Holistisch kinderarts legt uit: dit is waarom je uiteindelijk bent wat je verteert

Heart + Soul
loslaten zelfwaardering holistisch kinderarts
Judith Deckers-Kocken

Judith Kocken
07.01.2019

Iedere dag komt er van alles bij je binnen. Niet alleen eten en drinken, maar ook gedachten, emoties, de energieën van andere mensen… En die zijn helaas lang niet altijd positief. De kunst is om los te laten wat jou niet dient. Want pas dan ontstaat er ruimte om jezelf te leren waarderen. In dit artikel legt holistisch kinderarts Judith Kocken uit waarom je uiteindelijk bent wat je verteert en hoe je leert loslaten.

Holistisch kinderarts legt uit: dit is waarom je uiteindelijk bent wat je verteert

Op het spreekuur zie ik een meisje van 12 jaar, samen met haar moeder. Ze heeft sinds 5 jaar toenemend last van buikpijn, inmiddels iedere dag. Daarnaast vindt ze zichzelf te dik en lukt het niet om af te vallen. Het meisje is onder behandeling geweest bij twee collega kinderartsen in verschillende ziekenhuizen  en heeft veel medische onderzoeken gehad “waar niets uit is gekomen”. Ze heeft een diëtiste bezocht, het FODMAP-dieet gevolgd, is onder behandeling geweest bij een psycholoog en hypnotherapeut maar niets heeft geholpen. Op mijn vraag wat haar wens is, zegt ze dat ze van haar buikpijn af wil.

Eigen grenzen

Tijdens het eerste bezoek blijkt hoe gevoelig het meisje is voor wat er in haar omgeving plaatsvindt. Ze voelt de spanning en discussies die haar moeder heeft met haar oma, trekt zich de ruzies tussen haar ouders erg aan en ze vertelt over haar vriendinnen, die altijd bij haar terecht kunnen om te spreken over hun problemen, waar het meisje vervolgens een oplossing voor bedenkt. Op de vragen die ik stel antwoordt ze hoe moeilijk ze het vindt om haar eigen grenzen aan te geven en hoe onzeker ze is over zichzelf en met name over haar uiterlijk.

Functionele buikpijn

Na het onderzoek heb ik een uitgebreid gesprek met het meisje en haar moeder over functionele buikpijn als “signaal”  van het lichaam. Er is aandacht nodig voor wie ze van binnen is, met zachtheid en begrip. Voor langdurige aandoeningen bestaan geen toverpillen, wel een persoonlijk behandelplan waar het meisje de regie in krijgt. Op mijn vraag: “ben je bereid om het gevecht met het lichaam te stoppen” zijn er veel tranen bij het meisje en haar moeder. In de 4 bezoeken die volgen gaan we samen aan de slag met thema’s zelfliefde, zelfvertrouwen en loslaten van aangeleerde patronen.

Draag niet de zorgen van anderen

Door ‘s avonds terug te kijken naar het verloop van de dag leert ze hoe verslaafd ze is/was aan zoetigheid, vooral bij emoties als angst, onzekerheid en schuldgevoel. Samen maken we een eet- stappenplan, met dingen die ze lekker vindt en geen geraffineerde suikers bevatten. Op die manier leert ze over het effect van voeding op het lichaam. Het meisje wordt zich bewust van het ontkennen van haar eigen behoeftes, door voor haar moeder en oma te “zorgen”, ze leert onzekerheid te herkennen. Ze leert om emoties te hebben, ze niet te zijn door ze te erkennen en er zacht en vriendelijk voor te zijn. Ze was steeds bezig met het “redden” van mensen om haar heen waardoor er geen ruimte is voor haar eigen schuldgevoel, onzekerheid, zelfkritiek en schaamte voor haar uiterlijk. Door de zorgen van anderen te dragen en de overtuiging dat een slank lichaam niet voor haar is weggelegd, hield ze de suikerverslaving in stand. Met oefeningen leert het meisje “terug te geven” aan een ander wat niet van haar is, te respecteren dat iedereen iets te leren heeft en dat niet iedereen in hetzelfde tempo kan en wil groeien. Door bodymind technieken, stilte, meditatie en massage is het contact met het lichaam hersteld, luistert ze naar de signalen die haar lichaam geeft en oefent ze met concentratie en focus op ‘zijn’ in plaats van doen. De omgang met klagende mensen die veel energie vragen is op een natuurlijke manier gestopt. Het meisje gebruikt positieve gedachten om zichzelf energie te geven en heeft vertrouwen in wie ze is. Inmiddels de buikpijn zelden aanwezig, gaat het meisje weer hele dagen naar school en is het gewicht in het normale gebied.

