BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Hoogsensitieve kinderen: Zo bewaak je hun nachtrust en voorkom je overstimulatie

Heart + Soul
hoogsensitief kinderen nachtrust
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
08.09.2020

Hoogsensitieve volwassenen hebben door de jaren heen geleerd om met hun gevoeligheid om te gaan. Je grenzen bewaken en aangeven wat je nodig hebt zijn dan essentieel. Extra slaap, stilte en een regelmatig eetpatroon zijn uitermate heilzaam voor een HSP (hoogsensitief persoon). Voor hoogsensitieve kinderen zijn deze behoeftes niet anders. Ze weten alleen niet hoe dit aan te geven. Hoe je hier als ouder op inspeelt weet Reflextherapeute Kate Maslowska. Want als een hoogsensitief kind te lang overprikkeld is, liggen (fysieke) klachten op de loer en kan hun nachtrust eronder lijden. Met deze 5 adviezen werk jij samen met je kind aan een voedende nachtrust. 

Hoogsensitiviteit bij kinderen: zo bewaak je hun nachtrust en voorkom je overstimulatie

Kate: ‘Ongeveer 20% van alle kinderen is hoogsensitief.  Ze zijn in veel opzichten uniek en geboren met een extreem gevoelig zenuwstelsel, wat zowel positieve als negatieve gevolgen heeft. Enerzijds zal het kind waarschijnlijk vanaf jonge leeftijd heel attent, empathisch, nieuwsgierig en enthousiast zijn. Aan de andere kant kan die gevoeligheid knap lastig zijn, zowel voor het kind zelf als de ouders. Hoogsensitieve kinderen raken gemakkelijk overweldigd door prikkels of plotselinge veranderen. Ze kunnen last hebben van dingen die een ‘gewoon’ kind niet eens zou opmerken. Een prikkend T-shirtlabel, het gezoem van een droger, een hond die buiten blaft, gasten thuis, een nieuwe geur van wasverzachter, de scheve blik van een vriend… Hooggevoelige kinderen accepteren als zuigelingen vaak geen kinderwagens, ze worden liever gedragen in een draagdoek. Ook vragen ze vaak lang(er) om borstvoeding en willen ze liever niet in hun eigen bed slapen.

Oude ziel

Een hoogsensitief kind wordt vaak een ‘kleine volwassene’ of een ‘oude ziel’ genoemd. Hij of zij kan al vroeg alle emoties heel diep ervaren, stelt bijzonder ‘slimme’ vragen en is nóg nieuwsgieriger dan zijn of haar leeftijdsgenootjes. Ook is hun verbeeldingskracht opvallend groot. Zelfs als baby hebben deze kinderen vaak een gefocuste, zoekende blik die objecten snel volgt. Deze kinderen willen vaak sneller groeien dan mogelijk is, met frustraties tot gevolg. Het kan zijn dat je de indruk krijgt dat je kind de gedachten van anderen leest: zijn of haar intuïtie staat zorgvuldig afgesteld op anderen. Daarbij komt nog dat het geheugen van hoogsensitieve kinderen zeer goed is. Zo merken ze ook inconsistenties in gedrag bij anderen snel op.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Uitdagingen

Besef dat hoogsensitiviteit zowel voor kind als ouder uiteindelijk een geschenk is. In een wereld waarin gevoeligheid vaker als een fout dan als iets moois wordt gezien, is dat extra belangrijk. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen uitdagingen bij komen kijken. Een veelvoorkomende is het bewaken van de nachtrust van het kind. Hoogsensitieve kinderen raken gemakkelijk ‘overprikkeld’ en dan zijn ze moeilijk te kalmeren, laat staan in slaap te krijgen. Voor het slapengaan verwerken kinderen namelijk vaak het meest. Lastig, want laat slaap voor hooggevoelige kids nou juist essentieel zijn. Deze 5 tips bevorderen een goede nachtrust.

5 tips voor een betere nachtrust

  • Thee: Meng 1 theelepeltje gedroogde passiebloem en 1 theelepeltje gedroogde kamille. Giet 250 ml kokend water over de kruiden, dek het af en laat het 10 minuten trekken. Zeef het goedje en laat je kind een uur voor bedtijd een kopje drinken.
  • Zorg ruim voor bedtijd dat de prikkels afnemen zodat je kind de tijd heeft om in ruststand te komen. Geen schermen, harde geluiden of fel licht. Praat samen over de dag. Aanraken vermindert stress, dus dit is het moment om lekker te knuffelen.
  • Masseer heel zachtjes en rustig de voetjes van je kind, met de focus op de grote teen. Je kunt ook zachtjes over de rug van je kind aaien. Beide technieken werken kalmerend en het masseren van de voeten helpt je kind ook om even te ‘aarden’ voor het slapengaan.
  • Essentiële oliën kunnen ook helpen. Verdamp bijvoorbeeld lavendelolie in de slaapkamer van je kind, dit werkt lekker kalmerend.
  • Vermijd suikers in de avond; deze veroorzaken een energiepiek. Precies wat je niet wilt voor bedtijd.

Workshop: Reflextherapie voor hoogsensitieve kinderen

In mijn praktijk zie ik regelmatig hoe effectief reflextherapie kan zijn voor hoogsensitieve kinderen. Ik stimuleer punten die verantwoordelijk zijn voor de juiste balans in het dag- en nachtritme en de slaapkwaliteit. Op 26 september geef ik een workshop in Heemstede waarin je deze eenvoudige technieken leert. Dit zal de band tussen jou en je kind versterken én zorgen dat je kind beter slaapt. Je kunt je hier aanmelden.’

MEER LEZEN OVER VOETREFLEX THERAPIE EN DE VERZORGING VAN VOETEN?

1. Voetreflexologie: dit is waarom je voeten de poort zijn naar een goede gezondheid 
2. Voetreflexoloog legt uit: dit zijn de geheimen die jouw voeten je prijs geven 
3. Dagelijks je voeten masseren: dit is waarom al je organen er baat bij hebben
4. Op blote voeten lopen: waarom het veel gezonder is dan je denkt
5. Holistische tips om je voeten te verzorgen in de herfst
6. Voetreflex & burn-out: waarom je voeten de toegangspoort zijn naar heling
7. Voetreflexologie & depressie: dit verklappen je voeten over jouw sombere kant
8. Polariteitsmassage: zó heft deze massage blokkades op in jouw levensenergie

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.