BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Gynaecoloog: zo bescherm je jouw gezondheid als vrouw in tijden van Corona

Body
ginny weerstand corona
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
25.03.2020

Wist je dat langdurige stress een sluipmoordenaar is voor je weerstand? Zeker als vrouw is je systeem extra gevoelig voor stress en de hormonen die je lijf als reactie daarop produceert. Het is daarom belangrijk om je weerstand extra aandacht te geven, aangezien zowel angst én ziekte momenteel op de loer liggen. Gynaecoloog en lifestyle-expert Ginny Chamorro legt uit wat stress met je immuunsysteem doet. Ook geeft ze je een aantal holistische gezondheidsadviezen waarmee jij juist nu gezond blijft.

Gynaecoloog: zo bescherm je jouw gezondheid als vrouw in tijden van Corona

Ginny ChamorroGinny: ‘In China blijkt dat er meer mannen dan vrouwen doodgaan aan het Coronavirus. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de mannen meer rookten en vaker overgewicht hadden. Dat doet je weerstand natuurlijk geen goed. Maar in een recent verschenen artikel in Pediatrics stond ook dat jongetjes vaker ziek zijn van het Coronavirus dan meisjes. Mag mijn voorzichtige conclusie zijn, dat die enorme kracht van een vrouw er al vroeg in zit? 😉 Immunologie was tijdens mijn studie al een zeer ingewikkeld vak. Simpel gezegd hebben vrouwen een actiever immuunsysteem dan mannen. Waarom precies is voor wetenschappers nog steeds een vraagteken. Misschien omdat vrouwen hun baby’s meer antilichamen meegeven.’

Hoe beïnvloedt stress je weerstand?

Ginny: ‘Stress, oftewel cortisol, remt je immuunsysteem. Als iemand een orgaantransplantatie krijgt, worden er corticosterioden toegediend om het afweersysteem te verzwakken. De kans dat het lichaam het nieuwe orgaan afstoot, wordt dan kleiner. Ik zal proberen het simpel uit te leggen: stress zorgt ervoor dat je cortisol produceert. Als zo’n piek een piek blijft en weer over gaat, is dat niet erg. Dat is een hele natuurlijke reactie van ons lichaam. Anders wordt het wanneer de stress langdurig is. Als je cortisol verhoogd is, staat het lichaam in het teken van overleven. Dan is even niets anders belangrijk. Er wordt dus kostbare energie weggevreten van je immuunsysteem, je huid, haar, je voorplantingsvermogen (je menstruatiecyclus kan bijvoorbeeld stil gaan liggen). Ook gaat je lijf vet opslaan om je te beschermen.

Vrouwen zijn veel gevoeliger voor stress, hun lichamelijke reactie op spanning houdt ook langer aan dan bij mannen. De hormonen zijn langer aanwezig. Er is duidelijk een verschil tussen mannen en vrouwen bij de verwerking hiervan door de hersenen. Angst en depressie klachten komen dan ook meer dan 2 keer zoveel voor bij vrouwen als bij mannen.’

Welke supplementen zijn goed om te slikken in tijden dat je weerstand wel een extra boost kan gebruiken?

Ginny: ‘Adviezen over supplementen zijn lastig te geven omdat ze zo persoonlijk zijn. Maar in het algemeen kan ik voor het versterken van je immuunsysteem het gebruik van vitamine D3 aanraden, vooral in periodes waarin je weinig zonlicht krijgt. Verder is vitamine C een heel krachtige anti-oxidant die je lichaam kan beschermen tegen virussen. Juist in deze tijd kan het dus zeker geen kwaad om extra op je vitamine C inname te letten.’

Zijn er bepaalde voedingsmiddelen waar vooral vrouwen baat bij hebben als het om opbouwen van een gezonde afweer gaat?

