Holistisch healthcoach: volg déze 7 stappen en geniet van december zonder schuldgevoel

Body
december stress

Anita Mulderij
27.11.2019

December is een feestelijke maand waarin gezelligheid centraal staat. Een mooie periode om te reflecteren en te genieten van de lieve mensen om je heen. Maar het kan óók zijn dat je juist stress ervaart in deze tijd van het jaar, en dan vooral over het vele eten en drinken. Je bent niet de enige. Veel vrouwen lijnen streng tussen de feestdagen door en slaan vervolgens door. “In december is het bij mij alles of niets” hoort holistisch health coach Anita Mulderij vaak terug van de vrouwen in haar praktijk. Dat terwijl het heel goed mogelijk is om te genieten van eten, zonder stress en schuldgevoel. Voor Holistik werkte Anita 7 stappen uit die jou zonder schuldgevoel door december loodsen.  

Holistisch healthcoach: Zo geniet je in december zonder schuldgevoel

Anita: december is een drukke maand in mijn praktijk. En hoewel ieder (afslank-)verhaal uniek is, hoor ik ook veel overeenkomsten. In deze tijd van het jaar overeten veel vrouwen zich op momenten dat er verleidingen op de loer liggen. Hierdoor komen ze in de feestmaand in korte tijd een paar kilo aan. Dit leidt tot schuldgevoelens, niet lekker in hun vel zitten en niet kunnen genieten van gezelligheid en samen zijn. In januari gaan deze vrouwen standaard op dieet… Mijn ervaring is dat het ook anders kan, ook als je een ‘alles-of-niets-eter’ bent. Wil jij genieten tijdens deze feestmaand en december door komen zónder schuldgevoelens? Lees dan verder!

Eten in december

Je kunt je de maand december vast nog wel herinneren van toen je jong was. Er werd in overvloed gesnoept van pepernoten, chocoladeletters, kerstkransjes en oliebollen. Maar dan vooral op de feestdagen zelf (en niet weken of soms zelfs maanden ervóór). Nog steeds associëren we de feestelijke decembermaand met eten. En niet alleen met eten, er wordt ook veel alcohol gedronken. Etentjes en borrels van werk, sinterklaasfeest, kerstdiners, oud & nieuw feesten… het zijn er heel wat. Als je graag wat zou willen afvallen of als het behouden van een gezond gewicht iets is waar je je prettig bij voelt, kan deze maand veel innerlijke onrust veroorzaken.

In 7 stappen door december

Om je te helpen met het bewaren van de balans, heb ik 7 stappen voor je uitgewerkt. Door het volgen van deze stappen kun je genieten van alle feestelijke momenten, zónder schuldgevoel achteraf.

1) Heb helder voor ogen wat je wilt

Als jij weet dat december een lastige maand voor je is neem dan de tijd om na te denken of te visualiseren over hoe jij je wilt voelen tijdens de maand december. Als je dat helder voor ogen hebt kun je voor jezelf opschrijven wat je moet doen om te kunnen genieten en je gezond en energiek te voelen. Welk gedrag is daarvoor nodig ? Hoe ga je dat aanpakken? Misschien wil je afspraken met jezelf maken over eten en alcohol rondom bepaalde feestelijke momenten in december. Als je aan het begin van deze maand weet wat je wilt en vooral hoe je je wilt voelen helpt dat enorm. Vanuit daar kun je keuzes maken die daarbij aansluiten.

2) Onderzoek het “alles of niks patroon”

Wat ik veel zie bij cliënten die een maand als december lastig vinden is dat ze zogenaamde alles-of-niets-eters zijn. Dat betekent dat ze op veel momenten heel weinig eten. Ze voelen zich dan “goed” over zichzelf terwijl ze zichzelf restricties opleggen en eigenlijk continu hun natuurlijke eetbehoefte onderdrukken. Op het moment dat er één pepernoot gegeten is dan is het hek van de dam. Het “nu heb ik het toch al fout gedaan” gevoel steekt direct de kop op. Vervolgens gaat de hele zak leeg. Met schuldgevoelens en een dag crashen als gevolg. Op deze manier kost eten enorm veel energie terwijl eten juist bedoeld is om er energie van te krijgen.

Onzeker innerlijk kind

Als je weet dat je een alles-of-niets-eter bent doe je er goed aan om dit patroon goed te onderzoeken voordat de december maand met alle verleidingen begint. Onder dit patroon schuilt in de meeste gevallen een onzeker innerlijk kind dat zich niet goed genoeg voelt met het lichaam dat het heeft. Het heeft de overtuiging dat slank zijn goed is en voller slecht. Het schaamt zich voor zichzelf en denkt dat je van weinig eten slank wordt en dat mensen je dan leuker vinden. Het kind zet eten in om de gevoelens van onzekerheid, de pijn en het verdriet dat het heeft te bedekken. Eten vanuit dit patroon creëert juist gevoelens van eenzaamheid en afstand tussen jezelf en anderen en zorgt ervoor dat je letterlijk van alles blijft vasthouden omdat je jezelf niet toestaat om te voelen. Kortom: een patroon dat niet dienend is. Als je jezelf hierin herkent is de uitnodiging om te onderzoeken wat er bij jou onder het “alles of niets “ patroon schuilt en contact te maken met het kind in jou dat gezien wilt worden. Waar verlangt het naar? Wat gelooft het over zichzelf? Waar labelt het eten, oordeelt het over z’n lichaam en in welke emoties kan het zichzelf nog niet in ontvangen? Praat ermee, doorvoel wat het voelt en geef het wat het nodig heeft. Schrijf het eventueel op. Dit kan veel helderheid geven. Wees nieuwsgierig naar je eigen gedrag en zie deze maand als kans om je eetgedrag te observeren. Het kan je veel leren en ervoor zorgen dat jou relatie met eten verbetert.

3) Ruil ‘alles of niets’ in voor een gezonde basis

Als je van jezelf weet dat je een alles-of-niets-eter bent doe je er goed aan om een gezonde basis te creëren. Wanneer je helder hebt hoe je je wilt voelen weet je ook wat je daarvoor het beste kunt eten. Over het algemeen geldt voor de meeste mensen dat ze zich lekker en energiek voelen als ze een basis eetpatroon hebben dat bestaat uit gezond onbewerkt voedsel. Als je af wilt vallen kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om koolhydraatarm te eten en snelle koolhydraten uit brood, rijst en pasta helemaal achterwege te laten. Eiwitten en gezonde vetten zorgen ervoor dat je verzadigd bent, een stabiele bloedsuiker hebt en minder drang hebt naar ongezond eten. Wanneer je dagelijks veel groenten eet en dit afwisselend aanvult met eieren, tempeh, noten, zaden, pitten, vlees, vis en voedingsmiddelen die langzame koolhydraten bevatten zoals quinoa, zoete aardappel en havermout dan zal je je naast energiek ook verzadigd voelen.

4) Vergeef jezelf

Start de dag regelmatig met een goed gevulde groene smoothie op dagen dat je feestjes hebt. Zo kom je gemakkelijk aan voldoende groenten. Als je erg druk bent tijdens deze maand kan het helpen om elk weekend een grote pan soep of gezonde stamppot te maken. Vries een paar porties in en eet deze als je weinig tijd hebt om te koken. Zo voorkom je dat je door tijdgebrek ongezond gaat eten en het alles of niks patroon triggert. Eet je op sommige momenten toch wat teveel? Veroordeel jezelf dan niet, accepteer dat je dat hebt gedaan en vergeef jezelf. Je lichaam is ontzettend intelligent en kan daar prima mee omgaan als het een enkele keer gebeurt.

5) Nee is oke!

Heb jij het gevoel dat op bepaalde momenten van je wordt verwacht dat je ongezond eet of (veel) alcohol drinkt terwijl je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt? Zeg dan gewoon Nee. Het kan zijn dat dat lastig voor je is. Want hoe zal de ander daarop reageren? Is het niet onbeleefd als je Nee zegt? Vinden ze je nog wel aardig? We zijn bang voor wat anderen van ons vinden en op een dieper niveau zijn we bang om er niet bij te horen of afgewezen te worden. Toch kan Nee zeggen ontzettend krachtig en waardevol zijn en juist voor respect zorgen bij andere mensen. Als jij jezelf accepteert en weet dat je je tijdens deze maand energiek en gelukkig wilt voelen en je wordt dat niet van alcohol of het eten dat voor je neus staat: eet en drink het dan niet. Maak bewust de keuze om het niet te doen en heb respect voor de ander die dat wel doet. Je zal zien dat dit veel zelfvertrouwen geeft en dat je ook kunt genieten als je niet of wat minder eet en drinkt.

6) Blijf bewegen

Als het druk is kan bewegen er nogal eens bij inschieten in december. Toch helpt het enorm om je energiek en gelukkig te blijven voelen. Wanneer je er voor kiest om lekker te blijven bewegen zal je ook zien dat je minder behoefte hebt om je helemaal te laten gaan tijdens feestjes of gelegenheden waarbij veel eten en drinken aanwezig is. Als je niet toe komt aan de sportschool of de manier van bewegen die je normaal beoefend maak dan wat vaker een wandeling of pak wat vaker de fiets.

7) Haal de focus van eten en geniet!

Waar het kan voelen alsof de hele maand om eten draait kan het helpen om de focus van eten af te halen. Zie de feestelijke decembergelegenheden vooral als een mooie kans om te verbinden met de mensen om je heen. Wees open, toon interesse, stel vragen, vertel over iets waar je passie voor voelt en focus je op een leuk gesprek. Ben je uitgekletst? Doe een spelletje, maak een wandeling of dans. Als je het naar je zin hebt en geniet van de mensen om je heen wordt eten ineens een stuk minder interessant. Veel plezier, geniet ervan!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link