Bloody Amazing: dit is hoe jouw lijf 4 seizoenen doorloopt in 28 dagen

by Laura van de Vorst 12.05.2018
lijf hormonen seizoenen

Als jij – net als wij – tijdens de biologieles meer leerde over plantencellen dan over je eigen hormonen sta je waarschijnlijk te trappelen om meer kennis op te doen over de ongekende kracht van je eigen cyclus. Iemand die daar alles over weet is onze nieuwe contributor Laura van de Vorst. Laura is gecertificeerd voedingscoach en mede-oprichter van healthcoachFX. Begin 2018 lanceerde zij Female Cycle Superpowers. Met deze serie video’s leert Laura je hoe je tijdens je cyclus het beste kunt eten, bewegen en leven om je hormonen terug in balans te krijgen. Maar laten we beginnen bij het begin. Want welke 4 seizoenen doorloop je tijdens onze cyclus? En wat gebeurt er dan precies in je body én mind? 

Bloody Amazing: dit is hoe jouw lijf 4 seizoenen doorloopt in 28 dagen

Laura: Om de paar dagen veranderen je hormonale levels. Als vrouw word je dus 365 dagen per jaar door je hormonen beïnvloed. En al dat eb & vloed kan je lichaam (en je dagelijks leven) behoorlijk op zijn kop zetten. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • Je iedere maand door niet 2 maar wel 4 hormonale fases gaat?
  • Je in elke fase van nature andere vaardigheden hebt waar jij van kunt profiteren?
  • Je iedere hormonale fase kunt uitbalanceren met de juiste voeding, sport en leefstijl?
    Je zo PMS klachten, hoofdpijnen, huidproblemen, opgeblazen gevoel en stemmingswisselingen kunt verminderen of laten verdwijnen?
  • Dat hoe meer je over de natuurlijke schommelingen in jouw lichaam ontdekt, hoe meer begrip en respect je voor jezelf krijgt? Je relatie er zelfs door kan verbeteren, omdat jij en je partner elkaar beter begrijpen en beter kunnen anticiperen.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Hieronder zet ik de 4 fasen van jouw cyclus op een rij:

Lente: Folliculaire fase (7-10 dagen)

In deze fase zijn je hormonale niveau’s relatief laag. De hypothalamus stimuleert de hypofyse om het follikelstimulerend hormoon (FSH) naar de eierstokken te sturen. Naarmate ‘de lente’ vordert neemt je oestrogeen toe. We krijgen meer energie, zijn creatiever, en staan open voor nieuwe dingen. Een goede tijd voor brainstorming en nieuwe sportklasjes.

Zomer: Ovulatie fase (3-4 dagen)

Het FSH hormoon neemt snel toe, evenals ons charisma. We hebben een natuurlijke gloed, onze energieniveaus bereiken een absolute piek en het hele lichaam is afgestemd op reproductie. Het FSH signaleert de eierstokken om een eicel vrij te laten met als gevolg dat vele follikels (eiblaasjes) zwellen totdat het luteïniserend hormoon (LH) één eiblaasje stimuleert om op te zwellen en te barsten. Hiermee komt het eitje in de eileiders zodat het zich naar de baarmoeder kan verplaatsen waar het 12-24 uur kan overleven. Je oestrogeen niveau bereikt een hoogtepunt en helpt zowel het baarmoederslijmvlies te verdikken en de groei van immuuncellen in de baarmoeder te ondersteunen. Testosteron neemt snel toe en daalt precies rond de eisprong. Onderzoek toont aan dat tijdens de ovulatie fase je verbale IQ het hoogst is. Je communicatie loopt als gesmeerd en je weet jezelf goed te uiten. De ‘zomer’ fase is trouwens uitermate geschikt voor dates!

Herfst: Luteale fase (10-14 dagen)

Na de ovulatie stimuleert het corpus luteum (ook wel: “het gele lichaam”) de progesteron-productie. Dit houdt de baarmoederwand intact en stopt de FSH en LH. Als het eitje niet wordt bevrucht, neemt progesteron af zodat uiteindelijk aan het eind van deze fase de menstruatie begint. Gedurende de eerste helft van ‘de herfst’ voel je je positief, energiek en gesterkt met uithoudingsvermogen. Het progesteron helpt tegelijk om je kalm te voelen en om lekker te slapen. Maar met het afnemen van het progesteron in de tweede helft van deze fase dalen ook je energieniveau en reserves. Als er sprake is van een hormonale onbalans, kunnen er premenstruele symptomen optreden. Een goed moment om goed voor jezelf te zorgen!

Winter: Menstruatie (3-7 dagen)

De productie van progesteron stopt en activeert de afbraak van het baarmoederslijmvlies. Daarmee begint de menstruatie. Oestrogeen is nu laag. Tijdens het ‘winterseizoen’ voel je je wat vermoeider, rusteloos en ervaar je een sterkere drang je tot je kern te wenden. Zelfanalyse, koerscorrectie – tijdens de menstruatie kan dit alles centraal staan. Er kunnen symptomen optreden zoals een opgeblazen gevoel, onderrugpijn, kramp, lage energie en meer behoefte aan zoetigheid. Een behoefte aan chocolade is eigenlijk heel logisch! De magnesium in cacao helpt om kramp te verminderen. Daarnaast stimuleert cacao serotonine in de hersenen, waardoor het een natuurlijke stemmingsbooster is. Blijf echter weg van suiker-rijke repen en kies liever een rauwe of donkere chocolade (met meer dan 85% cacao).

Volgende maand hebben we het over voeding & je cyclus: Wat eet je in welke week?

Wil jij meer weten over je maandelijkse hormooncyclus? Hoe je gedurende de hele maand je energie op peil houdt? Hoe je de oorzaken van je eigen hormonale klachten kunt aanpakken? Hoe je hormoonverstoorders vermijdt? En hoe je voeding, beweging en taken aanpast aan de 4 fases van je maandelijkse cyclus en zo minder pijn, een schonere huid, meer energie, betere stofwisseling, en betere vruchtbaarheid hebt? Dan is Laura’s 12-delige video cursus Female Cycle Superpowers écht iets voor jou. In elke video behandelt Laura een bepaald onderwerp. Zo staat de eerste video bijvoorbeeld in het teken van cycle syncing en leer je in de vijfde video wat je het beste kunt eten tijdens je ovulatie. Super interessant! Na één maand voel je je gegarandeerd beter. Check it out: Female Cycle Superpowers

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link