonlijk maatwerk. Laat je daarom goed adviseren bij een orthomoleculair therapeut.

3. Beperk je (chronische) stress

Stress in welke (chronische) vorm dan ook, heeft een enorme impact op je weerbaarheid en levert letterlijk afbraak op in je lijf. Belangrijk dus om hier zicht op te krijgen voor jezelf! In mijn praktijk zie ik dat onderliggende oorzaken van stress vaak divers zijn en elkaar beïnvloeden. Door jouw grootste stressoren weg te nemen en stressbestendigheid te optimaliseren, kan je zelfherstellende vermogen weer zijn werk doen. Waar ervaar jij op dit moment het meeste stress van? Je leefstijl, negatieve gedachtepatronen, trauma, tekorten in voedingsstoffen? Wat heb je nodig om weer meer in je kracht te staan? Probeer je onderliggende behoefte eens te doorvoelen (in plaats van te bedenken). Kijk eens wat je lichaam aangeeft. Kijk of meditatie, yoga, en ademhalingsoefeningen verlichting bieden. Zo niet, overweeg dan om met een professional aan de slag te gaan.

4. Optimaliseer je bioritme en slaap

Je immuunsysteem is juist in de nacht druk bezig om je lichaam optimaal te repareren en regenereren. Het is daarom heel belangrijk voldoende te slapen, zeker in roerige tijden. De meeste mensen hebben rond de 7-8 uur slaap nodig. Ga op tijd naar bed en zet het liefst een paar uur voor je gaat slapen alle beeldschermen uit. Het blauwe licht dat daar vanaf komt stimuleert de aanmaak van cortisol (een stresshormoon) en verhindert de productie van melatonine (een slaaphormoon). Ook leven volgens het ritme van je biologische klok hoort bij het optimaliseren van je slaap. Dit levert de minste stress op voor je lichaam en zorgt daarmee voor een goede slaaphormoonhuishouding. Zorg voor genoeg daglicht, beweeg en ga elke dag naar buiten, ook in deze winterperiode.

5. Blijf in je eigen kracht!

Maak jij bewust tijd voor de activiteiten waar je energie van krijgt? Zo belangrijk! Maar dat is met alle coronamaatregelen niet altijd even makkelijk. Ze maken veel los in de samenleving. Dit kan voelbaar en verwarrend zijn. Probeer te zorgen dat angst je niet overmeestert. Het is dan lastiger je gezonde verstand te blijven gebruiken. Trek jezelf regelmatig terug in je eigen stilte of de natuur. Gebruik je moraal en intuïtie als kompas. Probeer ook te communiceren vanuit liefde en respect voor elkaar. Zo blijven we weg van polarisatie. De manier waarop je jouw waarheid uitspreekt is belangrijk. Wat je wellicht zou kunnen helpen is om (vaker) de vraag aan jezelf te stellen: wat zou de liefde nu doen? Het zijn 6 woorden die – als we ernaar handelen – onze wereld zoveel mooier zouden maken. Zorg goed voor jezelf en elkaar! En, natuurlijk, raadpleeg bij klachten altijd ook je eigen arts en houd je aan de RIVM voorschriften.

Over Liselore van Ekdom

liselore van ekdomLiselore van Ekdom is orthomoleculair natuurgeneeskundige en life coach. Ze begeleidt zelfbewuste& ondernemende vrouwen zowel fysiek als mentaal terug naar hun element zodat ze hun vanuit natuurlijke potentieel kunnen gaan leven. Voeding, supplementen en kruiden, laboratoriumdiagnostiek en helende coachingtechnieken zijn elementen van haar unieke aanpak op maat. Haar praktijk voor orthomoleculaire natuurgeneeskunde en life coaching, Your Elements, is gevestigd in Hilversum. Consulten komen in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraars. Kijk voor meer informatie op yourelements.nl of volg Liselore op Instagram en Facebook

Meer lezen van Liselore

Hooikoorts: met déze orthomoleculaire tips heb je geheid minder kriebelklachten
Holistische raad en daad bij (kinder-) allergie en eczeem
Wat moeten we nou met vet?

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Benieuwd naar de bronnen bij dit artikel? Stuur een mailtje naar info@holistik.nl.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.