Ashwagandha: dit is hoe deze Ayurvedische krachtpatser direct helpt bij stress

Body
ashwagandha stress

Het is een prachtige naam, ashwagandha, maar wat is het eigenlijk? Ashwaganda is een struik die vooral in India voorkomt. De wortels ervan worden al duizenden jaren gebruikt door Ayurvedische genezers en hebben een krachtige werking. Zo doet ashwagandha wonderen bij stress. 

Ashwagandha: dit is hoe deze Ayurvedische krachtpatser helpt bij stress

De naam Ashwaganda komt uit het Sanskriet. Ashwa betekent ‘paard’ en gandha staat voor ‘geur’. De naam verwijst naar de nogal typische geur van de verse wortel. Binnen de ayurvedische geneeskunde wordt ashwagandha – en dan vooral de wortel –  al meer dan 4000 jaar gebruikt. De wortel heeft dan ook een bijzonder krachtige werking. Er zijn diversen onderzoeken geweest naar de effecten van ashwagandha. Wat daar uit blijkt is dat de wortel goed werkt als je last hebt van stress.

Ashwaganda en stress

Stress zorgt ervoor dat er vrije radicalen vrijkomen in je lichaam. Vrije radicalen zijn zogenaamde ‘bijproducten’ van je stofwisseling. Ze veroorzaken schade aan je cellen en je weefsel. Dit wordt oxidatieve stress genoemd. Oxidatieve stress is niet bepaald iets om je op te verheugen. Want als iéts je veroudering een flinke zet in verkeerde richting geeft dan is het wel oxidatieve stress. Als vrije radicalen de bad guys zijn, dan zijn anti-onxidanten de good guys. Ze hebben maar één missie: het aantal radicalen dat schade kan aanbrengen in jouw lijf binnen de perken te houden. En laat Ashwaganda nou een enorm sterke anti-oxidant zijn!

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Natuurlijk middel

Maar ashwaganda is meer dan een krachtpatser in de strijd tegen vrije radicalen. Onderzoekers van de universiteit van Leipzig hebben gekeken naar het effect van ashwagandha op de hersenen. Wat blijkt is dat de wortel de activiteit van neurotransmitters en het cognitieve vermogen vergroot. Ook verbetert ashwagandha je geheugen. En er is meer goed nieuws. Amerikaans onderzoek – uitgevoerd door het Texas Health Science Center – wijst uit dat ashwagandha een gunstig effect heeft op depressies en angst. Ashwagandha schijnt zelfs even krachtig te zijn als lorazepam, een spierontspanner die wordt voorgeschreven om angst te bestrijden. Omdat ashwagandha een natuurlijk middel is gaat gebruik ervan niet gepaard met allerlei bijwerkingen van chemische medicijnen zoals lorazepam. Een groot voordeel als je het mij vraagt.

Veiligheid van Ashwagandha

Ashwagandha wordt binnen de ayurveda al zo lang gebruikt dat je met zekerheid kunt stellen dat het een veilig product is. Zelf slik ik biologische ashwagandha-KSM van een Nederlands kwaliteitsmerk. Let er wel op dat gebruik van ashwagandha invloed kan hebben op de werking van andere geneesmiddelen. Zo kunnen benzodiazepinen en antidepressiva een interactie hebben ashwaganda. Vraag dit voor de zekerheid na bij je huisarts. Heb je last van (zware) depressies en angststoornissen? Raadpleeg dan sowieso je huisarts. Op eigen houtje experimenteren met krachtige kruiden en supplementen is nooit een goed idee.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link