Hoe de Buteyko adem-methode kan bijdragen in de strijd tegen het Coronavirus (en de griep)

Body
buteyko, coronavirus, adem, neus
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
11.03.2020

De wereldwijde besmetting met het Coronavirus is actueler dan ooit. Dit griepverwante virus wordt onder meer via de lucht verspreid en leidt tot koorts en luchtwegklachten. Zoals in het algemeen geldt bij virussen, zijn deze het meest effectief bij mensen met een verminderde weerstand. Verschillende adviezen worden vanuit het RIVM gegeven, waaronder veelvuldig handen wassen en geen handen meer schudden. Maar wat kun je nog meer doen om je te beschermen tegen dit besmettelijke virus? Het antwoord is eenvoudig. Ons lichaam heeft namelijk een krachtig wapen tegen virale indringers: de neus. Zeker als het gaat om virale indringers met een voorkeur voor de longen helpt je neus graag. Hoe? Dat legt Buteyko therapeute Anna Postma je uit.

Dit is hoe de Buteyko ademmethode bijdraagt tegen het Coronavirus (en de griep)

Anna: ‘Er wordt gezegd ‘Adem diep, dan krijg je meer zuurstof,’ maar in werkelijkheid is het precies andersom. Op basis van dit inzicht ontwikkelde de Russische arts Konstantin Buteyko (1923 – 2003) een eenvoudige ademhalingsmethode. Het idee is dat je voor extra zuurstof vooral níet diep mag inademen.  Hoe onlogisch dat misschien ook klinkt. Als je voortdurend ‘iets’ te diep en ‘iets’ te snel ademt, kan het ademhalingscentrum in je hersenen ontregeld raken. De Buteyko-techniek is al jaren een bekend fenomeen in Rusland en wint wereldwijd aan populariteit. Ook in de wereldwijde ‘crisis’ met betrekking tot het Coronavirus zou de methode weleens heel goed van pas kunnen komen. En dat komt door de krachten van… onze neus!

Filterfunctie

De neus heeft een belangrijke filterfunctie als het gaat om het afweren van virussen en bacteriën. Het microklimaat in de neus is zo samengesteld dat het indringers af kan weren om zo te voorkomen dat deze verder in het lichaam komen, met name in de longen. Je zou dus kunnen zeggen dat de neus een steriliserende functie heeft. Het neusslijm vangt kleinere stofdeeltjes en bacillen op, zodat deze kunnen worden doorgeslikt naar de maag en onder invloed van maagzuur niet overleven. In de neus wordt daarnaast ook stikstofoxide gemaakt. Dit helpt je immuunsysteem bij het aanpakken van ontstekingen. Door de neusademhaling toe te passen kan stikstofoxide vanuit je neus naar je longen komen, waar het ontstekingsremmend werkt. Het is dus belangrijk voor je algemene gezondheid om te ademen door je neus. In vergelijking met de neus heeft de mond een minder actieve afweer tot haar beschikking; de mond is dan ook voornamelijk bedoeld om mee te praten en te eten, niet om door te ademen.

BUTEYKO als NEUS-OPENER TECHNIEK

Ademen volgens de Buteyko methode betekent dat je uitsluitend de neus gebruikt voor je ademhaling, dus in- én uitademen via de neus. Naast het feit dat het virussen buiten de deur kan houden, draagt dit ook bij tot een verbeterde werking van het immuunsysteem en gezondheid en welbevinden in het algemeen. Door over te stappen op een neusademhalingspatroon, merk je vast dat je neus minder snel verstopt raakt of zelfs helemaal klachtenvrij wordt. Dit heeft te maken met het opbouwen van koolzuurgas (CO²). Koolzuurgas is een belangrijk gas dat invloed heeft op veel fysiologische processen in je lichaam. Mocht er toch sprake zijn van een neusverstopping, gebruik dan onderstaande ‘neusopener techniek’. Deze techniek zorgt er door het opbouwen van extra CO² voor dat de luchtwegspiertjes in je neus zich ontspannen. Hierdoor is het mogelijk om weer vrij te ademen’.

Buteyko techniek in 6 stappen

1. Adem rustig in en uit (zo veel mogelijk door je neus)
2. Sluit je neus na een uitademing en hou de adem in
3. Schud je hoofd zachtjes op en neer (dus verticaal) waarbij de schouders een beetje meebewegen
4. Ga hier mee door tot je duidelijk aandrang voelt om te ademen
5. Hervat daarna rustig je ademhaling en hou deze klein en kalm
6. Herhaal dit enkele keren (met tussenpozen van een halve minuut) totdat het voldoende effect heeft.

Voor meer informatie over de Buteyko methode of specifieke Buteyko ademoefeningen is het aan te raden een Buteyko therapeut te raadplegen, die op jouw gezondheidssituatie afgestemd advies kan geven. De Buteyko methode is gebaseerd op ruim 50 jaar medisch onderzoek en is bewezen effectief bij onder meer astma/bronchitis, hyperventilatie, stress/burn-outklachten, hoge bloeddruk, snurken en slaapapneu. Anna Postma is Buteyko therapeut, aangesloten bij BTN (Buteyko Therapeuten Nederland) en heeft een praktijk in Heerenveen. Voor meer info kijk op healthybreathing.nl.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link