Ashwagandha: zo helpt deze Ayurvedische krachtpatser direct bij stress en vermoeidheid

Body
ashwangandha
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
08.11.2022

Het is een prachtige naam, ashwagandha, maar wat is het eigenlijk? Ashwaganda is een struik die vooral in India voorkomt. De wortels ervan worden al duizenden jaren gebruikt door Ayurvedische genezers en hebben een krachtige werking. Zo doet ashwagandha wonderen bij stress. 

Ashwagandha: zo helpt deze Ayurvedische krachtpatser direct bij stress en vermoeidheid

De naam Ashwaganda komt uit het Sanskriet. Ashwa betekent ‘paard’ en gandha staat voor ‘geur’. De naam verwijst naar de nogal typische geur van de verse wortel. Binnen de ayurvedische geneeskunde wordt ashwagandha – en dan vooral de wortel –  al meer dan 4000 jaar gebruikt. De wortel heeft dan een bijzonder krachtige adaptogene werking. Dit betekent dat ashwangandha je lichaam ‘scant’ op fysiologische processen die niet harmonieus verlopen om vervolgens de balans te herstellen. De wortel werkt dus als het ware precies dáár waar het ‘t meest nodig is.

Ashwagandha en stress

Uit onderzoek blijkt dat ashwagandha vooral goed werkt als je last hebt van stress. Stress zorgt ervoor dat er vrije radicalen vrijkomen in je lichaam. Vrije radicalen zijn zogenaamde ‘bijproducten’ van je stofwisseling. Ze veroorzaken schade aan je cellen en je weefsel. Dit wordt oxidatieve stress genoemd; niet bepaald iets om je op te verheugen. Want als iéts je veroudering een flinke zet in verkeerde richting geeft dan is het wel oxidatieve stress. Als vrije radicalen de bad guys zijn, dan zijn antioxidanten de good guys. Ze hebben maar één missie: het aantal vrije radicalen dat schade kan aanbrengen in jouw lijf binnen de perken te houden. En laat ashwagandha nou een enorm sterke antioxidant zijn!

Natuurlijk middel

Maar ashwagandha is meer dan een krachtpatser in de strijd tegen vrije radicalen. Onderzoekers van de universiteit van Leipzig hebben gekeken naar het effect ervan op de hersenen. Wat blijkt is dat de wortel de activiteit van neurotransmitters en het cognitieve vermogen vergroot. Ook verbetert ashwagandha je geheugen. En er is meer goed nieuws. Amerikaans onderzoek – uitgevoerd door het Texas Health Science Center – wijst uit dat ashwagandha een gunstig effect kan hebben op verminderen van depressies en angst.

Physalis Ashwagandha Forte

De snelst manier om te profiteren van de heilzame werking van ashwagandha is door het slikken van een supplement Physalis Ashwagandha Forte kan je helpen je energiepeil te boosten, je stresslevels te verlagen en je nachtrust te verbeteren. Dit vegan supplement bevat KSM- 66. Dit is ’s werelds meest onderzochte, meest duurzame en veiligste breedspectrum ashwagandha-extract, waarvan de doeltreffendheid klinisch is bewezen. Het ondersteunt je psychologische en fysieke aanpassingsvermogen zodat je beter om kunt gaan met stress. Je wordt er rustiger van en tegelijkertijd verbetert het de concentratie. En dat niet alleen: uit klinisch onderzoek is naar voren gekomen dat adaptogenen zoals ashwagandha voor meer energie zorgen, de alertheid en sportprestaties verbeteren en bijdragen aan een gezonde nachtrust.

Clean Label

Ashwagandha

Physalis voedingssupplementen hebben een Clean Label. Dit houdt in dat producten met dit label géén kunstmatige kleur-, bewaar-, smaak-, zoetstoffen, lactose, gist of gluten bevatten. Ze zijn minimaal bewerkt en voorzien van een vereenvoudigde ingrediëntenlijst met een ondubbelzinnige en volledige vermelding van elk ingrediënt.

Veilige suppletie

Let er wel op dat gebruik van ashwagandha invloed kan hebben op de werking van andere geneesmiddelen. Zo kunnen benzodiazepinen en antidepressiva een interactie hebben met ashwaganda. Vraag dit voor de zekerheid na bij je huisarts. Heb je last van (zware) depressies en angststoornissen? Raadpleeg dan sowieso je huisarts. Op eigen houtje experimenteren met krachtige supplementen is dan geen goed idee.

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Physalis. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Benieuwd naar deze visie? Lees dan dit artikel over hoe wij een eerlijke boterham verdienen met ons platform, waardoor Holistik gratis toegankelijk kan blijven voor iedereen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.