videocam Heb jij al een Healthy Spring Box bemachtigd?

Richard de Leth: déze 2 rituelen zijn game changers voor je gezondheid

Body

Holistik
08.12.2023

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek onderschrijft dat wat onze voorouders allang wisten, maar wij soms vergeten: de natuur heeft een diepgaand helend effect op de mens. Wist je dat mensen die in ziekenhuizen uitzicht hebben op een bos of een park al sneller herstellen dan de patiënten die dit groene uitzicht niet hebben? Hetzelfde gezonde effect treedt op bij het kijken naar natuurfoto’s en -films. Uitkijken op groen vermindert ook gevoelens van angst en stress, verlaagt de hartslag en verbetert de stemming. En dan hebben we het nog niet gehad over wat natuurgeluiden, geuren en de elektrische lading van de aarde met je systeem kunnen doen… Richard de Leth, oprichter van leefstijlplatform OERsterk, vertelt je daar meer over. Ook deelt hij 2 rituelen waarmee jij je lijf en geest dagelijks kunt voorzien van een grote dosis natuurkracht.  

Richard de Leth: déze 2 rituelen zijn game changers voor je gezondheid

Richard: ‘Niet alleen het zien van de natuur levert gezondheidswinst op, ook het horen van natuurlijke geluiden is gunstig. Zo werken geluiden van een rivier en vogeltjes ontspannend. Natuurgeluiden worden dan ook steeds vaker therapeutisch ingezet. Verder kunnen natuurlijke geuren van bloemen of gemaaid gras prettig zijn voor ons. Uit onderzoeken blijkt dat zomerlucht en bijenwas blijdschap opwekken, en dat de geur van bloeiende planten voor kalmte, een betere stemming en meer alertheid zorgt. Tot slot versterken de etherische oliën van planten die je tijdens een boswandeling inademt je immuunsysteem. En zelfs als je etherische olie – zoals Hinoki Cypress – thuis via een diffuser verspreidt, versterkt dit je immuunsysteem. Etherische oliën kunnen trouwens ook depressie, angst en stress verminderen, en je bloeddruk verlagen.

Bosbaden en aarden voor een betere gezondheid

Kortom: buitenzijn in de natuur stimuleert je immuunsysteem en je zelfherstellende vermogen. Dat is toch bijzonder? In het ziekenhuis is dat geen overbodige luxe uiteraard en in het dagelijks leven ook niet. De interactie van de mens met de natuur – van bewegen buiten tot natuurlijke voeding – is ontworpen om je gezondheid te ondersteunen en te bevorderen. Niet zo gek, want als mens zijn we deel van de natuur. Dat vergeten we nog wel eens. Er zijn twee rituelen die bij uitstek geschikt om het contact met je natuurlijke aard te ervaren: bosbaden en aarden.

Bosbaden, wat is dat?

‘Shinrin-yoku’ is eind jaren ’80 in Japan uitgevonden. In het Nederlands betekent dit ‘bosbaden’. Het houdt simpelweg in dat je naar het bos gaat en de tijd neemt om contact te maken met de natuur om je heen. Je gaat dus eigenlijk een ‘bewuste’ boswandeling maken. Bosbaden heeft een ontspannend effect, wat zich volgens allerlei onderzoeken uit in:

  • Lagere cortisolniveaus in je speeksel.
  • Een lagere hartslag.
  • Een lagere bloeddruk: het verlaagt zowel je onder- als bovendruk.
  • Een lagere activiteit van de sympathicus (het onderdeel van je zenuwstelsel dat de stressreactie in gang zet) en juist een hogere activiteit van de parasympathicus (het onderdeel van je zenuwstelsel dat voor herstel zorgt).

Bosbaden heeft nog veel meer voordelen. Zo heeft het een positieve invloed op je psychologische welzijn en kan het op korte termijn mentale gezondheidsproblemen verlichten, met name angstige, onrustige gevoelens. Bovendien versterkt het de werking van je immuunsysteem, waardoor je beter beschermd bent tegen ziekteverwekkers. Dit komt door gunstige stofjes die we via boslucht inademen, fytonciden genoemd. Deze fytonciden worden door planten aangemaakt en aan de lucht afgegeven. Ze hebben een antimicrobiële werking en functioneren als afweersysteem van de planten tegen bederf en vraatzuchtige planteneters. En wij kunnen ze dus ook opsnuiven, zodat ze ook bij ons het immuunsysteem versterken. In de natuur, en dan vooral in het bos, laad je letterlijk je zelfherstellend vermogen (weer) op. Genoeg reden dus om regelmatig een boswandeling te maken.

