Slaap-expert legt uit: dit is de schrikbarend grote impact van blauw licht op je slaap

Body
Slaap-expert legt uit: dit is de schrikbarend grote impact van blauw licht op je slaap
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
29.05.2019

Melatonine is een slaaphormoon dat ‘s nachts in je pijnappelklier wordt aangemaakt. Het is essentieel voor het functioneren van je biologische klok en maakt dat je lichaam ‘op tijd’ loopt met het ritme van dag en nacht. Het zorgt ervoor dat we ontspannen in een diepe slaap vallen. Het stuurt ook het herstel en de opbouw van het lichaam aan. Beter worden als je ziek bent, spieren bouwen en nog talloze andere herstelfuncties vinden in je slaap plaats, dankzij melatonine. Kortom, melatonine is wonderspul. En de productie ervan wil je zo min mogelijk verstoren. Helaas zijn er tegenwoordig allerlei zaken die de melatonineproductie van de rails jagen, waaronder blauw licht afkomstig van alle beeldschermen waar we de hele dag mee communiceren. Slaap-expert Anouk Puister van Happy Sleeper vertelt je er graag meer over. 

Slaap-expert legt uit: dit is de impact van blauw licht op je slaap

Anouk: ‘Vorig jaar was ik op zoek naar een nieuwe bril en toe aan nieuwe lenzen. Tijdens mijn oogmeting bij de opticien sprak ik over mijn vermoeide ogen, last van een fel computerscherm (ik heb grote pupillen en zet de helderheid altijd al lager dan iedereen bij ons thuis) en over verminderd zicht als ik ’s avonds moet rijden. Met daarbij de vraag wat er aan te doen is met betrekking tot de keuze voor lenzen of een bril. Mijn opticien begon over het effect van blauw licht op mijn ogen, oogvermoeidheid en slapeloosheid. Interessante materie dacht ik gelijk!

Oogklachten door felle schermen

Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gebruiken we schermen, groot en klein, zowel op het werk als privé. En omdat de afstand bij het gebruik van de meeste apparaten vrij beperkt is, worden je ogen in toenemende mate blootgesteld aan licht dat door beeldschermen wordt uitgestraald. Bovendien worden je ogen dan ook intensief gebruikt en moeten ze voortdurend wisselen tussen foto’s, illustraties, tekst en bewegende beelden. En dat vaak razendsnel. Het is dan ook niet vreemd dat er klachten zijn als geïrriteerde ogen, droge ogen, wazig zicht, hoofdpijn, pijn in rug/nek/schouders en vermoeidheid. Alle LCD en LED schermen verspreiden kunstlicht en een onderdeel van dit licht is blauw licht, bekend als High Energy Visible Light (HEV), ofwel ‘hoog energetisch zichtbaar licht’. Naarmate de kwaliteit van onze schermen toeneemt, verspreiden ze ook meer blauw licht.

Blauw licht onderdrukt aanmaak melatonine

Blauw licht is op zich een natuurlijk verschijnsel. Het is ook aanwezig in daglicht en het helpt je wakker te blijven. ’s Avonds als de zon ondergaat, wordt het licht meer rood en krijgen je hersenen een seintje voor de aanmaak van melatonine, ook wel het slaaphormoon genoemd. Je lichaam krijgt dus een natuurlijk reminder dat het zich klaar mag gaan maken voor de nacht. Blauw licht onderdrukt echter de aanmaak van melatonine. Door het gebruik van felle schermen in de avond en blootstelling aan veel blauw (kunst)licht kun je je slaap-waak-ritme in de war brengen en dit kan het normale proces van in slaap vallen vertragen. Nogmaals kán, want het RIVM rapport van maart 2019 laat ook wat anders zien; de lichtintensiteit van schermen is minder verontrustend dan je misschien zou denken. Wát je doet op je smartphone zou weleens de belangrijkste reden kunnen zijn of je moeilijk in slaap komt of niet. En omgevingslicht is minstens zo belangrijk als het schermlicht.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Ik help mijn ogen en brein overdag al door mijn schermen iets ‘warmer’ te kleuren, dat kijkt ook veel rustiger. En in de avond na 21.00 uur dimmen we automatisch onze lampen in huis. Dat werkt echt! Overdag rustiger kijken en verminderde blootstelling aan blauw kunstlicht, geeft in de avond gehoor aan mijn natuurlijke ritme en lukt het me om te luisteren naar mijn biologische klok. Daardoor lig ik ‘s avonds op tijd in bed en sta ik ’s ochtends uitgerust op.

Instellen nachtmodus op je computer

Zie hieronder een sreenshot van mijn beeldscherm instelling (Apple > systeemvoorkeuren > beeldschermen > Nightshift setting). Je kunt ervoor kiezen om dit vanaf zonsondergang in te stellen. Dan kleurt je beeldscherm automatisch warmer na zonsondergang. Of je kunt, zoals ik, kiezen voor een manuele instelling. Deze instelling gebruik ik ook standaard op mijn telefoon.

Bril met BlueControl

Voor brildragers is er ook nog een andere oplossing voor vermoeide ogen. Onderzoek heeft aangetoond dat 83% van de brildragers oogklachten ervaart bij het gebruik van digitale apparaten. Voor deze grote groep is een blauwlicht-filter-bril mogelijk een ideale oplossing. Dan filter je niet alleen het licht van je schermen, maar ook gedurende de dag. Mijn opticien tipte HOYA, één van de grootste wereldwijde leveranciers van oogoptiek oplossingen is in Azië al grootleverancier van brillenglazen met BlueControl. Deze coating neutraliseert het blauwe licht dat door schermen wordt uitgestraald, waardoor vermoeidheid en overbelasting van ogen wordt voorkomen en je zicht comfortabeler wordt’. Kijk voor meer informatie over Happy Sleeper en founder Anouk Puister op happysleeper.nl.

BEN JE EEN SLECHTE SLAPER? DEZE REMEDIES HELPEN:

Doe deze Yoga Nidra speciaal voor ter bevordering van een betere nachtrust
Door deze meditatie muziek komen je hersenen in een lagere, ontspannen frequentie 
Slapen met stenen: deze 5 kristallen mogen mee in bed
Zo werkt je slaap als spirituele versneller
Tryptofaan: waarom dit aminozuur een grondstof is voor goed slapen
Dit zijn de 9 verborgen tekenen van een chronisch slaaptekort…

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link