Janneke voelde zich slap en stapte over op Ayurvedische voeding. Heeft het geholpen?

Food
Janneke Bastiaens, eetdagboek

De afgelopen jaren ben ik steeds bewuster gaan eten: van het vervangen van mijn plak kaas op brood, tot het volledig skippen van brood en het toevoegen van meer groente in mijn voeding. Terwijl ik dacht goed bezig te zijn voelde ik me met de week minder energiek. En dat terwijl ik elke ochtend een groene smoothie dronk, ’s middags bergen rauwe groente at en ’s avonds ook nog een grote salade naar binnen werkte. Vitamines genoeg zou je zeggen maar waar ging het mis?!

Janneke voelde zich slap en stapte over op Ayurvedische voeding. Heeft het geholpen?

Via via las ik iets over Ayurveda. Met mijn Vata constitutie zou ik in een grote boog om rauw en koud eten heen moeten lopen! Geen wonder dus dat ik niet opknapte van al die smoothies en salades. Sinds ik dit weet, eet ik zo veel mogelijk voeding die bij mijn constitutie past, om gezond en in balans te zijn.

Gesprek met een voedingsarts n.p.*

Laatst ontmoette ik Anna Kruyswijk. Anna werkte 30 jaar als (voedings-)arts en is al jaren betrokken bij tal van onderwijsprogramma’s voor artsen en therapeuten. Ze weet werkelijk alles over gezonde voeding, waarbij ze uit gaat van het gegeven dat elk mens uniek is en dat iedereen daarom andere voeding nodig heeft om gezond en in balans te zijn. Dit doet ze op basis van je Ayurvedische constitutie in combinatie met je bloedgroep. Met Ayurveda was ik al lekker op weg, maar voeding passend bij je bloedgroep was nieuw voor mij. Is dat wellicht de reden dat mijn weerstand niet optimaal is, en ik toch nog vaak een griepje mee pak? Ik legde mijn eetdagboek aan Anna voor. Handig voor Anna om te weten: mijn bloedgroep is B en ik heb een Vata constitutie.

Janneke’s Eetdagboek

Dag 1

Janneke eetdagboek lunch7.30: groot glas water met citroen. Overnight havervlokken, geweekt in amandelmelk, met een snuf kaneel, een handje walnoten, lijnzaad en een beetje honing + kop koffie.

10:30: handje blauwe bessen. Ondertussen drink ik tijdens de ochtend een liter warm water met gember.

13.30: grote kom zelfgemaakte wortel-pompoen-gembersoep met zwarte bonen

14:00: stukje pure chocolade. Twee grote mokken kruidenthee.

18.30: pasta van zeewier en gestoomde courgette, met een pittige knoflookolie, gesprenkeld met blokjes feta.

20.00: paar zoute pinda’s en een stukje pure chocolade. Kop warm water met wat druppels citroensap.

Dag 2

Janneke eetdagboek ontbijt8:00: groot glas water met citroen. Overnight havervlokken met amandelmelk, met een banaan, kokosrasp, lijnzaad en een snuf kaneel. Ik drink er een kop koffie bij.

Gedurende de ochtend drink ik een liter warm water met gember.

13:00: gewokte rijst met groente

13:30: stukje pure chocolade. Twee mokken kruidenthee.

16:00: 2 kiwi’s

18:00: een stuk gebakken kabeljauw, gewokte broccoli en gebakken zoete aardappelen die ik in de mayo doop.

19:00: stukje chocolade.

21:45: ik kom terug van mijn pilates les en heb weer trek. Ik neem een kom Griekse yoghurt met walnoten en een beetje honing.

Dag 3

7:45: fruitsalade van 2 kiwi’s en een handje blauwe bessen, met lijnzaad.

9:30: overnight havervlokken in rijst-kokosmelk met walnoten. Ik drink er een kop koffie bij.

Gedurende de ochtend drink ik een liter warm water met citroen.

14:00: omelet van 2 eieren met gebakken ui, avocado en verse kruiden

14:30: 3 gedroogde abrikozen. Twee mokken kruidenthee

20:00: zelfgemaakte pizza van Arabisch platbrood, met aubergine, courgette, ui, rucola en mozzarella. Ik drink er een glas rode wijn bij.

21:30: handje chips

Feedback Anna Kruyswijk

Anna: Zorgen voor je gezondheid is een permanent proces. Er is niet één schema dat je altijd exact hetzelfde kan toepassen, omdat omstandigheden veranderen en je Ayurvedische constitutie kan schommelen. Toch heb ik een zo compleet mogelijk advies voor Janneke op basis van haar huidige eetdagboek.

De start met citroen is heel goed voor je zuur-base evenwicht; citroen helpt bij het omhoog brengen van je PH waarde. Goed ook dat je lijnzaad gebruikt; daar zit veel omega 3 in, waar we veel te weinig van binnen krijgen. Zorg er wel voor dat de zaadjes altijd vers (dus zelf) gemalen zijn, want zo haal je het meest optimale uit je lijnzaad. Dit kan heel makkelijk met een koffiemolentje. Als je bloedgroep B bent, kun je kaneel en avocado beter vermijden, en ook kokos past niet helemaal goed bij jou omdat het te verkoelend is voor Vata. Goed dat je geen fruit tegelijk eet met de havervlokken; het beste is om fruit apart te eten, dus los van een maaltijd en al helemaal niet na een maaltijd eten zoals we vaak gewend zijn om te doen. Warm water met gember is perfect bij Vata én bloedgroep B; om te meten hoeveel je op een dag moet drinken kun je als leidraad aanhouden dat je 30 ml water per kilo lichaamsgewicht nodig hebt. Koffie kun je het beste vervangen door groene thee.

De soep bij de lunch is bijna perfect: wortel en gember zijn zoet en verwarmend, een goede combinatie voor een Vata constitutie. Pompoen en zwarte bonen passen niet goed bij bloedgroep B, dus als je de pompoen weg laat en de zwarte bonen vervangt door kidneybonen zit je helemaal goed. Als je er dan ook nog wat rijst bij doet, creëer je een volledig eiwit. Handige tool om te checken of je voldoende eiwit binnen krijgt is om uit te gaan van het gegeven dat je 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt.

Je eet redelijk wat zuivel en aangezien je bloedgroep B hebt is dat prima. O en A kunnen beter geen zuivel eten. Kabeljauw is een perfecte vis voor elke bloedgroep, dus daarmee zit je altijd goed. Ik zie dat je vaak een tussendoortje eet, maar dit is niet altijd gunstig, aangezien het de rust tussen de maaltijden verhindert. Al met al ben je goed op weg, en kun je met details je voeding nog verder optimaliseren zodat je voeding kan inzetten om je gezondheid perfect in balans te houden.

Wil je leren hoe je een voedingspatroon op maat kan samenstellen om gezond en in balans te zijn? Anna Kruyswijk start op 10 maart bij Healing Space de holistische 4-daagse voedingscursus Eenvoudig Gezond, vernoemd naar het gelijknamige boek dat ze schreef. Als je voor 9 februari boekt, mogen we 10% korting op de prijs aanbieden. Gebruik hiervoor code: holistik10. Inschrijven doe je hier. 

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

* n.p. is niet meer praktiserend

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link