Aarden om op te laden

Een ander ritueel, dat je trouwens mooi met bosbaden kunt combineren, is aarden. De mens heeft gedurende haar evolutie altijd contact met de aarde gehad. De oermens had geen schoenen zoals wij die nu aanhebben: onze voorouders liepen op hun blote voeten. Hoewel de latere jager-verzamelaars wel schoenen ontwikkelden, bleven zij veel contact met de aarde houden. Ze sliepen namelijk ook op de grond. Wij zijn het contact met de aarde bijna helemaal verloren. Iedere dag dragen we schoenen en slapen we op een bed met een matras. Lees ook: Dit zijn de 3 grootste slaapverstoorders van deze moderne tijd volgens Richard de Leth

Elektrische voeding

Om het gevolg daarvan goed te begrijpen wordt het even een beetje technisch. Het contactverlies met de aarde zorgt namelijk voor elektrische onevenwichtigheden in je lichaam. Het zorgt voor een opeenhoping van verstorende statische elektriciteit (positieve ladingen) en een elektronentekort in je lijf. Dit maakt je vatbaarder voor aandoeningen, omdat het tot een verstoord lichamelijk en mentaal functioneren en een verminderd welzijn leidt. Dat zit zo: Het oppervlak van de aarde heeft een natuurlijke negatieve elektrische lading. Deze elektrische lading, de elektronen en hun dagelijkse frequenties, zijn belangrijk voor dieren, planten en dus ook voor ons. Het is een vorm van ‘elektrische voeding’, om het zo maar te zeggen. Aarding zorgt ervoor dat de vrije elektronen van de aarde naar je lichaam worden overgebracht. Dit resulteert in snelle, soms onmiddellijke, veranderingen in lichamelijke processen.

Binnenshuis aarden

Aarden herstelt en onderhoudt in feite dus de natuurlijke elektrische balans in je lichaam en dat is essentieel voor je gezondheid, zo toont onderzoek aan. Gelukkig kun je je gemakkelijk ‘herverbinden’ met de aarde door op blote voeten buiten te lopen. Je hebt het misschien al weleens ervaren – zonder dat je het doorhad – zodra je op het strand je schoenen uittrok en het zand onder je voeten voelde. Nu is het in de winter natuurlijk wat lastiger om op blote voeten buiten te lopen. Maar daar is een oplossing voor, je hebt namelijk hele mooie aardingssystemen, zoals aardingsmatten en aardingslakens. Hiermee kun je jezelf binnenshuis aarden. Hieronder zie je de gezondheidsvoordelen van aarden op een rijtje.

Afbeelding uit De Gouden Gezondheidsgids van drs. Richard de Leth en Ruud Rotteveel, MSc.

Profiteer van je dag

Samenvattend kunnen de volgende tips je helpen het meeste uit je dag te halen en in verbinding te blijven met de natuur:

  • Ga naar buiten en stel jezelf aan zonlicht bloot. Doe dit alleen het eerste kwartier zonder zonnebrandcrème voor een flinke vitamine D boost. Dit advies geldt vanaf april tot eind september, dan is de zon sterk genoeg voor de aanmaak van vitamine D.
  • Slik een vitamine D-supplement, in ieder geval van oktober tot en met maart.
  • Her-verbind jezelf met de natuur! Maak regelmatig boswandelingen en strandwandelingen.
  • Zorg voor aarding door op blote voeten buiten te lopen – zodra het weer het toelaat natuurlijk.
  • Haal de natuur in huis. Zet planten in je huis, verspreid etherische oliën met een diffuser, hang natuurfoto’s op, kijk natuurfilms en speel natuurgeluiden af (bijvoorbeeld via YouTube). Meer contact met natuur versterkt jouw fysieke en mentale gezondheid. Het zorgt ervoor dat je overdag lekkerder in je vel zit.’

Online programma Lekker(der) in je vel 

Wil jij in 4 weken werken aan een een duurzame betere stemming? Check dan het online programma Lekker(der) in je vel van drs. Richard de Leth, oprichter van het leefstijlplatform OERsterk en inmiddels auteur van 12 bestseller boeken over voeding en leefstijl. Het programma kost €97 en is inclusief veel waardevolle bonussen. Alle informatie vind je via deze link.

