Voel je een verkoudheid of griep opkomen? 7 natuurlijke redders in nood

Body
griep
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
23.10.2022

In de herfst kunnen koudere temperaturen, gure wind en toegenomen (werk)stress je immuunsysteem flink aantasten. Een feest voor venijnige virussen en bacteriën. Voel je een verkoudheid of griep opkomen? Hieronder 7 natuurlijke redders in nood die je in kunt schakelen. 

Voel je een verkoudheid of griep opkomen? 7 natuurlijke redders in nood

Laten we eerst eens kijken wat weerstand precies is. Je kunt je weerstand zien als een complex systeem dat er voor zorgt dat ziekteverwekkers buiten de deur blijven. Dat begint eigenlijk al bij je huid. De verschillende huidlagen – met een vet- en zuurlaagje – houden veel ongewenste indringers buiten. Ook andere delen van je lichaam zijn goed beschermd. Een mooi voorbeeld is het oog. Traanvocht zorgt niet alleen voor het schoonspoelen van je hoornvlies, maar bevat ook enzymen die bacteriën onschadelijk maken.

Lymfeklieren

De hoofdrol is echter weggelegd voor je lymfeklieren. Deze klieren fungeren als ‘bewaakstations’. Wanneer een onbekend micro-organisme passeert, reageren je lymfeklieren door witte bloedcellen aan te maken. En witte bloedcellen zijn de meest actieve bestrijders van schadelijke bacteriën en virussen. Zo zijn macrofagen – letterlijk ‘veelvraten’ – 24/7 bezig om lichaamsvreemde stoffen (allergenen), beschadigde of dode micro-organismen (o.a. bacteriën en virussen) en hun afvalstoffen (toxines) onschadelijk te maken. Macrofagen komen in alle lichaamsweefsels voor en zijn de vuilnisdienst van het je lichaam.

7 x natuurlijke krachtpatsers bij griep en verkoudheid

De ene persoon heeft van nature een sterker afweersysteem dan de andere. Bovendien wordt je weerstand door allerlei factoren beïnvloed. Denk aan voeding, stress, slaap en omgevingsfactoren zoals het klimaat. Het beste kun je onderstaande 7 tips dus al implementeren vóórdat je ziek wordt, dan ben je een stuk minder vatbaar. Maar de natuurlijke krachtpatsers kunnen ook als redders in nood fungeren. Lees je mee?

1. Vitamine C

Rozenbottel thee

Deze belangrijke vitamine kan de duur en verschijnselen van een griep of verkoudheid flink verminderen. Het beste is echter om vitamine C in te nemen vóórdat je echt ziek bent. Hierdoor maakt je lichaam interferon aan, een stofje dat helpt om een virus of bacterie snel weg te werken. Voeding rijk aan vitamine C is onder andere rode paprika, alle soorten kolen (ook spruitjes!), citrusfruit, kiwi’s en als klap op de vuurpijl: rozenbottel-extract. Drink in de herfst en winter daarom regelmatig een kop rozenbottel thee. Ook superfoods als camu camu, de acerola- en açaibes bevatten heel veel vitamine C.

2. Vitamine D3

Je immuunsysteem gebruikt volop vitamine D om zich te wapenen tegen virussen en bacteriën. Ook heeft het een  aantoonbaar effect op infecties van de bovenste luchtwegen. In Nederland schijnt de zon gemiddeld 5 maanden per jaar krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken in je lichaam. Een snel rekensommetje leert dat je dus 7 maanden per jaar (van september tot en met maart) te maken hebt met een tekort aan zonlicht. Zeker in die maanden is het slim om vitamine D bij te slikken in de vorm van een vitamine D3 supplement. Dit kan ook helpen een winterdip te voorkomen, want een vitamine D-tekort verlaagt mogelijk het serotoninegehalte, een stofje in de hersenen dat belangrijk is voor je geluksgevoel.

3. Zink

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het mineraal zink de duur van een verkoudheid kan verkorten. Het kan bovendien ook preventief worden gebruikt om de weerstand te beschermen.  Schaal- en schelpdieren, hennepzaad, edelgistvlokken, haver en ei bevatten veel zink. Je kunt ook een zinksupplement nemen.

4. Probiotica

Een heel groot deel van je immuunsysteem bevindt zich in je darmen. Daar spelen je gezonde darmbacteriën een belangrijke rol bij het verdrijven van virussen. Belangrijk om daar goed voor te zorgen dus! Dat kan met behulp van een probiotica supplement. Uit onderzoek bleek dat proefpersonen die probiotica kregen toegediend minder opeenvolgende dagen ziek waren dan degenen die een placebo hadden ingenomen. Met name Lactobacillus- en Bifidobacterium stammen hebben een positief effect op acute luchtweginfecties. Deze laatste soort staat ook bekend om zijn preventieve werking tegen griep. Alle gefermenteerde voeding zoals zuurkool of tempeh is ook een goede keuze. Daarnaast kun je kiezen voor een probiotica supplement.

5. Groenten en fruit

Vooral bepaalde plantenstoffen, bioflavonoïden, bieden ondersteuning bij griep of verkoudheid. Je vindt deze onder andere in kruisbloemigen groenten zoals spruitjes, broccoli en boerenkool. Bittere groenten zoals biologische witlof en rucola zijn ook een goede keuze. En wist je dat kort gebakken shiitake een krachtige antivirale werking hebben? Als je griep of een verkoudheid te pakken hebt kan het ook helpen om knoflook te eten. Knoflook kan de vermenigvuldiging van witte bloedcellen stimuleren, die de vermeerderde virusdeeltjes te lijf gaan. Zie het als het inroepen van een extra legertje virusbestrijders.

6. Kippensoep

Dé klassieke remedie tegen griep, verkoudheid en algehele malaise: kippensoep. Onderzoek heeft bewezen dat je echt opknapt van kippensoep. Wist je dat het ook wel ‘Joodse penicilline’ wordt genoemd? De Joodse gemeenschap zweert namelijk al heel lang bij kippensoep als geneesmiddel. Het heilzame effect zou ‘m vooral zitten in het stofje carnosine, dat je immuunsysteem helpt om met verkoudheid en griep af te rekenen. Het beste resultaat krijg je als je 2 keer per dag een flinke kom kippensoep of –bouillon eet. Een fijn recept vind je hier.

7. Gember

gember

Gember heeft anti-oxidante en anti-microbiële eigenschappen die je lijf wapenen tegen het vermeerderen van ziekmakers. Drink dus vooral een paar koppen gemberthee per dag, of verwerk gember in je warme maaltijden of smoothies. Roer door je gemberthee meteen ook een lepeltje biologische rauwe honing (laat de thee iets afkoelen, dan blijven de heilzame stoffen in de honing behouden). Biologische rauwe honing bevat stoffen die vooral bacteriële infecties tegengaan. In combinatie met keelklachten heeft honing een verzachtend effect; het werkt zelfs een stuk beter dan (gezoete) hoestsiroop.

Tenslotte…

Heb je iets te pakken? Begin dan meteen met voldoende drinken. Zeker als je ook koorts hebt. Denk daarbij vooral aan vlierbessensap (dit drankje kan voorkomen dat virussen zich snel verspreiden in je lijf), vlierbloesemthee, gemberthee, saliethee en natuurlijk gewoon water. En onderdruk een opkomende koorts nooit met medicijnen. De hitte in je lichaam zorgt er juist voor dat griep- of verkoudheidsvirussen onschadelijk worden gemaakt. Schakel bij hoge koorts je huisarts in.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts. Download gratis mini-guide Holistik Energy Pakket Karlijn en Evelyn

Bron: inspirerendleven.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.