Ginny: ‘Veel vrouwen met stress slaan vet op rondom de taille door hun gevoeligheid voor cortisol. Na de overgang gaat je stofwisseling ook nog op een iets lager pitje staan en houd je makkelijker vet vast. Voor alle vrouwen dus genoeg reden om lekker gezond te eten. Ik herhaal wat adviezen die misschien bekend zijn, maar wel heel belangrijk: verminder je inname van suiker en snelle koolhydraten, eet veel groente en fruit (het liefst meer dan 200 gram groente per dag en minimaal 1 a 2 stukken fruit). Probeer zo veel mogelijk kleuren in je dieet te verwerken, dan zorg je ervoor dat je ook gevarieerd blijft eten. Eet zo veel mogelijk groente en fruit van het seizoen. Daarnaast raad ik mensen aan geregeld ‘uit de zee’ te eten: vette vis, zeewier… Voeg daar gezonde verse kruiden aan toe, en je zit helemaal goed. Voor tussendoor raad ik ongezouten noten aan. Nog een paar belangrijke voedingstips die je weerstand verhogen:

  • Eet voldoende antioxidanten, je vindt ze bijvoorbeeld in frambozen en blauwe bessen
  • Eet voeding rijk aan vitamine C, zoals citroenen en sinaasappels
  • Let op je selenium inname: zilvervliesrijst, noten en vis zijn goede bronnen
  • Eet voldoende gezonde eiwitten zoals die in vis, noten en eieren

Ten slotte raad ik je aan om niet te veel eetmomenten op een dag te hebben. Ga voor drie voedzame maaltijden, waar je rustig voor gaat zitten. Neem de tijd om goed te kauwen, dat zorgt ervoor dat je enzymen goed kunnen inwerken op het voedsel en je lichaam er beter de voedingsstoffen uit kan halen.’

Welke andere maatregelen kun je nemen?

Ginny: ‘Voldoende slaap en een goede slaapkwaliteit zijn hele belangrijke punten. Zie je nachtrust als een grote schoonmaak, je lijf gaat door de wasstraat. Tijdens je slaap is bijvoorbeeld je groeihormoon hoger, wat fantastisch is voor het herstel van je lichaam. Daarnaast is je cortisol (het stress- oftewel ‘sloophormoon’) lager en, zoals je hieronder kunt lezen, is een hoog cortisolgehalte funest voor je weerstand. Er wordt ook wel gezegd: ‘Sleep shampoos your brain‘. De toxische moleculen worden er als het ware uitgewassen. De ruimte tussen de hersencellen is tijdens je slaap ook groter en de stroom met cerebrale spinale vloeistof dus ook hoger.

Hormonen resetten

Met goed slapen kan je bovendien je hormonen resetten, het versterkt je immuunsysteem en je valt makkelijker af. Reden te meer om goed op te letten hoe je die slaap kan bevorderen. Ik raad vrouwen altijd aan om minder koffie en alcohol te denken, vitamine D te nemen, minimaal 3 uur voor het slapengaan niet te eten en hun ogen na 20:00 uur zo veel mogelijk te beschermen van kunstlicht. Je kunt op z’n minst je telefoon ‘s avonds weg doen en je laptop dicht laten. En het kan zomaar zijn dat je de TV ook niet meer mist als je een goed boek bij de hand houdt.’

Heb je nog een wijze raad als arts en lifestyle deskundige? Wat is een absolute ‘do’ en een ‘don’t’ in deze periode waarin het Coronavirus door ons land raast?

Ginny: ‘Zeker. Ik begin met de don’ts. Stop met de hele dag Netflixen (tenzij je ziek bent natuurlijk, maar dan lig je vast niet graag voor de televisie), continu snacken en telkens op de hoogte willen blijven van het nieuws omtrent het virus. Onthoud dat je niet alleen consumeert via voeding: wat je leest, hoort en zelfs denkt verteer je óók. Houd dit gedurende de dag in je achterhoofd en probeer keuzes te maken waarbij je je lichaam en geest voedt in plaats van leeg trekt of zelfs vergiftigt.

Do’s: Verzin iets waar je iemand blij mee maakt. Bel die eenzame tante, leg een tas met voedsel voor de deur van je buurman die zo slecht ter been is… Vergeet ook jezelf niet blij te maken: trek die nieuwe jurk aan, zelfs als je de deur niet uit gaat. Dans thuis met elkaar, zet de muziek eventjes lekker hard. Masseer elkaar om de spanning en onrust kwijt te raken. En sluit jezelf eens wat vaak op in de slaapkamer met je partner. Ook seks draagt positief bij aan je weerstand’.

Lees meer van Ginny:

Gynaecoloog legt uit: zo werkt Healthy Aging in de praktijk
Gynaecoloog: dit is hoe bio-identieke hormonen je jong houden

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.