3 tips van een natuurvoedingsadviseur om sneller te herstellen na je bevalling

Body
Desirée Domacassé, Daisy's yellow Pepper, zwangerschap

Het vergeten vierde trimester is de periode van rust, regelmaat en reinheid na je bevalling die we meestal niet in acht nemen. Desirée Domacassé is natuurvoedingsadviseur met een achtergrond in biomedische wetenschappen. Ze helpt vrouwen in het terugvinden van hun energie na de zwangerschap. Eerder verscheen deel 1 van haar column, over hoe je je tijdens de zwangerschap kunt voorbereiden op het herstel daarna. Dit is deel 2. 

Deze 3 tips van een natuurvoedingsadviseur helpen om sneller te herstellen na je bevalling

Desirée Domacassé, Daisy's yellow Pepper, zwangerschapDesirée: Het is begrijpelijk dat de bevalling en de voorbereidingen op de baby, je het meest bezighouden tijdens je zwangerschap. Dit is tevens het begin van één van de mooiste eigenschappen van een moeder; jezelf op onzelfzuchtige weg kunnen cijferen voor je gezin. Maar als jij op je tandvlees rondloopt, heb je niks te geven. Gelukkig zijn er 3 dingen die je al kunt doen tijdens je zwangerschap om het herstel daarna te bevorderen. Laatst besprak ik punt 1: hoe je je kunt indekken tegen stress. Vandaag: het belang van slaap hygiëne en communicatie met je partner.

Slaap hygiëne

Ik vertel je niks nieuws als ik zeg dat je een stuk minder gaat slapen met een baby. En dat zonder slaap het een stuk lastiger is om goed te functioneren. Alles is beter wanneer je uitgerust bent. Je hebt meer geduld, voelt je gelukkiger, je geheugen werkt beter, je voelt je gezonder, je huid gaat stralen om maar een paar voordelen op te noemen. Helaas is slaap zeker tijdens de eerste maanden niet vanzelfsprekend. Hier geldt ‘pakken wat je pakken kan’. Maar er is meer nieuws. Ook al heb je weinig controle over hoeveel je slaapt. Je kan wel iets doen aan je slaapkwaliteit. Daarmee bedoel ik hoe diep je slaapt, hoe snel je in slaap valt en daardoor meer positieve effecten ervaart van het weinige slaap dat je zal krijgen. En mocht je al een gebrek aan slaap tijdens je zwangerschap ervaren, dan is je slaapkwaliteit verbeteren gelijk gunstig.

Slaaproutine opbouwen

Het hebben van een routine voor het slapen gaan is essentieel. Je lichaam heeft een aanlooptijd nodig om zich voor te bereiden op de rust die het gaat ontvangen. Als je kleine kindjes in je omgeving hebt, zie je dat de goede slapers zonder uitzondering een vast ritueel hebben bij het naar bed brengen. Een slaap ritueel voorziet je lichaam van aanwijzingen dat het bedtijd is. We onderschatten de kracht van de Pavlov reactie dat dezelfde handelingen uitvoeren op hetzelfde tijdstip betekent. Rituelen die goede aanwijzingen geven aan je lichaam zijn bijvoorbeeld douchen voor het slapen gaan, een vaste tijd om naar bed te gaan, schrijven in een dagboek, de lichten in het huis dimmen, een uur voor het slapen gaan alle schermen uitzetten of het blauwe licht dat ze uitstralen, verminderen. Met dergelijke rituelen stimuleer je de ‘herstel-en-verteer’-reactie.

Als je deze reactie een zetje wil geven dan kan je na je warme douche nog 30 seconden lauwwarm of koud afdouchen. Hetzelfde effect krijg je ook wanneer je voor het slapengaan je gezicht met koud water wast. Je zou verwachten dat de kou je stimuleert en wakker maakt, maar hiermee zorg je ervoor dat een belangrijke zenuw die je zal helpen om sneller in slaap te vallen en ook dieper te slapen, een impuls krijgt.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Gesprek met je partner

Tijdens mijn zwangerschap heb ik het vaak met mijn vriend gehad over hoe we ons leven als ouders zagen. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar vaak spreken we onze verwachtingen niet uit en vullen we van alles voor de ander in. Ik raad je aan om je heen te kijken naar de voorbeelden van ouder- en partnerschap van vrienden en kennissen met kinderen. Gebruik deze observaties als beginpunt met de ‘wat vind jij van hoe zij het aanpakken?’-vraag. Het zal je verbazen wat voor antwoorden je krijgt!

Bij ons ontstond er een houding dat we na de komst van ons zoontje geen kant meer op konden. Alles waar dan wél ruimte voor was, zoals sporten of met vrienden afspreken, zou dan een meevaller zijn. Dat je met een baby niks kunt, is trouwens een hele grote misconceptie! Maar deze houding heeft er wel voor gezorgd dat we tijdens en na de zwangerschap geen druk op onszelf hebben gelegd en dat het leven door zou moeten gaan zoals altijd. We hadden uitgesproken dat het voor ons een prioriteit was om de tijd te nemen om een ritme te vinden met de kleine.

Relatie onder druk

Dingen lopen altijd anders na de zwangerschap en hoe jij er met je partner in staat, zal waarschijnlijk heel anders zijn. Feit blijft dat je relatie naast het groots geluk dat je samen deelt, ook onder druk komt te staan. Hoe meer je de tijd neemt om hierover te communiceren van te voren, hoe behendiger je zal zijn in het omgaan met deze druk en een team kan zijn. En als je het avontuur alleen aangaat, respect! Neem de tijd om met de mensen die dichtbij je staan dergelijke gesprekken te voeren, zodat je weet wat je mag verwachten aan steun! Dus adem, slaap en praat met je geliefde! Het zal je meer brengen dan je nu kan voorzien.

Deel 1 gemist? No worries! Lees hier hoe je je kunt voorbereiden op stress na je zwangerschap. 

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link