Bronnen:

Hansen, M. M., Jones, R., & Tocchini, K. (2017). Shinrin-yoku (forest bathing) and nature therapy: A state-of-the-art review. International journal of environmental research and public health, 14(8), 851.

Franco, L. S., Shanahan, D. F., & Fuller, R. A. (2017). A review of the benefits of nature experiences: more than meets the eye. International journal of environmental research and public health, 14(8), 864.

Li, Q., Kobayashi, M., Wakayama, Y., Inagaki, H., Katsumata, M., Hirata, Y., … & Miyazaki, Y. (2009). Effect of phytoncide from trees on human natural killer cell function. International journal of immunopathology and pharmacology, 22(4), 951-959.

Franco, L. S., Shanahan, D. F., & Fuller, R. A. (2017). A review of the benefits of nature experiences: more than meets the eye. International journal of environmental research and public health, 14(8), 864.

Antonelli, M., Barbieri, G., & Donelli, D. (2019). Effects of forest bathing (shinrin-yoku) on levels of cortisol as a stress biomarker: a systematic review and meta-analysis. International journal of biometeorology, 63(8), 1117-1134.

Ideno, Y., Hayashi, K., Abe, Y., Ueda, K., Iso, H., Noda, M., … & Suzuki, S. (2017). Blood pressure-lowering effect of Shinrin-yoku (Forest bathing): a systematic review and meta-analysis. BMC complementary and alternative medicine, 17(1), 1-12.

Park, B. J., Tsunetsugu, Y., Kasetani, T., Kagawa, T., & Miyazaki, Y. (2010). The physiological effects of Shinrin-yoku (taking in the forest atmosphere or forest bathing): evidence from field experiments in 24 forests across Japan. Environmental health and preventive medicine, 15(1), 18.

Ideno, Y., Hayashi, K., Abe, Y., Ueda, K., Iso, H., Noda, M., … & Suzuki, S. (2017). Blood pressure-lowering effect of Shinrin-yoku (Forest bathing): a systematic review and meta-analysis. BMC complementary and alternative medicine, 17(1), 409.

Lee, J., Park, B. J., Tsunetsugu, Y., Ohira, T., Kagawa, T., & Miyazaki, Y. (2011). Effect of forest bathing on physiological and psychological responses in young Japanese male subjects. Public health, 125(2), 93-100.

Kotera, Y., Richardson, M., & Sheffield, D. (2020). Effects of Shinrin-Yoku (forest bathing) and nature therapy on mental health: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-25.

Li, Q., Morimoto, K., Nakadai, A., Inagaki, H., Katsumata, M., Shimizu, T., … & Kagawa, T. (2007). Forest bathing enhances human natural killer activity and expression of anti-cancer proteins. International journal of immunopathology and pharmacology, 20(2_suppl), 3-8.

Li, Q., Nakadai, A., Matsushima, H., Miyazaki, Y., Krensky, A. M., Kawada, T., & Morimoto, K. (2006). Phytoncides (wood essential oils) induce human natural killer cell activity. Immunopharmacology and immunotoxicology, 28(2), 319-333.

Franco, L. S., Shanahan, D. F., & Fuller, R. A. (2017). A review of the benefits of nature experiences: more than meets the eye. International journal of environmental research and public health, 14(8), 864.

Menigoz, W., Latz, T. T., Ely, R. A., Kamei, C., Melvin, G., & Sinatra, D. (2020). Integrative and lifestyle medicine strategies should include Earthing (grounding): Review of research evidence and clinical observations. EXPLORE, 16(3), 152-160.

Chevalier, G., Sinatra, S. T., Oschman, J. L., Sokal, K., & Sokal, P. (2012). Earthing: health implications of reconnecting the human body to the earth’s surface electrons. Journal of environmental and public health, 2012.

Chevalier, G., Sinatra, S. T., Oschman, J. L., & Delany, R. M. (2013). Earthing (grounding) the human body reduces blood viscosity—a major factor in cardiovascular disease. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 19(2), 102-110.

Ghaly, M., & Teplitz, D. (2004). The biologic effects of grounding the human body during sleep as measured by cortisol levels and subjective reporting of sleep, pain, and stress. Journal of Alternative & Complementary Medicine, 10(5), 767-776

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Gratis e-book en 10 minuten magic moon music.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.