Dit is wat er in je lijf gebeurt als je elke 30 minuten uit je stoel komt

Body
bewegen 30 minuten gezondheid

We vroegen topsporter en eco-veganistische fruitariër Janneke van der Meulen om in de bewegingsmaterie te duiken. Want waarom is elke 30 minuten bewegen nou zo ontzettend gezond en wat wordt er precies bedoeld met bewegen? Het klinkt zo onpraktisch op een doordeweekse werkdag… In elk geval is bewegen alles behalve sporten tot je erbij neervalt. Janneke is overigens zelf dol op sporten. Al is het buiten bloody-hot, zij gaat ervoor. Toch pleit ze vooral voor meer beweging gedurende de dag élk half uur. In dit artikel legt ze uit hoe je dat implementeert in je leven en wat de gezondheidsvoordelen van bewegen zijn volgens een aantal wetenschappelijke onderzoeken*. 

Niet langer dan 30 minuten stilzitten

De lijst met redenen van hoe belangrijk bewegen is, is eindeloos. Draaien we het om naar hoe belangrijk stilzitten is, zijn we snel klaar. Die zijn er niet. Stilzitten is ronduit slecht. Voor alles. Ze noemen het ook wel het nieuwe roken. Na 40 minuten stilzitten zonder gebruik te maken van je spieren verslechteren namelijk direct alle (!) lichaamsfuncties in je lijf. De glucose-opname daalt drastisch en zo ook je metabolisme, wat de snelheid bepaalt waarmee je calorieën verbrandt. Voor iedereen – ongeacht leeftijd – is het constant bewegen super belangrijk voor een optimale gezondheid van al je organen en ook hét geheim om slank te blijven. Met dit bewegen bedoel ik dus niet drie keer per week een uur sporten, maar ieder half uur even een glas water pakken, om ervoor te zorgen dat je het half uur daarna een loopje naar de wc hebt. Of de trap te nemen op je werk en in de winkel, de boodschappen lopend te halen en als je in een vergadering of vliegtuig zit regelmatig al je spieren aan te spannen. Alles wat je maar kunt bedenken om je spieren in actie te krijgen, zodat je niet langer dan 30 minuten stil zit.

Minder buikvet door simpel bewegen

Een onderzoek uit 2008 liet zien dat de mensen die het langdurig zitten het vaakst onderbraken met simpele dingen zoals even een stukje lopen, de smalste tailles hadden en minder vet rondom hun cellen hadden. Een blik over de wereld bevestigt dit: de gelukkigste en oudste mensen op aarde sporten niet, maar wandelen en bewegen wel de hele dag (buiten). Uit een meta-analyse van 2014 kwam zelfs naar voren dat mensen die de gehele dag door veel bewegen, een veel lagere kans op welvaartsziekten hadden, inclusief kanker. Heftig? Wellicht wel logisch. Als je beweegt krijgen al je cellen meer zuurstof en voedingsstoffen aangeleverd en worden afvalstoffen beter ‘opgeruimd’. Uit een review uit 2015 blijkt dat veel stilzitten gelinkt is aan ongezonde eetgewoontes. Van de regen in de drup dus. Dit is overigens zo’n studie die mij ook weer even kritisch naar mijn eigen gedrag laat kijken. Klopt het dat ik al bewegende, eerder zin heb in vers en fruitig eten? En dat ik stilzittend achter de laptop veel sneller, onbewust, een pak rijstwafels leeg eet? Okay, direct maar even naar de wc lopen dan. Daarna, een meloentje eten. En de schillen direct buiten in de compostemmer gooien. Hoppaah, in the pocket die meters! Wandel, sta, spring en dans dus zo vaak en zoveel je kunt. In Nederland pakken we al snel de fiets. Super goed, altijd beter dan de auto. Maar kleinere stukken te voet afleggen zoals naar de winkel, de bus- of tramhalte of het treinstation kosten vaak maar ietsje meer tijd en leveren gigantisch veel op voor het lichaam. Hoe meer momenten rechtop wandelend je kunt toevoegen aan je dag, hoe beter. Daar gaan al je organen en vooral je darmen en je huid je onwijs dankbaar voor zijn.

Hoe vergroot je de zin om te bewegen?

EET LEVEND: Voel je je bijvoorbeeld de hele tijd moe en heb je geen zin om te bewegen of te trainen, dan is de kans groot dat al je energie naar je primaire levensfuncties gaat. Het kan zijn de je voedingspatroon al zo veel energie kost dat je lichaam je, om jou te beschermen, veilig op de bank houdt. Probeer meer levende voeding te eten, je zult je ook snel levendiger voelen. Eenmaal in beweging maak je makkelijker gezondere keuzes en die ondersteunen je weer meer te bewegen.
EET LOW-FAT: Deze klinkt raar, maar minder vet in je systeem creëert meer activiteit van je mitochondriën: een moeilijk woord voor energiecentrales van je cellen, waardoor je meer zin je hebt om te bewegen. Onderzoekers kwamen hier achter toen ze een aantal wat dikkere ouderen, op een low-fat dieet zetten. Door een stofwisselingsonderzoek werd er gemeten hoe goed die mitochondriën werkten. Vervolgens kregen de ouderen de opdracht om alle dierlijke producten en geraffineerde vetten en oliën uit hun menu te schrappen. Na enkele weken viel het op dat de energiecentrales van de cellen ineens veel beter werkten, met als resultaat dat de ouderen zin kregen om te bewegen. In een low-fat dieet met veel vers fruit, bessen, bladgroen, kiemen en kruiden kunnen je mitochondriën optimaal hun werk doen. Hierdoor komt er veel energie vrij voor bewegen. Een zelfde hoeveelheid calorieën vanuit ‘dode’ voeding zet je mitochondriën uit waardoor bewegen ineens op karakter moet. Of gewoon even lekker wordt uitgesteld…

Geluksstofjes oproepen met 30 minuten wandelen

O ja, en over al die belangrijke geluksstofjes (zoals serotonine, enorfine en dopamine) die vrijkomen bij bewegen hoef ik niet eens te beginnen. Iedereen kent het gevoel dat je geen zin hebt om te sporten/bewegen, dan tóch gaat, en je daarna herboren voelt. We zijn gemaakt om te bewegen, ons lichaam is ervoor ontworpen. Al onze organen, inclusief onze hersenen, functioneren gewoon beter bij regelmatig een nieuwe shot zuurstof en voedingsstoffen en die komen vooral binnen als je beweegt. Zo zie je dat een dagelijkse korte wandeling van 30 minuten een prima alternatief is voor de zweetsessies in de sportschool. Of doe ze gewoon allebei. Je lichaam zal je dankbaar zijn. En begin! Eenmaal in beweging blijf je makkelijker bewegen. Doe je mee? 10 airsquats? Lekker hoor! Kijk voor meer info op jannekevandermeulen.nl.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

*Bronvermelding: mocht je geinteresseerd zijn in de bronnen die Janneke aanboorde voor dit artikel? Contact haar via janneke@jannekevandermeulen.nl.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link