Je bent wat je verteert

Iedere dag komt er van alles bij je binnen: eten, drinken, gedachten, emoties. Wanneer je iets verteert geeft dit energie. Wanneer je iets niet goed kan verteren, bijvoorbeeld vanwege stress of onzekerheid geeft het minder energie of kost het energie en raak je uit evenwicht. Verteren betekent omzetten in energie door het kleiner maken en te scheiden. Wat je niet meer nodig hebt, laat je los: poepen is loslaten, niet iets doen, maar ontspannen.  Bij overgewicht is er meestal sprake van moeite met loslaten. Door niet te geloven hoe waardevol je bent, lijkt het alsof je liefde in de vorm van zoetigheid of ongezond eten nodig hebt om je goed te voelen en voordat je het weet ben je verslaafd aan chocolade of iets anders. Bij een nieuwe of heftige situatie (ruzie, verhuizing, scheiding, verlies van iemand) word je getest of je gelooft in jezelf en kan er een terugval zijn in ongezond eetgedrag.

Angst en onzekerheid

De meeste mensen komen een of meerdere keren in hun leven niet geplande situaties tegen: je raakt je baan kwijt, je bent wordt ernstig ziek, je verliest een dierbare,  je ervaart financiële problemen, je ervaart een conflict. Allemaal omstandigheden waarin je als het ware “gedwongen wordt” om los te laten. Meestal gaat dit loslaten met veel weerstand gepaard. Wanneer je erachter komt dat schuldgevoel, ontkennen, de ander de schuld te geven (door jou voel ik me…) helpt onderhandelen niet waardoor de enige optie is: je over te geven en los te laten. Bij verlies hoort verdriet en pijn en wanneer dit er mag zijn, ontstaat er ruimte, binnenin jezelf, van waaruit iets nieuws kan ontstaan. Wanneer je hart openstaat verandert je eigen perspectief en mening en breng je zachtheid in situaties.

Je oude en vertrouwde patroon

Na een heftige les is het mogelijk terug te gaan naar het “oude en vertrouwde” patroon en in de volgende moeizame relatie terecht te komen. Bijvoorbeeld een vriendschap of baan die energie kost en je jezelf niet kan zijn, je opnieuw geld gaat uitgeven aan spullen, je ongezonde eetgewoontes, “redden van anderen” of onzekerheid die terugkomt met als gevolg nóg meer ongezond eten, leegte van binnen, onzekerheid, slecht slapen en weinig sporten. Wanneer de les nog niet is geleerd, word je als het ware door het “spel van het leven” een volgende  mogelijkheid aangeboden. Door angst en onzekerheid houd jij je vast aan het oude. Wat je gewend bent, zorgt voor een vertrouwd, veilig gevoel en geeft schijnbare houvast, of dit nu een prettige of niet prettige situatie of omstandigheid is maakt niets uit.

