Heb jij een chronisch slaaptekort? Dit zijn de 9 verborgen signalen…

Body
slecht slapen, moe, signalen slaaptekort, happy sleeper, anouk puister
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
01.05.2019

Ken je dat zware, uitgeputte gevoel na een slapeloze nacht? Nou veroorzaakt één slechte nacht natuurlijk nog geen grote ramp. Maar wat nu als je regelmatig onrustige nachten maakt en moe opstaan de standaard wordt? We leven momenteel in een maatschappij met veel prikkels en de druk die ons wordt opgelegd (of die we onszelf opleggen) is groot. Hoe je omgaat met die druk is voor iedereen verschillend. Één ding is in ieder geval heel belangrijk en dat is goed voor jezelf zorgen. Dat doe je onder andere door goed te slapen, want juist in je slaap zit je herstel. Anouk Puister is founder van Happy Sleeper. Het is haar missie om jouw bewustzijn over slapen, rust en herstel te vergroten zodat een goede nachtrust eerder de standaard wordt dan een uitzondering. Deze 9 signalen geven je volgens Anouk inzicht of je momenteel lijdt aan een verborgen slaaptekort… 

Heb jij een chronisch slaaptekort? Dit zijn de 9 verborgen signalen…

slecht slapen, moe, signalen slaaptekort, happy sleeper, anouk puisterAnouk: “Regelmatig en voldoende slapen is cruciaal, vooral ook omdat ons leven steeds drukker wordt. Veel mensen voelen zich overprikkeld. En overmatige overprikkeling kan resulteren in een burn-out. Ik ben niet naïf, een burn-out is meestal een optelsom en alleen slaaptekort is geen oorzaak. Maar slaaptekort verhoogt wél het risico op depressieve gevoelens, angstgevoelens en is bijzonder reactief op stress. Heb je stress dan slaap je vaak minder en slechter en voilá, daar is de vicieuze cirkel.

Bewezen richtlijnen voor goede slaap

Als je goed slaapt, voel je je vitaal, veerkrachtig en sterk en ben je in staat betere beslissingen te nemen. Een richtlijn voor goede slaap is dit:
– Je maakt nachten van gemiddeld 7-9 uur.
– Als je gaat liggen val je binnen ongeveer 30 minuten in slaap.
– Je slaapt rustig door zonder lange onderbrekingen.
– Je wordt ’s ochtends met een uitgerust gevoel wakker.

Dit lijstje van 9 belangrijke ‘verborgen’ signalen van slaaptekort is voor mij heel herkenbaar. Met de inzichten van nu adviseer ik je deze signalen niet te negeren en zie ze als motivatie om op tijd naar bed te gaan en goed voor jezelf te zorgen. Als je jezelf hierin herkent, ga dan vanaf nu elke dag een half uurtje eerder naar bed dan je normaal zou gaan en kijk hoe je je dan gaat voelen. Ironisch genoeg is fysieke vermoeidheid niet eens het eerste sterke signaal van slaaptekort. Er gebeuren veel dingen in je lijf als je minder goed of te kort slaapt:

1. Je bent emotioneel gevoeliger dan voorheen
Als je merkt dat je een korter lontje hebt dan normaal of onverwacht vaker huilt.

2. Je bent gewend geraakt aan een vermoeid gevoel en vindt het inmiddels acceptabel
Realiseer je dat een vermoeid gevoel niet gewoon is. Als je wakker wordt, mag je je echt uitgerust voelen. Ook met een drukke baan en een jong gezin. Juist dan!

3. Je hebt moeite om je te focussen op je werk 
Als je niet goed slaapt ben je minder goed in staat complexe processen te beoordelen. Je bent minder scherp en dus minder goed in staat je mailbox te beheren, te prioriteren en budget beslissingen te nemen.

4. Je vergeet belangrijke zaken
Zoals een verjaardag of je weet niet meer waar je je portemonnaie of sleutels hebt gelaten.

5. Je hebt een lagere weerstand
Je pakt heel onhandig bijna elk virus mee en het duurt lang voor je je weer fit voelt.

6. Je vindt het moeilijk om keuzes te maken 
Slaaptekort kan van invloed zijn op snelheid en cognitieve verwerking in je brein. Dus het beheer van tijd en efficiëntie kan een stuk moeilijker worden.

7. Je hebt de neiging om vaker onnodig te botsen
Je stoot net wat vaker met je knie onhandig tegen een tafel, je zwaait je arm tegen een deurpost, je struikelt over stoepjes, je laat dingen vallen en je bent minder scherp in het verkeer.

8. Je hebt een droge huid
Je huid is het grootste orgaan van het lichaam en het kan je veel vertellen over wat er intern gebeurt. Als je niet genoeg slaapt, kun je dat aan je huid zien, bijvoorbeeld in droogte, acne of extra rimpels.

9. Je buik voelt ongemakkelijk
Slaaptekort brengt je natuurlijke spijsvertering in de war. Je hebt last van obstipatie, een opgeblazen of algeheel ongemakkelijk gevoel.

Door goed voor jezelf te zorgen in de vorm van een persoonlijk avondritueel en genoeg slaap kun je een overmatig overprikkeld gevoel beperken en misschien zelfs wel een burn-out voorkomen. Realiseer je dat het effect van eerder naar bed gaan en betere nachten maken langer op zich laat wachten dan je wellicht wenst. Elke nacht is er één, dus begin gewoon maar vanavond. En kijk of het morgen weer lukt. Ook jij kúnt met je ogen dicht een groter geluk bereiken. Ik ben het bewijs”. Kijk voor meer informatie over Happy Sleeper en founder Anouk Puister op happysleeper.nl.

Ben je een slechte slaper? Deze remedies helpen:

Doe deze Yoga Nidra speciaal voor ter bevordering van een betere nachtrust
Door deze meditatie muziek komen je hersenen in een lagere, ontspannen frequentie 
Slapen met stenen: deze 5 kristallen mogen mee in bed
Zo werkt je slaap als spirituele versneller
Tryptofaan: waarom dit aminozuur een grondstof is voor goed slapen

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link