Stress en burn-out: deze supplementen bieden ondersteuning als je opgebrand bent

Body
burn out supplementen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
28.02.2022

Stress beïnvloedt verschillende belangrijke systemen in je lijf, zoals je stofwisseling en je slaap-waakritme. Herstellen van stress of een burn-out vraagt daarom om een holistische aanpak, die afgestemd is op jouw unieke behoeften. Supplementen kunnen daar een deel van uitmaken. Hieronder vertellen de founders van Natural Women Care, Tanja den Dunnen en Sabine Verhallen, je welke supplementen je het beste kunt gebruiken bij kortdurende stress, chronische stress en bij een burn-out. 

Stress en burn-out: deze supplementen bieden ondersteuning als je opgebrand bent

1. Kortdurende stress

Kortdurende stress is stress die je over het algemeen prima kunt opvangen met je (energie)reserves. Voorbeelden zijn deadlines, drukke weken of een spannende presentatie. Ben je heel erg gevoelig of is je reserve niet zo groot, dan kan dat een vervelend gejaagd gevoel geven, je je nachtrust kosten of tot piekeren leiden. In dat geval bieden de volgende supplementen ondersteuning.

Magnesium Bisglycinaat met Taurine

Magnesium is het ‘anti-stressmineraal’ en helpt je tot rust te komen. Hoe meer fysieke of mentale stress je hebt, hoe meer magnesium je verbruikt en dus nodig hebt. De best opneembare vorm is een magnesium bisglycinaat. Gekoppeld aan taurine met toevoeging van B6 vormt het een heel sterk synergetische combinatie voor optimale werking. Neem het voor het slapen gaan voor een diepere nachtrust, meer ontspanning en om meer uitgerust wakker te worden.

Adaptogenen

Adaptogenen zijn kruiden die helpen om je lichaam en met name je geest in balans te houden. Ze verhogen je weerbaarheid tegen stress en brengen het zenuw- en hormoonstelsel in evenwicht. Er zijn veel verschillende adaptogenen. Daarom is het fijn een combinatieproduct te gebruiken zoals een relaxformule.

2. Langdurige/chronische stress

Als stress langdurig aanhoudt heb je een probleem. Je lichaam geeft namelijk altijd voorrang aan alles wat met stress te maken heeft. Je staat dan in overlevingsstand en loopt het risico dat je energiereserve uiteindelijk ‘in het rood’ komt te staan. Klachten die daarbij horen zijn een gejaagd gevoel/onrust, sombere gevoelens, minder goed slapen of wakker liggen, een korter lontje hebben en minder willen ondernemen. Uiteraard is het dan belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Neem rust waar dat kan, zorg voor beweging zonder stress (denk aan wandelen) en eet zo gezond mogelijk (vermijd alcohol, suikers en koffie).

Energie support

Vaak is dit echter niet voldoende om echt weer op te laden. Je kunt ook dan een hoop steun hebben aan magnesium bisglycinaat met taurine en aan adaptogenen. Echter, als stress langer duurt is het raadzaam om extra vitaminen en mineralen toe te voegen. Dat kan door middel van een hooggedoseerde multi, maar je zou ook kunnen kiezen voor een combinatiemiddel zoals Stress & Energie Support. Deze bevat alle voedingsstoffen (vitaminen, mineralen en adaptogenen) om jou te ondersteunen. Deze kun je gebruiken zolang je het nodig hebt.

3. Burn-out

Als chronische stress te lang duurt loop je het risico op een burn-out. Je hebt dan geen flexibiliteit meer. Je meter staat voortdurend in het rood en alles is te veel. Werken gaat niet meer, je slaapt niet of niet goed, en voelt je mentaal constant overweldigd. In dit geval hebben de meeste mensen professionele hulp nodig. Ook qua supplementen heb je dan wat ‘stevigers’ nodig. Het eerste supplement dat onmisbaar is, is magnesium.

Ashwagandha

Ook Ashwagandha kan ondersteuning bieden bij een burn-out. Binnen de aryurveda staat Ashwaganda al eeuwen bekend om zijn sterke werking bij stress en vermoeidheid. Ashwagandha helpt bij de aanmaak van cortisol in je lichaam, waardoor je bijnieren rust krijgen, en geeft je rust in je hoofd. Ook werkt het kalmerend op je zenuwstel. Dit is met name in de eerste fase van een burn-out erg belangrijk.

Multivitamine

Omdat je al zo lang roofbouw gepleegd hebt voordat je in een burn-out terecht komt, is het heel belangrijk om de basis goed aan te vullen. Kies daarom voor een hooggedoseerde multi met actieve B-vitaminen en goed opneembare samenstelling.

Rhodiola en ginseng

Na een paar weken Ashwaganda, een multi en magnesium is het heel fijn om Rhodiola en Ginseng toe te voegen. Rhodiola en Ginseng geven je een blij gevoel en helpen bij het verhogen van je energie, weerstand, kracht en mentale capaciteit. In het begin van een burn0out kan dit soms te veel zijn. Daarom is het raadzaam om eerst met Ashwaganda te beginnen. Let op: adaptogenen liever niet gebruiken in combinatie met kalmeringsmiddelen en/of antidepressiva.

Over Natural Women Care

Natural Women Care is opgericht door Tanja den Dunnen & Sabine Verhallen. Zij leveren kwalitatief hoogwaardige natuurlijke supplementen. Ze zijn persoonlijk bereikbaar voor jou. Hun droom is om jou je energieker, gezonder en fitter te laten voelen. En dat op een relaxte manier, zonder poespas! Vragen? Laat het weten via support@naturalwomencare.nl.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.