Blauwe bessen: dit is wat er gebeurt als je elke dag een schaaltje eet

Body
bosbessen

In deze tijd van het jaar gaat er geen dag voorbij of ik eet blauwe bessen. Met een schaaltje van 150 gram krijg je namelijk niet alleen veel vezels, maar ook een flinke hoeveelheid vitamine C, vitamine K en mangaan binnen. Dat terwijl blauwe bessen relatief weinig calorieën bevatten.

Blauwe bessen: dit is wat er gebeurt als je elke dag een schaaltje eet

Hoe donkerder de kleur van groente of fruit, hoe gezonder. Hoe gezond moeten blauwe bessen dan wel niet zijn! Deze bessen danken hun diepblauwe kleur aan anthocyanen. Dit zijn kleurstoffen die donkerblauwe en paarse vruchten  en groentes zoals bosbessen, bietjes en rode kool niet alleen een mooie kleur kleur geven, maar óók werken als krachtige antioxidanten. Dat maakt bosbessen tot uiterst effectieve soldaatjes gespecialiseerd in het uitschakelen van vrije radicalen.

Weg met vrije radicalen

Vrije radicalen zijn agressieve stofjes die weefsel en cellen in je lichaam aantasten. Dit wordt ook wel ‘oxidatieve stress’ genoemd. Er zijn aanwijzingen dat oxidatieve stress na lange tijd mogelijk hart- en vaatziekten, schade aan je zenuwstelsel en zelfs kanker tot gevolg kan hebben. Ook werken vrije radicalen als een accelerator bij verouderingsprocessen. Kortom, hoe minder vrije radicalen er in je lichaam rondzwerven hoe beter. De snelste (en lekkerste!) manier om ze uit te schakelen is door het eten van een schaaltje blauwe bessen. Je snapt, bij ons thuis gaat de vlag uit als blauwe bessen in de bonus zijn:-).

3 voordelen van het eten van blauwe bessen

Nog niet overtuigd? Hieronder vind je 3 wetenschappelijk bewezen voordelen van het eten van blauwe bessen.

1) Weinig calorieën, extreem veel voedingsstoffen

De blauwe bes behoort tot de bessen met de meeste voedingsstoffen. Een schaaltje (150 gram) blauwe bessen bevat 4 gram vezels, vitamine C (24% van de ADH), vitamine K (36% van de ADH) en het mineraal mangaan (25% van de ADH). Omdat bessen voor ongeveer 85% uit water bestaan, bevatten ze relatief weinig calorieën (84 calorieën per schaaltje).

2) Een bron van vitamine K

Met een schaaltje blauwe bessen krijg je 36% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K binnen. Van alle 13 vitamines die er zijn, is vitamine K de minst bekende. Dat terwijl juist déze vitamine wetenschappelijk bewezen verjongende eigenschappen heeft. Zo brengt vitamine K je kalkhuishouding in balans. En dat zie je aan de buitenkant. Een ontregelde kalkhuishouding versnelt namelijk het verouderen van je huid, onder meer door het verkalken van elastinevezels. En het zijn de elastinevezels die je huid mooi soepel houden. Dit maakt blauwe bessen tot echte mooimakers.

3) Een bron van mangaan

Waar vitamine K de minst bekende vitamine is, is mangaan een van de minst bekende mineralen. Maar vergis je niet, mangaan is een razend belangrijk stofje. Het is goed voor de vorming van botten, de bescherming van lichaamscellen en de energievoorziening. Je lichaam bevat zo’n 10 mg mangaan. Het ligt opgeslagen in je lever, nieren, alvleesklier en botten. Zoals voor alle mineralen geldt, kan je lichaam zelf geen mangaan aanmaken. Je moet je stofje dus binnen zien te krijgen via je voeding. Met een schaaltje bosbessen heb je een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vast in the pocket.

Extra tip: bosbessenthee bij een blaasontsteking

bosbessen theeBosbessen kunnen verlichting bieden bij een blaasontsteking. Drink bij een blaasontsteking driemaal daags een kopje bosbessenthee. Voor de thee heb je 20 gram blaadjes nodig op een kwart liter gekookt water. Laat dit tien minuten trekken en zeef het even voor het drinken. Neem bij een aanhoudende blaasontsteking echter altijd contact op met je huisarts.

Nog even dit…

bosbessenBlauwe bessen zijn helaas één van de meest bespoten fruitsoorten ter wereld. Dat komt omdat ze een kwetsbaar gewas zijn. Net als frambozen raken blauwe bessen snel gekneusd of beschadigd. Omdat export goed te laten verlopen worden relatief veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Spoel de bessen dus goed af voordat je ze eet en kies als je portemonnee het toelaat voor biologische bessen. Of experimenteer met het telen van blauwe bessen in je eigen (moes)tuin. Om te kunnen oogsten, heb je alleen wel even geduld nodig. Een nieuwe blauwe bessenplant geeft pas na drie jaar bessen…

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link