Zink tekort? Dit is waarom je dat al snel merkt aan je libido…

by Evelyn van Hasselt 18.06.2017

Zink heeft ongekende levenskracht. Zo verhoogt zink je weerstand en heeft het mineraal een gunstig effect op je libido. Ondanks de belangrijke functies die zink vervult in je lichaam, komt een zinktekort tegenwoordig vaak voor. Vandaar dat we dit mineraal flink in het zonnetje zetten.

Zink tekort? Dit is waarom je dat al snel merkt aan je libido…

Om optimaal te functioneren heeft je lijf mineralen nodig. Mineralen zijn zouten die voortkomen uit de dode natuur. Ze worden door planten opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water. Mineralen hebben een regulerende functie. Ze zijn van belang voor onder andere je lichaamsweefsels, je zenuwfuncties, botten en tanden. Je lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken. Je moet ze dus binnen zien te krijgen via je voeding of in de vorm van een supplement. Belangrijke mineralen zijn natrium, kalium, calcium, magnesium en – last but not least – zink.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Zink en je weerstand

Zink is een mineraal dat een cruciale rol speelt bij talloze lichaamsfuncties. Het mineraal versterkt je immuunsysteem en vermindert de duur en de ernst van milde ziektes zoals een verkoudheid. Tijdens een verkoudheid maakt je lichaam namelijk cytokines aan. Dit zijn moleculen die nieuwe ontstekingen kunnen veroorzaken. Zink remt de aanmaak van deze moleculen waardoor je minder snel en minder lang ziek wordt. Maar dat is nog niet alles, want zink is de beste vriend van je libido.

Zink en je libido

Zink is nodig voor de aanmaak van testosteron. Dit hormoon is niet alleen belangrijk voor je seksdrive, maar is ook nodig voor de productie van gezond en genoeg sperma. Per ejaculatie verliest een man ongeveer 5 mg zink. En er zit niet voor niets zo’n hoge concentratie zink in sperma. Zink speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het buitenste membraam en de staart van spermacellen. Zonder zink kunnen deze cellen zich niet voldoende ontwikkelen en zijn ze niet krachtig genoeg om de reis door de baarmoeder te maken. Ook voor de aanmaak van dopamine is zink onmisbaar. Dopamine is een neurotransmitter die betrokken is bij alles rondom seks: opwinding, aantrekkingskracht, orgasme en het ‘beloningsgevoel’ dat bij sex hoort. Dopamine geeft je een plezierig gevoel waardoor je in staat bent om te genieten van seks. Het mannelijk libido schijnt gevoeliger te zijn voor zink (en een tekort daarvan) dan het vrouwelijk libido. Maar ook het vrouwelijk libido krijgt een boost van het mineraal.

Symptomen van een zink tekort

Zoals je ziet heeft zink ontzettend veel functies. Dit betekent dat een tekort zich op allerlei verschillende manieren kan manifesteren. Toch zijn er een paar symptomen te noemen die bijna altijd de kop op steken wanneer je te weinig van dit mineraal binnenkrijgt. Zo zijn witte vlekjes op je nagels, huidproblemen als acné, een langzame genezing van wondjes en constante verkoudheden goede aanwijzingen dat je wat meer op je zinkconsumptie zou moeten letten. Ook verminderde concentratie kan een symptoom zijn, net als neerslachtigheid en dus een verlaagd libido.

Voeding met veel zink

Wanneer je vermoedt dat je een zink tekort hebt (dit kan o.a. vastgesteld worden door een meting van het zinkniveau in het bloedplasma), is het verstandig om eerst je eetpatroon onder de loep te nemen. De meest beschikbare vorm van zink komt uit eiwitten zoals vlees, eieren, gevogelte, zeevruchten (vooral oesters) en lever. Voor vegetariërs zijn bonen, noten (bijvoorbeeld amandelen, pinda’s en pecannoten), zaden (zoals sesamzaad, pompoenpitten), haver, zilvervliesrijst, tarwekiemen, pompoen, zeewier en doperwten goede bronnen. Andere bronnen van zink zijn haring, champignons, shi-take, spinazie, asperges, gember, snijbieten en miso. Voor Nano zink the health companyeen teveel aan zink hoef je niet bang te zijn. Het is praktisch onmogelijk om via je voeding een ongezond overschot op te bouwen. Wanneer je supplementen wilt gebruiken om een zink tekort op te heffen, kies dan voor een goede multivitamine. Mineralen zoals zink horen met elkaar in balans te zijn. In een goede multivitamine zitten ze in de juiste verhouding. Wat ook kan is colloidaal zinkwater drinken. Het colloidaal zink van The Health Factory bijvoorbeeld, is gemaakt van minuscule pure colloïdaal zink deeltjes vermengt met gedestilleerd water. Vermoed je een zinktekort? Overleg dan met je natuurgeneeskundige over hoe dit colloidaal water het best door jou gebruikt kan worden.

 

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN