Voeding en je maandelijkse cyclus: Wat eet je in welke week?

Body
cyclus voeding

Wil jij voortaan probleemloos door je maandelijkse cyclus heen komen? Kijk dan vooral naar wat er allemaal op je bord ligt. Met de juiste voeding kan je jouw hormoonhuishouding namelijk extreem goed ondersteunen. Iemand die hier alles over weet is orthomoleculair therapeute Laura van de Vorst

Voeding en je maandelijkse cyclus: Wat eet je in welke week?

Als er íemand is die precies weet het verband is tussen je maandelijkse cyclus en je voedingspatroon dan is het Laura van de Vorst wel. Laura is gecertificeerd orthomoleculair therapeut, hormoon balans coach en mede-oprichter van healthcoachFX. In het voorjaar van 2018 lanceerde Laura Female Cycle Superpowers een online cursus waar ze je op een interactieve wijze leert welke voeding, beweging en leefwijze het beste werken om je vrouwelijke hormonen terug in balans te krijgen. Vorige maand spraken we met Laura over de 4 ‘seizoenen’ van de vrouwelijke cyclus. Deze maand praat ze je bij over voeding en je cyclus.

De 4 fasen

Als vrouw word je 365 dagen per jaar door je hormonen beïnvloed. Gelukkig kun je iedere hormonale fase goed uitbalanceren met de juiste voeding. De 4 hormonale fasen (of ‘seizoenen’) die je in een maand doorloopt zijn daarbij een goede leidraad:

  1. De folliculaire fase – de lente (7 – 10 dagen)
  2. De ovulatie fase – de zomer (3 – 4 dagen)
  3. Luteale fase – de herfst (10 – 14 dagen)
  4. Menstruatie – de winter (3 – 7 dagen)

1. De folliculaire fase

De 7 – 10 dagen na je menstruatie wordt de folliculaire fase genoemd. Deze fase is – net als de lente – een nieuw begin. Je staat open voor nieuwe dingen, zit lekker in je vel en bruist van de energie. De folliculaire fase is het meest geschikt om te detoxen, omdat je in deze tijd van de maand van nature minder behoefte hebt aan ongezonde dingen. Een fijne week dus voor maaltijden met veel verschillende verse groenten, witte eiwitten en toppings zoals kimchi of broccoli sprouts.

2. De luteale fase

Zo’n 75 procent van alle vrouwen heeft in haar leven last van premenstrueel syndroom (PMS). Tijdens de luteale fase – de week voorafgaand aan je menstruatie – stapelen klachten zich vaak op. Omdat zoveel vrouwen er iedere maand mee te maken hebben, denk je al gauw dat het er gewoon bij hoort en je moet leren leven met klachten zoals een opgeblazen gevoel, hoofdpijn, stemmingswisselingen, depressie, huidproblemen en pijnlijke/gespannen borsten. Maar geloof me, je kunt er zelf meer aan doen dan je denkt. Vaak is er bij PMS sprake van een overschot aan oestrogeen in het lichaam. Je lever en darmen worden tegenwoordig onnodig blootgesteld aan hormoonverstoorders, toxines en chemicaliën. Hierdoor worden oestrogenen onvoldoende afgebroken en afgevoerd. Helaas moet alles wat je in je lichaam krijgt ergens heen, desnoods komt het door de huid naar buiten of het wordt opgeslagen in vetmassa. Bij overbelasting van je verteringssysteem (te vergelijken met verstopte ‘schoorstenen’) spelen daarom vooral aan het einde van de cyclus huidproblemen, hoofdpijn, stemmingswisselingen en andere klachten op.

Hoe houd je je “schoorstenen” schoon in deze luteale fase?

PMS kan je verminderen door je voeding aan te passen. Naast het weglaten van de belastende voeding en dranken – zoals alcohol, suiker, gluten en zuivel – kan je je lichaam helpen met lever-ondersteunende voeding zoals gezonde eiwitten, kruisbloemige groenten (boerenkool, pak choy, spruitjes, broccoli en broccoli sprouts), asperges en artisjokken. Je darmen kun je een handje helpen door voldoende vezels uit groenten toe te voegen. Deze werken als een soort bezem om de afvalstoffen van je lichaam op gezonde wijze af te voeren. Pastinaken, zoete aardappelen en koolrabi zijn voorbeelden van vezelrijke groentes die ook nog eens goed verzadigen en de suikerbehoefte minderen.

3. De menstruatiefase

Eén van de meest voorkomende klachten tijdens de menstruatie zijn buikkrampen. Een van de oorzaaken van menstruatiekrampen is een chemische reeks genaamd prostaglandinen die de baarmoederspieren stimuleren samen te trekken. Er zijn 3 soorten prostaglandinen – PgE1, 2 en 3. Hoe meer PgE2 je maakt, hoe meer krampen je ervaart. Daarnaast speelt PgE2 ook een rol bij braken, diarree en hoofdpijn die gepaard kunnen gaan met menstruatie. PgE1 en PGE3 werken juist krampstillend, als pijnstillers van moeder natuur. Om je PgE2-niveaus verlagen en je PgE1- en 3-niveaus verhogen, zou je gedurende je hele cyclus meer omega-3 en minder omega-6 binnen moeten binnenkrijgen. Vermijd gehydrogeneerde plantaardige oliën waarbij het smeltpunt kunstmatig door de mens is verhoogd zoals zonnebloemolie, margarine en koolzaadolie. En verhoog je omega-3 inname met wilde zalm, sardientjes, makreel, lijnzaad, en walnoten. Een andere oorzaak van krampen is een magnesiumtekort. Magnesium is nodig bij meer dan 300 verschillende biochemische processen en is daarom snel opgebruikt in het lichaam. Vooral tijdens een energierovend proces als menstrueren. Het gevolg? Pijnlijke krampen! Zorg er daarom voor dat je genoeg magnesium binnenkrijgt uit donkere bladgroenten, noten, zaden, bananen, rauwe cacao, vis-en schaaldieren en avocado. Dit is pas het topje van de ijsberg. Er is zoveel meer te leren over voeding en je cyclus. In de Female Cycle Superpowers behandelen we nog veel meer van deze handige hormoon hacks!

Female Cycle Superpowers

Wil jij meer weten over je maandelijkse hormooncyclus? Hoe je gedurende de hele maand je energie op peil houdt? Hoe je de oorzaken van je eigen hormonale klachten kunt aanpakken en hormoonverstoorders vermijdt? En hoe je voeding, beweging en leefstijl aanpast aan de 4 fases van je maandelijkse cyclus en zo minder pijn, een schonere huid, meer energie en een betere stofwisseling hebt? Dan is Laura’s 4-weekse video cursus Female Cycle Superpowers écht iets voor jou. In elke video behandelt Laura een bepaald onderwerp. Zo staat de eerste video bijvoorbeeld in het teken van cycle syncing en leer je in de vijfde video wat je het beste kunt eten tijdens je ovulatie. Super interessant! Inclusief 12 modules, praktische tips, 20+ lekkere recepten, boodschappenlijsten voor elke cyclus fase, een symptomen tracker met direct advies en live chat. Na één maand voel je je gegarandeerd beter. Je kunt hier beginnen: Female Cycle Superpowers.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link