Een paar weken (of maanden) niet gesport? 3 tips om de draad weer op te pakken

Body
wat mooi

Dat elke vezel in mijn lijf opknapt van sporten, daar ben ik heilig van overtuigd. En toch heb ik als gevolg van een compleet overspannen agenda al een paar weken geen sportschool van binnen gezien. Hoogste tijd om de draad weer op te pakken. En dit is hoe ik dat aanpak.

Een paar weken (of maanden) niet gesport? Zo pak je de draad weer op

De afgelopen weken hebben Karlijn en ik het ontzettend druk gehad. We organiseerden een tweedaags seminar en dat slokte veel meer uren op dan we dachten. Dit had tot gevolg dat ik van twee keer per week sporten, naar één keer per week ging. Om de handdoek uiteindelijk zelfs helemaal in de ring te gooien…

Spiermassa

Nu de rust weer een beetje is teruggekeerd probeer ik de draad weer op te pakken. Want sporten is ontzettend belangrijk voor je algehele gezondheid. Sterker nog: na je 30e is sporten (en krachttraining in het bijzonder) bittere noodzaak. Tussen je 30e en 60e verlies je namelijk zo’n 7,5 kilo aan spiermassa. En dat is niet iets om lichtzinnig over te denken. Je spieren hebben namelijk allerlei belangrijke functies waar je misschien nog nooit bij stil hebt gestaan. Zo dienen je spieren als schokbrekers die je gewrichten beschermen, vormen ze een verstevigend korset rondom je rug, fungeren ze als opslagplaats voor belangrijke eiwitten én zijn ze een verbrandingsoven voor vet en glucose. Deze worden omgezet in de energierijke verbinding ATP. Dit is de interne universele ‘brandstof’ voor al je lichaamscellen. Kortom, genoeg redenen om toch maar weer naar de sportschool te gaan. Deze 3 tips helpen je om de draad weer op te pakken én het sporten vol te houden.

1) Loop niet te hard van stapel

Ik heb in mijn leven meerdere ‘sportbreaks’ gehad. Soms van een paar weken, vaak van een paar maanden. En als ik dan weer begon met sporten liep ik vrijwel altijd te hard van stapel (om vervolgens weer compleet af te haken). Inmiddels weet ik beter. Jezelf 5 dagen per week naar de sportschool slepen is nergens voor nodig. En het is ook helemaal niet slim. Als je te vaak (of te lang) sport raakt je lijf overbelast en krijgt het stresshormoon cortisol de overhand. Wat cortisol doet? De afbraak van spieren stimuleren. En dat is nou juist niet de bedoeling. Begin je met sporten? Train de eerste 2 maanden dan maximaal 3 keer per week met telkens minimaal 48 uur rust tussen 2 trainingen. Op die manier bouw je spiermassa op en krijgen je spieren voldoende tijd om te herstellen. Vervolgens schakel je terug naar 2 trainingen per week om de boel te onderhouden. En 2 keer per week sporten is voor de meeste mensen nog wel in te plannen.

2) Maak een afspraak met een personal trainer

Als je een tijdje niet hebt gesport (of überhaupt nog nooit aan krachttraining hebt gedaan) kunnen al die apparaten behoorlijk intimiderend zijn. Ik kan je dan ook van harte aanbevelen om een afspraak te maken met een personal trainer. Al is het maar voor een paar keer om je wegwijs te maken. Krachttraining is namelijk een behoorlijk technische sport. Het is belangrijk dat je bewegingen op de juiste wijze uitvoert. Want alleen dan voorkom je blessures en boek je resultaat. En dat is uiteindelijk natuurlijk waar we het allemaal voor doen.

2) Investeer in een fijne outfit met een goed verhaal

watmooiJarenlang heb ik gesport in oude joggingbroeken, afgetrapte sneakers en verwassen shirts. Totdat ik er achter kwam dat een goede outfit niet alleen bijdraagt aan je prestaties, maar sporten ook gewoon een stukje leuker maakt. Sindsdien beloon ik mezelf eens in de zoveel tijd met een duurzame legging of tanktop. Ook bezuinig ik niet meer op sportbh’s. Want écht lieve dames, sporten met een slechtzittende bh is vragen om problemen (lees: hangborsten). Een sustainable webshop waar ik eigenlijk altijd wel slaag is watMooi. Alle (sport)kleding die je bij watMooi vindt is gemaakt met respect voor mens, dier en natuur. En dat vind ik steeds belangrijker worden. Elke keer als ik iets koop bij watMooi maak ik de wereld een beetje mooier. In mijn kast duiken dan ook steeds meer kledingstukken op van toffe, eerlijke merken zoals Armedangels, Urban Goddess en het Zweedse Rhönisch. Dat laatste merk is mijn persoonlijke favoriet. Ik woon in dit duurzame, donkerblauwe jasje. Het houdt mijn spieren lekker warm en is daarom ideaal tijdens een warming up of cooling down. Zelf iets bestellen bij watMooi? Met de code sport17 krijg je in de maand september 10% korting op de gehele sportcollectie. Scheelt toch weer!

Nog een laatste tip…

Echt geen zin om te sporten? Probeer een dialoog met jezelf te vermijden. Ons brein is er namelijk op ingesteld om oncomfortabele situaties (fysieke grenzen opzoeken, zweten, pijnprikkels) zoveel mogelijk te vermijden. De échte sleutel tot een fit lijf? Je sporttas pakken en gáán. Of zoals ze in Amerika zeggen: 80 percent of your work-out is showing up.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link