Leren loslaten

Een deel van de mensen in de wereld stopt energie in het verhogen van hun eigen levensstandaard: kopen van materie (huizen, auto’s, kleding ),  status, carrière maken, dure vakantie naar verre landen. Veel activiteiten zijn op basis van “ik, mij en mijn”. Mensen die heftige gebeurtenissen hebben meegemaakt, die als het ware een “wake up call” hebben gehad, richten hun aandacht erna vaker op kwaliteit van leven. Ze stoppen hun energie in duurzaamheid, gezondheid, zelfzorg, zingeving, creativiteit, voeding, familie, vriendschap: samen zijn in plaats van hebben. Problemen, of uitdagingen, zijn een uitnodiging om te groeien, te leren. Meestal gaat groeien niet vanzelf. Vraag jij je wel eens af wat je hebt geleerd van een moeilijke situatie?  Help jij een ander loslaten door te vragen: wat heb je nodig? Wat kan ik voor je betekenen? Loslaten is bewust worden van wie je bent. Leven is beleven en ervaren. Je kan met een beperking, ziekte of wat dan ook leren omgaan en genieten van wat er wel is. De 4 ingrediënten voor loslaten zijn:

1. Geef je aandacht aan wat er is en maak je geen zorgen
2. Doe waar je goed in bent en blij van wordt: wat is echt belangrijk voor je?
3. Kies positieve gedachten over jezelf, wat waardeer je.
4. Gebruik creativiteit: iets nieuws zien, iets nieuws bedenken en iets nieuws maken. Uit je comfortabele zone gaan kan spannend zijn. Niemand is perfect en onaantastbaar, kwetsbaarheid is normaal

De volgende stap na loslaten: jezelf waarderen met behulp van meditatie

Een zeer effectieve methode om een gewoonte, overtuiging of zelfbeeld los te laten is een combinatie van yoga, meditatie, gezond en vers eten. Groente en fruit bevatten veel vezels waar het afweersysteem van je darmen goed bij functioneert. Hoe werkt yoga en meditatie?  Door yoga en meditatie vindt een verandering plaats in neurotransmitters die angst veroorzaken (met name GABA). Hierdoor verandert de functie van je denkgeest en de manier waarop je naar jezelf kijkt. Onderzoekt toont aan dat door yoga de nervus vagus (een hersenzenuw) beter werkt, wat de flexibiliteit van je zenuwstelsel bevordert en er minder negatieve gedachten zijn. MRI onderzoek laat zien dat na yoga en meditatie de cortex van de hersenen meer vouwen en groeven krijgt en je concentratie verbetert. De dikte van een deel van de hersenschors neemt toe, wat zorgt voor sterker cognitief functioneren, persoonlijke expressie, beslissingen nemen en minder geheugenverlies. Ander onderzoek heeft aangetoond dat mensen na meditatie makkelijker nieuwe dingen leren, hun geheugen is verbeterd en emoties beter gereguleerd worden. Probeer deze 6 zinnen mee te nemen tijdens het mediteren om iedere dag de mooiste versie van jezelf te laten zien in wat je doet:

  1. vertrouw op jezelf en op het leven. Het script staat vast. Hoe je omgaat met wat er is, is een vrije keuze.
  2. benoem wat je waardeert aan jezelf.
  3. Accepteer dat je goed bent zoals je bent
  4. je bepaalt zelf hoe je denkt over jezelf
  5. je bent verantwoordelijk voor je eigen gezondheid en geluk
  6. Ben trots op waar je nu bent, kijk naar voren en creëer het leven wat het beste bij je past.

Over Dr. Judith Deckers-Kocken

KinderbuikDr. Judith Deckers-Kocken (1968) is sinds 25 jaar werkzaam als kinderarts gespecialiseerd in maagdarmleverproblemen. Judith is mede-oprichter van Kinderbuik& Co., het eerste holistische kinderziekenhuis van Nederland voor kinderen met langdurig buikpijn, hoofdpijn, moeheid, angst, boosheid, eetproblemen of andere langdurige klachten. Uitgangspunt is dat gezondheid en geluk worden bepaald door fysiek, emotionele en sociale factoren. In het Kinderziekenhuis worden medische onderzoeken en reguliere medische behandelingen aangevuld met body mind behandelingen, levensstijl advies, positief denken en voeding als je beste medicijn. Judith is auteur van het boek KINDERBUIK, lekker in je vel door aandacht, ademen en eten.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen